Yango_Taksi

Liikenne 8.11.2018

Yango halpuuttaa taksikyytejä Helsingissä – edullisin matka maksaa kolme euroa

Euroopan suurimpiin tietotekniikkayhtiöihin lukeutuva Yandex käynnistää taksipalvelun Suomessa. Venäläistaustainen yritys luottaa omaan teknologiaansa ja lupaa edullisia kyytejä.

Uusi liikennepalvelulaki houkuttelee Suomeen lisää kansainvälisiä toimijoita. Niistä tuorein tulokas on venäläistaustainen Yango, jonka palvelu tunnetaan Yandex.Taxi -nimellä jo 13:sta maassa. Helsingissä palvelu starttaa perjantaina 9.11.

Yangon kyytien luvataan maksavan edullisimmillaan kolme euroa. Kyseessä on lähtöhinta, joka sisältää auton saapumisen, ensimmäisen kilometrin tai kolme minuutia matka-ajoa. Ainakin teoriassa lyhyt siirtymä on siis mahdollista taittaa varsin edullisesti.

Lähtöhinnan huvettua matkan kerrotaan maksavan 1,20 euroa kilometriltä sekä 0,15 senttiä minuutilta. Ruuhka-aikana taksa nousee 0,45 senttiin. Esimerkiksi matka Helsinki-Vantaan lentoasemalta keskustaan maksaa edullisimmillaan noin 29 euroa. Kalliosta keskustaan pääsee hieman yli viidellä eurolla.

Yango_Taksi

Kansainvälisten palveluiden strategiajohtaja Aram Sargsjan kertoi, että yhtiön tavoitteena on järjestää kuljettajille niin paljon ajettavaa, että yhteistyö on kiinnostavaa. Itsenäiset kuljettajat ovat myös vapaita työskentelemään myös muille kyytipalveluille.

– Suomessa taksien hinnat ovat aivan liian korkealla. Haluamme muuttaa tämän, yhtiön kansainvälisten palveluiden strategiajohtaja Aram Sargsjan kertoo.

Käytössä olevaan sovellukseen Sargsjan on varsin tyytyväinen ja lupaa sen tarjoavan säästöä myös asiakkaalle pienten vinkkien muodossa.

– Sovellus ehdottaa käyttäjälle muutoksia, joiden avulla voi säästää rahaa. Esimerkiksi tilaamalla kyydin toiselle puolelle katua, saattaa sen hinta laskea, kun tilauksen vastaanottavan kuljettajan ei tarvitse tehdä u-käännöstä tai kiertää asiakkaan luo päästäkseen. Tai jos määränpäätä muuttaa hieman, sovelluksen ehdottamalla tavalla, saattaa hinta jälleen laskea. Kun kohde on valittu, ei hinta enää muutu.

Mobiilisovelluksen kautta käytettävää palvelua ei torstain lehdistötilaisuudessa vielä päästy kokeilemaan käytännössä, mutta kuvissa näkyvä auto piipahti esittäytymässä.

Kyytipalvelua tarjoava yhtiö sai kesällä kritiikkiä Associated Pressin kerrottua Liettuan todenneen sovelluksen olevan mahdollinen tietoturvariski ja suositelleen ainakin hallinnossa työskenteleville sen lataamatta jättämistä. Suomessa aiheesta kertoi ensimmäisenä MikroBitti.

Uudistus puhuttaa

Trafi on kartoittanut kyselytutkimuksilla eri tahojen kokemuksia liikennepalvelulain tuomista muutoksista. Kyselyt on tehty liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen elo-syyskuussa 2018.

Taksi

Ennakkotietojen mukaan lähes 90 % vastaajista oli tyytyväisiä taksipalvelun laatuun kokonaisuutena. Liikennepalvelulain tuomat muutokset taksialalle tunnettiin hyvin, erityisesti taksia usein käyttäneiden joukossa. Suhtautuminen taksimarkkinoiden vapautumiseen jakautui vastaajien kesken tasaisesti – kolmanneksen mielestä uudistus oli hyvä, kolmanneksen mielestä ei ja kolmannes suhtautui neutraalisti.

Taksien saatavuutta piti hyvänä kolme neljästä vastaajasta.

Vastaajat kokivat taksien turvallisuuden tason hyväksi ja 85 % katsoi tason säilyneen myös lakimuutoksen jälkeen. Pääkaupunkiseudulla kuitenkin viidennes koki turvallisuuden heikentyneen muun muassa hinnalla huijaamista pelättiin.

– Taksimatkojen vapaa hinnoittelu vaatii enemmän tarkkaavuutta ja hintojen vertailua taksimatkustajalta, mutta haluamme erityisesti painottaa taksinkuljettajien vastuuta, jotta pelot huijatuksi tulemisesta saataisiin kuriin eikä ylilyöntejä hinnoittelussa tapahtuisi, painottaa osastopäällikkö Kimmo Pylväs.

Näkemystä eivät kaikki jaa.

Esimerkiksi Iltalehden toimittaja Matti Tanner kiteyttää Näkökulmassaan uudistuskokemuksia seuraavasti:  ”Mutta jos se Anne Bernerin mainostama peruskuluttaja erehtyy luulemaan, että nyt sitä sitten voi suhailla taksilla milloin vain, niin kannattaa kyllä vielä ihan hetki paneutua niihin hinnastoihin – tai olla paneutumatta ja valita suosiolla se bussi. Kolmas vaihtoehto on ottaa taksi lennosta ja heittää noppaa kyydin hintaa arvaillessa.”

Helsingin Uutiset puolestaan kertoo räikeän esimerkin vapaasta hinnoittelusta, jonka myötä kyyti Helsingin keskustasta Lauttasaareen voi maksaa jopa 85 euroa parin kympin sijaan.

Helsingin Uutisten haastatteleman taksitarkastajan mukaan pahimmassa tapauksessa kyseessä on laillinen ihmisten ryöstäminen. Muutos heikensi yksittäisen kuluttajan turvaa merkittävästi, lehti kirjoittaa.

Tamperelaisessa julkaistussa kolumnissa entinen kansanedustaja ja tunnettu jääkiekkovaikuttaja Kalervo Kummola puolestaan toteaa useiden kokeilemiensa kyytien perusteella: ”Suuren taksiuudistuksen piti tuoda leipää uusille yrittäjille sekä halvempia ja nopeampia kyytejä asiakkaille. Toisin kävi. Harvoin mikään uudistus on mennyt niin pieleen kuin uusi taksiasetus.”

Kummola jatkaa: ”Pitkään taksia käyttäneenä voin kertoa, että vanhan lain aikana tällaista ei tapahtunut koskaan. Tämä on valitettavaa, sillä uskon, että monet käyttäisivät enemmän taksia, jos auton tulo olisi nopeaa ja hinta kohtuullista.”

Oma teknologia taustalla

Toisin kuin kilpailijansa, Yango käyttää toiminnassaan vain omaa teknologiaansa, kuten omia karttoja, navigaatiota ja tekoälyyn perustuvaa tilaustenjakojärjestelmää. Tarkempaa taustatyötä kaupungin tieverkosta ja parhaista reiteistä on tehty jo kuukausien ajan katuja kiertäneen ja taltioineen kamera-auton avulla.

Taustalla vaikuttavaa Yandex-yhtiötä pidetään venäläisenä vastineena Yhdysvalloista ponnistavalle Googlelle, joka selittää myös omat tekniset ratkaisut.

Yhtiön mukaan oman teknologian käyttäminen vähentää autojen kuluja noin 10 prosenttia, lisää kuljettajan tuloja ja auttaa pitämään matkojen hinnat edullisina. Euroista tai palvelun piiriin kuuluvien kuljettajien määristä ei vielä tässä vaiheessa kerrottu mitään täsmällistä.

Matkustajan kannalta palvelun käyttö on samaan tapaan vaivatonta kuin kilpailijoidenkin. Tieto matkan hinnasta ratkeaa tilaushetkellä Uberin tapaan ja esittelytilaisuudessa vakuutettiin, että annettu hinta ei muutu, vaikka auto joutuisi odottelemaan ruuhkassa tai vaikka kuljettaja joutuisi jostain syystä valitseman kiertoreitin.

Yango-mobiiliapplikaatio on ladattavissa ilmaiseksi Apple Storessa ja Google Playssä muun muassa suomeksi ja englanniksi. Matkat voi maksaa käteisellä tai palveluun kytketyllä maksukortilla.

Ei omia autoja tai kuljettajia

Yangolla ei ole omia autoja tai kuljettajia, vaan se toimii yhteistyössä paikallisten yhtiöiden ja kuljettajien kanssa, joilla on taksiliikennelupa. Yhtiön applikaation avulla käyttäjä voi arvostella saamansa kyydin ja antaa palautetta matkan sujuvuudesta tai palvelun toimivuudesta kilpailijoiden tapaan.

Kuljettajat, joilla on hyviä arvosteluja, saavat itselleen järjestelmältä enemmän kyytejä kuin muut. Erittäin huonoa palautetta saaneet kuljettajat voidaan puolestaan sulkea järjestelmästä kokonaan pois.

Yango_Taksi

Yangon taksisovellus on ladattavissa sovelluskaupoista heti. Ensimmäiset autot näkyvät palvelussa perjantaina 9.11. jonka jälkeen myös kyydin tilaaminen onnistuu.

Lähteet: AP, MikroBitti, Yango/Yandex.Taxi, Ilta-Sanomat, Iltalehti, Helsingin Uutiset, Tamperelainen  Kuvat: Antti Hentinen

Datakeskus Mäntsälässä

Yango-mobiiliaplikaatiota operoi Yandex.Taxi B.V., joka on Hollantiin rekisteröity yritys. Vuonna 2011 avatussa Yango/Yandex.Taxi palvelussa on tehty yhtiön mukaan jo yli miljardi matkaa. Palvelussa on ollut mukana koko sen olemassaolon aikana 900 000 kuljettajaa ja yli 36 miljoonaa käyttäjää.

Viime helmikuussa Yandex ja Uber yhdistivät liiketoimintansa yhdeksi yhtiöksi Venäjällä sekä muutamissa muissa entisen Neuvostoliiton valtioissa. Suomessa ja monissa muissa maissa yhtiöt ovat edelleen kilpalijoita keskenään.

Taksipalvelun taustalla vaikuttava Yandex on yksi Euroopan suurimmista IT-alan yrityksistä. Hakukoneekehittäjänä aloittanut Yandex tarjoaa yli 70 matkapuhelimiin ja internetiin keskittyvää palvelua ympäri maailman. Yhtiö listattiin NASDAQ-pörssiin vuonna 2011 (YNDX).

Yandexilla on myös Euroopan suurin datakeskusverkosto, johon kuuluu yli 100 000 palvelinta. Niistä tunnetuimmaksi mainittu sijaitsee Mäntsälässä.

Jaa artikkeli