17.5.2018

Vuosi sähköllä: kiinnostusta, kysymyksiä ja kummastelua

Sähköauto kiinnostaa jopa siinä määrin, että tuiki tuntemattomatkin uskaltautuvat kyselemään sähköautoilusta ja perusteellisessa koeajossamme olevan Hyundai Ioniq Electricin ominaisuuksista.

Hyundai Ioniq Electric -sähköauto ei ulkomuotojensa puolesta erotu mitenkään erityisesti katukuvasta, mutta auton kylkien kookkaat Moottori.fi testaa -tarrat paljastavat auton luonteen. Sähköautoilu ilmiselvästi kiinnostaa autokansaa, sillä kuluneiden koeajokuukausien aikana Hyundai Ioniq Electric on saanut jopa ventovieraat uskaltautumaan auton kupeelle kyselemään sähköauton ominaisuuksista.

Alla kokoelma omalle kohdalle toistaiseksi osuneista uteluista, joihin itseasiassa tiivistyvät monet aivan oleellisimmat sähköautoilun ilot ja haasteet – ja epäluulot. Moni myös perustelee kysymyksessään, miksi juuri tuo asia kiinnostaa tai kummastuttaa.

Vastaukset ovat useimmiten tyydyttäneet kyselijää, mutta ovatpa eräät aikoneet etsiytyä myös tämän nettijuttusarjamme äärelle, jotta voisivat perehtyä aiheeseen syvällisemin kuin mihin on ollut mahdollista lyhyellä sananvaihdolla kauppakeskuksen pysäköintihallissa.

vuosi sähköllä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuinkas pitkälle tuolla pääsee, siis akut täyteen ladattuina?

”Valmistajan lupaama toimintamatka maksimissaan on 280 kilometriä, mutta siihen emme ole koeajon aikana yltäneet, mutta yli 240 kilometrin ajotaipaleet ovat luonnistuneet alkukesän viikkoina. Koeajo jatkuu vielä loppuvuoteen, joten lisää käyttökokemuksia on luvassa.”

Jaa, että täyssähköauto. Pääseekös autolla kuinkakin pitkälle näin talvisaikaan ja pakkasilla? Eivät taida sähköautot vielä olla kovin talvikelpoisia?

”Lataushaasteet ja toimintamatka täyslatauksella riippuvat paljon säästä, talvi on haaste, se on totta. Kylmä hankaloittaa latausta ja syö käytettävissä olevaa ajomatkaa myös ajon aikana. Matkustamon lämmitys syö ahnaasti virtaa. Leutoina pakkaspäivinä autolla on päässyt hyvinkin sellaiset 180–190 kilometriä, mutta erityisen kovilla pakkasilla (-25 astetta) ajomatka on jäänyt 130–140 kilometriin.”

Onko sähköauton matkustamo talvipakkasilla lämmin vai täytyykö autossa hytistä?

”Kyllä istuinlämmittimet toimivat ja sisätilat saa muutenkin ripeästi miellyttävän lämpöisiksi, ei ongelmia tämän suhteen. Matkustamon lämmitys toki syö virtaa ja vie tätä kautta ajokilometrejä.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Minne akut on sijoitettu, onko autossa tavaratilaa laisinkaan?

”On takakontti, jossa on tilaa kohtuuhyvin eli 350 litran verran. Akut toki syövät tavaratilasta oman osuutensa, esimerkiksi Ioniqin bensiiniversioissa tavaratilaa on enemmän eli 443 litran verran.”

vuosi sähköllä

Eikös tuosta automallista ole olemassa tavallinenkin versio?

”On, kolmekin erilaista versiota, sillä Hyundai Ioniqin saa täyssähköisenä, ladattava hybridinä (Hyundai Ioniq Plug-in DCT) tai bensiinikäyttöisenä (Hyundai Ioniq Hybrid DCT) polttomoottoriautona. Hybridinä voi siis ajaa sähkö ja bensiinin voimin.”

Sähköautot taitavat olla vielä turhan kalliita tavalliselle kansalle. Mitäs tuo, Hyundaihan se oli, maksaa?

”No kyllähän sähköautot vielä maksavat selvästi enemmän kuin vastaavat polttomoottoriset autot.

Tämän koeajossa olevan auton saa edullisimmillaan 35 400 eurolla (Hyundai Ioniq Electric Comfort Busines). Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edullisin Ioniq-bensiiniversio maksaa 26 500 euroa ja ladattava hybridi 31 730 euroa.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuinkas on, voiko tuolla vetää peräkärryä, käyn nähkääs alituiseen mökillä ja kuljetustarpeet ovat sen mukaiset?

”Tähän sähköautoon ei valitettavasti saa asennettua vetokoukkua, joten varsinaiseksi kuomajuhdaksi ei tästä autosta ole.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat