5.1.2018

VR:n vuosi 2018 – lisää, mutta hitaammin

VR_Junaliikenne

VR kertoo lisäävänsä junavuoroja ostoliikenteeseen. Samalla kuitenkin pääradan junaliikenne hidastuu.

Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avautumista odotellessa VR uudistaa junaliikennettä nykyisestä monopoliasemastaan käsin. Liikenne- ja viestintäministeriön ostamaan raideliikenteeseen on määrärahan turvin luvassa parannuksia, kun taas pääradalla Helsingin ja Tampereen välillä on jo ennakkoon tiedossa vuonna 2018 useita viivästyksiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

9 minuuttia lisää junassa

VR:n mukaan Tampereen ja Helsingin välisten kaukojunien matka-aika pitenee 9 minuuttia vuonna 2018. Lisäksi odotettavissa on useita erilaisia nopeusrajoituksia. VR:n mukaan taustalla on pääradan huono kunto ja ratatyöt. Suomen rataverkon kunnossapidosta vastaa Liikennevirasto.

Helpotusta junaliikenteeseen on luvassa pääosin Tampereen pohjoispuoliseen Suomeen. VR lisää vuonna 2018 osittain liikenne- ja viestintäministeriön kahden miljoonan euron määrärahan turvin ostoliikenteeseen 62 junavuoroa esimerkiksi Vilppulasta Seinäjoelle, Kotkasta Kouvolaan ja Helsingistä Kolariin. Valtaosa uusista junavuoroista aloitetaan maaliskuussa 2018.

Ostoliikennettä 30 miljoonalla vuodessa

VR kertoo, että ministeriön kanssa tehty vuoteen 2019 ulottuva sopimus mahdollistaa liikennöinnin Helsingistä Kolariin vuonna 2019 ympärivuotisesti. Liikenne- ja viestintäministeriö ostaa VR:ltä junaliikennettä uuden määrärahalisäyksen jälkeen vuosittain 30 miljoonalla eurolla.

VR kertoo, että ostoliikenteen osuus kaukoliikenteen matkoista on 8 prosenttia. Sama osuus kaukoliikenteestä on VR:n mukaan monopoliaseman vastineeksi tuotettavaa kaupallisesti kannattamatonta velvoiteliikennettä. Suurin osa kaukoliikenteestä (84 %) on VR:n omaa kaupallista junaliikennettä.

VR:n mukaan junamatkustaminen on kasvava joukkoliikennemuoto. VR kertoo matkamäärien kasvaneen eri raideosuuksilla vuonna 2017 10 – 20 prosenttia.

Lähde: VR Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Luetuimmat