3.4.2019 Liikenne Virkamiesten taustamuistio: autoilijalle keppiä, ja vähän porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virkamiesten ehdotus vuosien 2019–23 liikennepolitiikaksi: tiemaksut kaupunkiseuduille, ajoneuvoveron voimakkaampi porrastus, polttomoottoriautojen myyntikiellot, oman auton käytön kannustimien minimointi... Liikenne- ja viestintäministeriö on koostanut 16-sivuisen taustamuistion liikenne- ja viestintäpolitiikan mahdollisista toimenpiteistä seuraavalla hallituskaudella eli vuosina 2019–2023. Muistio on virkamiesten näkemys, eikä sellaisena mikään yksi yhteen hallitusohjelmaan tuleva osio – eikä vaalejakaan ole vielä käyty. Virkamiesten ajatukset pohjautuvat ministeriön aiempaan tulevaisuuskatsaukseen, eikä muistiota ole käsitelty poliittisesti. Taustalla on pyrkimys hiilettömään liikenteeseen. Suomi on Pariisin ilmastosopimuksessa sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. Kansallinen hiilineutraalisuus edellyttää liikenteen päästöjen loppumista kokonaan vuoteen 2045 mennessä. Tässä työssä liikenteellä on sijansa. Suomessa liikenne muodostaa noin viidenneksen kasvihuonekaasupäästöistä. Henkilöautoliikenteen osuus on noin kymmenesosa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Karua luettavaa Virkamiestyönä työstetty taustamuistio on varsin karua luettavaa yksityisautoilun näkökulmasta. Virkamiehet tarjoavat lähinnä keppiä, selvästi vähemmän porkkanaa. Jälkimmäiseen keinovalikoimaan voi laskea pihien autojen ajoneuvoverotuksen mahdollisen lieventämisen sekä rahalliset tukitoimet uusien sähkö- ja kaasuautojen hankintaan. Porkkanaksi voidaan lukea myös yritysten mahdolliset verohelpotukset päästöttömien työsuhdeautojen hankintaan ja taloyhtiöiden tukeminen sähköautojen latausverkoston rakentamisessa. Muistion mukaan vähäpäästöisen liikkumisen tulee olla houkutteleva vaihtoehto yksityisautoilulle erityisesti kaupunkiseuduilla ja niiden välisessä liikenteessä. Kovat tavoitteet Muistion mukaan verouudistuksen ja tukien tavoitteena on kasvattaa sähkö- ja kaasuautojen osuus ensirekisteröidyistä autoista nykyisestä muutamasta prosentista vähintään 25 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä. Kuulostaa aika huimalta tavoitteelta, ellei sähköautoiksi lasketa kaikkia sähkö apuna käyttäviä hybridiautoversioita. Myyntikieltojakin on luvassa, jos virkamiesten näkemykset tulevat osaksi tulevaa hallitusohjelmaa: ”Muiden pohjoismaiden tahdissa kielletään uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti ja vaikutetaan vastaavan EU-tasoisen tavoitteen saavuttamiseksi.” Autoliiton Pasi Nieminen: Virkamiehet eivät ole ajan tasalla Liikenteen tulevaisuutta käsittelevään virkamiesmuistioon perehtynyt Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee ehdotuksissa kuten mahdollisissa polttomoottoriautojen myyntikielloissa useita ongelmia. – Polttomoottoriautojen myyntikellon esittäminen osoittaa, etteivät virkamiehet ole asiassa ajan tasalla. Suomi, eduskunta tai virkamiehet eivät päätä siitä, minkälaisia uusia autoja EU:n alueella saa tyyppihyväksyttyä, eivätkä he voi kieltää käytettyjen autojen tuontia tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatteen vastaisesti, Nieminen tähdentää. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen Niemisen mukaan Suomi on harjoittanut laitonta autoverotusta vuosikymmeniä EU:n jäsenenä ja virkamiehistössä näyttäisi hänen mukaansa olevan yhä kova halu laittomuuksien laajentamiseksi. – Esitys oman auton käytön kannustimien minimoimisesta osoittaa, ettei liikenne- ja viestintäministeriössä Helsingin Esplanadilla ymmärretä miten ja miksi suomalaiset liikkuvat, Nieminen tylyttää. – Sen sijaan, että liikkumisesta meidän haastavissa oloissa tehtäisiin kilpailukykytekijä, niin sitä halutaan hankaloittaa ja vaikeuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keppiä luvassa Virkamiesnäkemyksen mukaan liikenteen verouudistuksen yhteydessä tulisi ottaa käyttöön kilometripohjainen tiemaksu. Kaupunkiseutujen tiemaksut tulisi niin ikään tehdä mahdollisiksi. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tuonut julkisuuteen laajempia näkemyksiä mahdollisiin tiemaksuihin tai pikemminkin tieveroihin liittyen. – Henkilöliikenteen päästöt ovat laskussa ja laskevat jatkossa entistä nopeammin EU:n autoteollisuudelle asettamien päästörajojen myötä. Tämä muutos näkyy nopeasti esimerkiksi Helsingin seudulla. – Helsingin seudulla on Suomen nuorin autokanta ja ympäristötavoitteet saavutetaan ilman tieveroakin, Nieminen linjaa. Hän muistuttaa, että tievero rasittaisi eniten pitkää työmatkaa kulkevia pienituloisia ihmisiä, joiden asuminen on kustannussyistä keskittynyt seudun ulkoreunoille ja joilla ei ole käytännössä mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä. Niemisen mukaan on vaikea kuvitella, että ihmisten elämä ja liikkuminen helpottuisivat ruuhkamaksuilla eli tieverolla, tulisihan valtaosalle ihmisistä liikkuminen hankalammaksi. Autokantaa nuorennettava Muistio tuo esiin jo kuluneeksi käyneen faktan: Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Henkilöautokannan keski-ikä on yli 12 vuotta. Vanhojen autojen kulutus ja päästöt ovat keskimäärin uusia autoja huomattavasti korkeammat. Virkamiehet haluaisivat nopeuttaa autokannan uusiutumista nollapäästöiseksi. Toiveissa on etenkin sähkö- ja kaasuautojen osuuden kasvattaminen. Virkamiehet varaisivat valtion budjetista hallituskaudeksi näille henkilöautoille tukirahaa 30–50 miljoonaa euroa. Suomessa auton keskimääräinen arvo on 3 600 euroa. Auton vaihdossa tarvittava väliraha uuteen ja vähäpäästöiseen autoon on tästä monelle tyystin tekemätön paikka. Asian on ottanut esiin myös Autoliiton Pasi Nieminen. – Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan. Henkilöautoilu välttämätöntä Liikenteen päästökeskustelun käydessä ylikierroksilla on Autoliiton Nieminen muistuttanut useaan otteeseen, että henkilöauto on monelle suomalaiselle aivan välttämätön kulkuneuvo, ei luksustuote. – Joukkoliikenne ei ratkaise harvaan asutun Suomen kaikkia liikkumistarpeita, vaikka olisikin toimiva ratkaisu siellä missä asuu ja työskentelee tiheässä paljon ihmisiä. Nieminen tuo esiin sen faktan, että Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa, jossa myös kaupunkiseudut ovat harvaan rakennettuja. – Pieni väkiluku eli harva-asutus johtaa siihen, ettei meidän olosuhteissa ole riittävästi joukkoja joukkoliikenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähemmän ajoa Muistiossa nostetaan esiin, ettei biopolttoaineilla voida poistaa liikenteen päästöjä, sillä niihin on kestävästi saatavilla vain rajallinen määrä raaka-aineita. Päästövähennysten painopiste tulee siksi siirtää tieliikenteen energiankulutuksen vähentämiseen. Se taas tarkoittaisi ajettujen kilometrien vähentämistä. Raha ratkaisee Taloudellinen ohjaus on muistion mukaan keskeisin keino vähentää päästöjä. Virkamiehet vapauttaisivat päästöttömät ajoneuvot autoverosta. Samoin luovuttaisiin päästöttömien ajoneuvojen käyttövoimaverosta. Aielistalla on myös fossiilisten polttoaineiden verotuksen asteittainen korottaminen. Virkamiehet jyrkentäisivät voimakkaasti auto- ja ajoneuvoveron hiilidioksidiporrastusta. Ja jos tavoitteena on alentaa vähäpäästöisten henkilöautojen autoveroa, on vastaavasti painetta kompensoida verokertymää nostamalla suuripäästöisten henkilöautojen ajoneuvoveroa. Autoliitto on muistuttanut, että liikenteen verotus on joka tapauksessa uudistettava. Tässä yhteydessä valtiovalta joutuu arvioimaan kuinka paljon se voi jatkossa verottaa liikennettä, jotta se ei samalla itse aiheuttaisi päästötavoitteiden vastaisia esimerkiksi autokantaa vanhentavia toimia. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?