13.3.2018

Vilkkaasti kynnetty meritie

Helsingin ja Tallinnan väliä matkustaa Raahen verran väkeä – joka päivä.

Helsingin ja Tallinnan väliä matkustaa meritse päivittäin keskimäärin liki 25 000 ihmistä – Raahen kaupungin asukasluvun verran.

Tallinkin laivoilla matkusti tätä väliä viime vuonna noin 5 miljoonaa matkustajaa, Viking Linen laivoilla matkusti yli 2,3 miljoonaa matkustajaa ja Eckerö Linen laivoilla 1,5 miljoonaa matkustajaa.

Päivää kohden keskimäärin se tarkoittaa Tallinkilla 13 870 matkustajaa, Viking Linella 6 415 matkustajaa ja Eckeröllä hieman yli 4 000 matkustajaa.

Tallinna on monelle tuttu ja usein vierailtu matkailukaupunki. Tänä vuonna Tallinna ja Viro houkuttavat myös Viro 100 -juhlavuoden tapahtumien vuoksi.

Tallink Megastar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruoka tärkeässä roolissa

Suomalaiset ovat yhä vaativampia matkustajia tutulla reitillä. Lyhyenkin parin tunnin merimatkan aikana halutaan viihtyä. Kaikki kolme laivayhtiötä ovat panostaneet laivojen sisustuksen, palvelujen ja ostostarjonnan kohentamiseen – ja aivan erityisesti ruokailumahdollisuuksiin.

Moni suomalainen haluaa maistella myös matkan aikana virolaisia herkkuja. Viron itsenäisyyden juhlavuosi, Viro 100, näkyy ja maistuu laivoilla monin tavoin. Tarjolla on virolaista leipää, perunasalaattia, hapankaaliruokia, pitkään kypsytettyä porsasta, jälkiruokakakkuja…

– Merellä syöminen on yhä tärkeämpi osa elämystä myös Helsinki–Tallinna-välillä, Viking Linen lehdistöpäällikkö Christa Grönlund taustoittaa.

Eckerö Linen laivoilla ruokalistalla on hyödynnetty virolaisen laivahenkilökunnan omissa suvuissa kulkeneita perinneruokareseptejä.

– Meillä on tarjolla useita virolaisia herkkuja kuten esimerkiksi Itämeren kilohailivoileipiä, Tallinkin viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo.

Eckerö Line

Ripeys ja joustavat aikataulut

Monelle tärkeitä asioita merimatkalla ovat riittävä aikataulukirjo, matka-ajan ripeys, laivojen siisteys ja terminaalien toimivuus. Uskollisuutta ovat takaamassa myös laivayhtiöiden erilaiset etuja tuovat kanta-asiakasohjelmat.

Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen iloitsee, että yhtiö pääsi viime vuonna toimimaan uudesta Länsiterminaalista. Se mahdollisti kolmannen edestakaisen vuoron päivässä, ja nipisti hieman matka-aikaa. Eckerön laivoilla on aina tarjolla elävää musiikkia.

Viking Line on panostanut matkustusmukavuuteen, viihdetarjontaan ja odotuksiin vastaaviin vuoroväleihin. Tallinkin valttikortteja ovat viime vuonna reitillä aloittanut Megastar-alus, tiheä vuoroväli ja ostostarjonta.

Yöpyminen yleistyy

Yhtiöt eivät paljasta kaikkea kiinnostavaa, kuten sitä, paljonko matkailijat käyttävät laivamatkan aikana rahaa. Nouseva ilmiö on, että päiväseltään piipahtamiset ovat osittain vaihtuneet pidempiin matkoihin.

– Noin kolmannes Viking Linen valitsevista suomalaismatkailijoista tekee yhden tai useamman yöpymisen kestäviä Tallinnan matkoja, Viking Linen Christa Grönlund kertoo.

Eckerö Linen tekemästä tutkimuksesta taas selviää, että reilu viidennes tekee matkan kaksi kertaa vuodessa, ja hieman yli kolmannes kyselyyn vastanneista kertoi matkustavansa Tallinnaan neljästi vuodessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Notkahdusta seurasi nousu

Suomalaisten matkustajien määrä vähentyi viime vuonna, etenkin loppuvuodesta. Taustasyynä ovat alkoholiverotuksen muutokset sekä Viron EU-puheenjohtajuuden aiheuttama ruuhka Tallinnan hotelleissa.

Käänne ei ollut pysyvä. Kaikki kolme laivayhtiötä kertovat, että Helsinki–Tallinna-reitti on alkuvuodesta kasvattanut jälleen suosiotaan ja on kasvava sekä yhä merkittävämpi osa yhtiöiden toimintaa. Osansa tuotoista tuovat rahdin ja autojen kuljettaminen. Monelle termi Tallsinki on arkea: heille laivamatka Helsingin ja Tallinnan välillä on työmatkaliikennettä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen, Tallink, Antti Hentinen

Lisää:

Luetuimmat