16.11.2015 Liikenne Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes 400 renkaiden jälleenmyyjää eri puolilta Suomea jakoi näkemyksensä siitä, mitä tulee ottaa huomioon talvirenkaita ostettaessa. Monet suunnittelevat uusien renkaiden ostoa lähestyvän talvikauden alla. Mutta mitä liikkeessä pitikään ottaa huomioon? Goodyear kysyi uudessa suuressa tutkimuksessa rengasasiantuntijoilta parhaita neuvoja uusien talvirenkaiden ostoon. Lähes 400 renkaiden jälleenmyyjää ympäri Suomen vastasi kysymyksiin siitä, mitä on tärkeintä ottaa huomioon talvirenkaita ostettaessa. Vastaus oli selvä: tärkeintä on miettiä, millaisella alustalla tulee ajamaan eniten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosketuspinta ratkaisee – Olemme 100-prosenttisesti samaa mieltä jälleenmyyjien kanssa. Itselle parhaiten sopivat renkaat täytyy aina valita sen perusteella, millaisilla tienpinnoilla aikoo enimmäkseen ajaa talven aikana, sanoo Goodyear Dunlopin Nordic Sr Brand Manager Karin Senning. Talvi on hyvin erilainen eri puolilla Suomea, mutta siitä huolimatta haastaviin keleihin on varauduttava. Vääränlaisilla renkailla ajaminen voi aiheuttaa melkoisia yllätyksiä kelin muuttuessa. Vaikutus auton suorituskykyyn on suora, sillä renkaat ovat ainoa kosketuspinta tiehen. – On aina hyvä esittää kysymyksiä renkaiden jälleenmyyjille ja ottaa vaarin heidän asiantuntemuksestaan, kun on aika suunnitella uusien talvirenkaiden ostoa, Senning muistuttaa. EU-rengasmerkintä ei vaikuta valintaan Vain kaksi prosenttia rengasasiantuntijoista ilmoittaa EU:n rengasmerkinnän olevan tärkein tekijä talvirenkaiden valinnassa. Yksi syy, miksi EU:n rengasmerkinnän merkitys talvirenkaiden ostossa on niin pieni suomalaisille renkaiden jälleenmyyjille, voi olla se, ettei lainsäädäntö ole täysin oikeudenmukainen pohjoismaisten talvirenkaiden ominaisuuksien kannalta. – Suorituskyky jäällä on ristiriidassa suorituskykyyn ja vierintävastukseen märällä kelillä. Siksi pohjoismaisiin olosuhteisiin mukautetut talvirenkaat saavat huonomman luokituksen näillä osa-alueilla verrattuna eurooppalaisempiin talviolosuhteisiin mukautettuihin talvirenkaisiin, mikä voi antaa harhaanjohtavan kuvan kuluttajalle. Tässä rengasasiantuntijan rooli on ratkaisevan tärkeä, jotta asiakkaat saavat hyvän kokonaiskuvan, Karin Senning kuvailee. Helmasyntinä alhaiset paineet Goodyear kysyi rengasammattilaisten näkemystä myös yleisimmistä virheistä, joita suomalaiset tekevät vaihtaessaan renkaita itse ilman ammattiapua. Lähes joka neljäs eli 24 prosenttia tutkimukseen osallistuneista renkaiden jälleenmyyjistä vastasi, että monilla, jotka vaihtavat renkaat itse kotona, on liian alhaiset rengaspaineet. Lähes yhtä monta eli 23,5 prosenttia vastasi, että monet, jotka vaihtavat renkaat itse, asentavat renkaat väärin päin. Asiantuntijoiden mukaan viisi tärkeintä huomioon otettavaa seikkaa uusia talvirenkaita ostettaessa: Millaisilla teillä ajat eniten? Renkaan koko Renkaan kestävyys Renkaan merkki Renkaan menestys eri lehtien testeissä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme milliä, vähintään! Sellaisissa talvirenkaissa, joiden täytyy toimia märissä, sohjoisissa tai lumisissa olosuhteissa ja joiden täytyy myös pitää hyvin jäällä, on oltava suuri urasyvyys. Urasyvyyden pienentyessä renkaan kyky ohjata sohjoa pois renkaan alta ja pito jäällä heikkenevät. Siksi on syytä tarkistaa, että urasyvyys on vähintään 3 mm ja että renkaat ovat kuluneet tasaisesti. Ikuisuuskiistaan "kitkat vai nastat", ei tässä tutkimuksessa otettu kantaa lainkaan. Kysymykset esitettiin verkkokyselynä, jonka Goodyear teki syyskuussa 2015 Goodyear Dunlopin TestDriver-ohjelmaan kuuluville jälleenmyyjille.Tutkimukseen osallistui yhteensä 382 suomalaista renkaiden jälleenmyyjää. Lähde ja kuva: Goodyear Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?