12.10.2017 Liikenne Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja: Nykyveroilla pärjätään, uusia tieveroja ei tarvita! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes sähköauto ei uhkaa nykyistä tieliikenteen verotuksen pohjaa vielä pitkään aikaan, toteaa Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen. Valtion ensi vuoden talousarviossa tieliikenteen suorat verotulot ovat 5,3 miljardia euroa. Summasta kaksi miljardia kerätään auto- ja ajoneuvoverona, 2,6 miljardia bensiinin ja dieselin polttoaineverona ja vajaa miljardi on bensiini- ja dieselpolttoaineiden arvonlisäveroa. Tämä yhteissumma on pysynyt vuosia varsin vakiona, vain painotukset ovat muuttuneet. Selkein muutos on siirtyminen asteittain auton hankinnan verotuksesta käytön verotukseen, eli autoverosta vuotuiseen ajoneuvoveroon. Öljy- ja biopolttoainealan energiaseminaarissa puhunut veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ei suuremmin moiti nykytilaa, vaikka tieliikenne hänenkin laskelmissaan on selkeästi maksajan roolissa – valtion menot tieliikenteeseen kun ovat miljardin luokkaa vuosittain. – Haittaveroilla on paikkansa: Myös liikenteen verotuksessa on muutakin huomioitavaa kuin tienkäyttö ja rahoitus valtion investointeihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto ei ole uhka vielä pitkään aikaan Lähitulevaisuuden suhteen Lehtinen toppuuttelee ainakin huikeimpia visioita. – Pitää miettiä tarkkaan, miten liikenneverkot jatkossa rahoitetaan. Ratkaisuja ehditään vielä miettiä, sillä nykyisillä liikenteen verotuksen keinoilla pärjätään toistaiseksi. Useasti esiin nostettua kilometriverotusta hän pitää toistaiseksi täysin raakileena. Viimeksi ajettuihin kilometreihin pohjautuva verotus nousi vahvasti esiin alkuvuodesta 2017, kun julkisuuteen esitettiin selvitys liikenneverkon liiketaloudellisesta kehittämisestä eli ajatus ns. Liikenneverkkoyhtiöstä, jonka haltuun liikenneväylät siirrettäisiin. – Nykytiedon varassa kilometriverotus on erittäin kallis ja epävarma investointi, jonka teknologiaan, kustannuksiin, hallinnointiin ja oikeudelliseen perustaan liittyy valtavasti avoimia kysymyksiä, Lehtinen toteaa. – Nykyjärjestelmään verrattuna hyödyt ovat minimaalisia. Polttoainevero on jo nyt päästöperusteinen ’kilometrivero’, joka on yksinkertainen ja hallinnollisesti tehokas. Myöskään sähköautojen yleistyminen ei uhkaa vielä pitkään aikaan polttoaineveroa. Tienkäyttäjää ei saa rahastaa hengiltä Hieno hallinnollinen rakenne ei ole Lehtisen mielestä ratkaisu. Liikenneinfrastruktuuria voidaan hänen mukaansa edistää parhaiten hyvällä talouspolitiikalla. – Liikenneverkon rahoittamisessa ei ole ihmelääkkeitä. Liian ankarat tienkäyttömaksut toimisivat tarkoitustaan vastaan. Vain hyvin hoidettu julkinen talous mahdollistaa järkevät investoinnit liikenneverkkoon. Liikkuminen itsessään ei ole haitta vaan hyödyllinen ja edistettävä asia. – Yhtiöitys tai muu vastaava järjestely ei muuta tärkeintä lähtökohtaa: jotta liikenneverkkoon voidaan satsata riittävästi rahaa, pitää kansantalouden ja julkisen talouden olla kunnossa, Lehtinen muistuttaa. – Erityisesti päällekkäisiä ratkaisuja pitää varoa. En haluaisi ensimmäisenä nähdä, että esimerkiksi Helsinki alkaisi rakentaa tietulleja nykyisen verotuksen päälle. Satelliittiseuranta avaa uusia mahdollisuuksia myös verottajalle Parhaillaan lausuntokierroksella oleva luonnos satelliittinavigointia edistäväksi toimenpideohjelmaksi ei käytännössä kyseenalaista satelliittiseurantaa, vaan etsii keinoja, miten se toteutetaan ja mihin kaikkeen sitä voidaan käyttää. Tiemaksut jossain muodossa nousevat tämän toimenpideohjelman käsittelyn yhteydessä vahvasti esiin. Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja 17.10. 2017 mennessä ja ohjelman on tarkoitus olla valmis jo syksyn aikana. Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti Hentinen Lue myös: Satelliittiseuranta tulossa tieliikenteeseen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku