14.4.2019

Väylä kilpailutti maanteiden hoitourakoita 231 miljooonalla – katso päivittyvätkö laatuvaatimukset kotiseudullasi

Operaatio Lumihiutale

Väylä kilpailutti maanteiden hoitourakat kokonaan uudella urakkamallilla.

– Alueurakoiden kilpailutus onnistui hyvin. Muutos vanhaan malliin on merkittävä ja odotamme mielenkiinnolla uusien urakoiden alkamista, toteaa Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala.

Suomessa on yhteensä 79 maanteiden hoitourakkaa. Nyt niistä kilpailutettiin 17 kappaletta, eli reilu viidesosa. Esimerkiksi talvihoidon uudet laatuvaatimukset tulevat kokonaisuudessaan voimaan uusissa urakoissa, mutta muitakin muutoksia on luvassa.

Kilpailutetut urakat olivat Espoo, Vantaa, Kouvola, Raisio, Salo, Pori, Kankaanpää, Seinäjoki, Kokkola, Iisalmi, Joensuu, Kitee, Mikkeli, Äänekoski, Kuhmo, Kuusamo ja Ivalo.

Kilpailutettujen urakoiden yhteisarvo oli 231 miljoonaa euroa eli hieman edellisvuosia suurempi. Viime vuosina maanteiden hoidon hintataso on hieman noussut.

Maanteiden hoitourakoiden kesto on viisi vuotta ja urakoissa on hoidettavaa tiestöä keskimäärin hieman alle 1 000 kilometriä.

Talvikunnossapito_Helsinki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava lista tehtäviä

Hoitourakoiden keskeisiä tehtäviä ovat talvikunnossapito, sorateiden hoito, viher- ja puhtaanapitotyöt, kuivatuksen varmistaminen sekä pienet ja äkilliset päällysteiden paikkaukset.

Tehtäviin kuuluu myös varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapito sekä osallistuminen tilaajalle kuuluvien viranomaistehtävien hoitoon. Hoitotöiden valvonnasta vastaavat ELY-keskukset.

Talvikunnossapito_Helsinki

Tavoitehinta perusteena

Uusi maanteiden hoitourakkamalli perustuu tavoitehintaan. Malli on aiempaa läpinäkyvämpi ja yhteistyöhakuisempi. Myös riskienjakoa on parannettu koko urakointiketjussa. Urakkamalliin liitettiin nyt lupauspohjaisia elementtejä sekä urakoitsijoiden työnjohdon tentit ja testit.

Uusi urakkamalli on pitkällisen kehitystyön tulos. Väylä on yhteistyökumppaniensa kanssa kehittänyt uutta hoitourakoiden mallia vuodesta 2012 lähtien.

– Olemme saaneet tämän tyyppisestä urakkamallista hyviä kokemuksia usean vuoden ajalta niin sanotuissa hoidonjohtourakoissa, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Väylästä.

routavaurio

Parannuksia  talvihoitoon

Viime vuonna Väylä uudisti talvihoidon laatuvaatimukset ja nosti samalla talvihoidon tasoa yli 10 000 tiekilometrillä.

Korotukset koskivat pääasiassa vilkasliikenteisiä teitä. Muun muassa raskas liikenne hyötyy muutoksesta suuresti.

Uudistetut talvihoidon laatuvaatimukset tulevat Väylän uusissa urakoissa nyt kokonaisuudessaan voimaan.

Uusissa urakoissa Väylä lupaa parannuksia talvihoitoon myös alemmalle tieverkolle. Käytännössä tämä tarkoittaa nopeampaa toimintaa aurauksessa ja liukkaudentorjunnassa.

Talviliikenne_Helsinki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urakoitsija vaihtuu

Urakoitsija vaihtuu yhdeksässä urakassa. Destia voitti kymmenen urakkaa, YIT Suomi kuusi urakkaa ja Savon kuljetus yhden.

Kaikki kilpailutetut urakat olivat aiemmin Destian tai YIT:n urakoita.

Lähde: Väylä Kuvitus: Moottorin arkisto

Maanteiden hoidon markkinaosuudet

Maanteiden hoitourakoitsijoina toimii Suomessa viisi pääurakoitsijaa. Urakoitsijakohtaiset markkinaosuudet ovat 1.10.2019 seuraavat (suluissa edellisen vuoden osuudet):

1. Destia Oy 54,1 % (54,3 %)
2. YIT Suomi Oy 34,4 % (36,6 %)
3. NCC Suomi Oy 6,6 % (6,5 %)
4. Savon Kuljetus Oy 4,2 % (2,9 %)
5. Tapio Pahkakangas Oy 0,7 % (0,7 %)

Luetuimmat