19.10.2018 Liikenne Varmat ja heikot erottuvat automassasta – jättisuuri GTÜ-katsastustilasto paljastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaiset autot ovat parhaita, korealaisilla ja ranskalaisilla on vaikeaa. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat kärjessä, korealaisilla ja ranskalaisilla on sitä vastoin vaikeaa. Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaiset kärjessä Saksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat kuudessa kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Porsche nappasi kärkitilan kolmessa luokassa, Mercedes-Benz kahdessa ja Audi yhdessä luokassa. Pienemmän keskiluokan paras on Volvo V40. Pikkuautojen parhaaksi nousi Mazda 2, joka on saavuttanut hyviä tuloksia useiden vuosien ajan. Tulokset on esitetty kahdeksassa kokoluokassa ja viidessä ikäryhmässä. Pikkuautoja lukuun ottamatta uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä sekä keskikokoisten autojen ja katumaasturien vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on parhaiden joukossa. Volvo V40 T4 (2016) Porsche vähävikaisin Porsche Boxster/Cayman-urheiluauto on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,60 vikaa sataa autoa kohti. Porsche Macan-katumaasturi on toiseksi paras, (1,15), kolmantena Audi A3 Cabrio (1,48). Urheilu- ja avoautojen hyvään sijoitukseen vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito. Muiden kokoluokkien paras on Porsche Macan (1,15), toisena Mercedes-Benz GLC(1,60) ja kolmantena Mercedes-Benz GLA (1,73). Vanha Ford Ka murheenkryyni Eniten vikoja koko selvityksessä löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Ford Ka-pikkuautosta, 133,26 vikaa sataa autoa kohti. Toiseksi eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Dacia Logan MCV:stä (124,33). Nuorimman ikäryhmän (1–3-vuotta vanhat autot) heikoin on jälleen Renault Kangoo (16,98). Kangoo on tila-autojen ryhmässä viimeisenä neljässä ikäryhmässä, kuten edellisessä raportissa. Renault Kangoo (2015) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjaus, jarrut, kori, valot… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Joka viides auto hylättiin GTÜ-tuloksissa ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (21,1 prosenttia) että myös pienemmät viat (16,2 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 62,7 prosenttia. Eniten vikoja (27,0 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Toiseksi eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (24,9 prosenttia). Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (14,2 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (13,4 prosenttia). Viides vikaryhmä on korirakenne (7,8 prosenttia). Saksassa 21,1 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 46,5 miljoonan henkilöauton kannasta! Yli 9,8 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on kehnossa kunnossa. Laatuerot näkyvät nuorimmissa Saksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,4 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. 1–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,9 prosenttia, mutta yli yhdeksänvuotiaista 29,6 prosenttia eli lähes kolmannes. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla 40 kärki- ja jumbosijaa Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa. Kärki- ja jumbosijojen tarkasteluun on otettu vain kuusi kokoluokkaa, sillä isojen autojen ja edustusautojen ryhmät ovat suppeat (vain 4–6 mallia) ja eri mallien vikamäärien erot niin pienet, että ne on jätetty tästä tarkastelusta pois. Näin tarkastelussa on 30 kärki- ja jumbosijaa. Mersulla eniten ykköstiloja kuten edellisvuoden raportissa Kuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Mercedes-Benz (9 kärkisijaa), toisena on Porsche (6), kolmantena Mazda (5), seuraavina Audi (4), Toyota (3), Volvo (2) ja BMW (1). Eniten jumbosijoja keräsi jälleen Renault (9 jumbosijaa), toisena Peugeot (7), kolmantena Citroën ja Dacia (5), seuraavina Ford ja Kia (2), Hyundai ja Nissan (1). Toyotalla on ollut perinteisesti eniten kärkitiloja, mutta mersu ohitti Toyotan, kuten jo edellisessä raportissa. Toyota porskuttaa edelleen pikkuautoissa ja vanhemmissa ikäryhmissä. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokassaan 7. sijalle. Myöskään legendaarisen luotettavan Toyota Corollan perillinen Auris ei yllä mitalisijoille. Laadun vaihtelua Ford on mielenkiintoinen merkki, jossa on poikkeuksellisen suuria mallikohtaisia laatueroja. Ford yltää B-Max- ja C-Max /Grand C-Max-malleilla tila-autojen ryhmän mitalisijoille neljässä eri ikäryhmässä, mutta toisaalta yli 9-vuotiaiden pikkuautojen ryhmässä oleva piskuinen Ka on koko raportin vikaherkin malli. Korealaiset merkit sijoittuvat suhteellisen heikosti pikkuautojen, pienemmän keskiluokan ja katumaasturien kokoluokissa. Ranskalaisten laadunparannuskampanjat ontuvat: Citroën C4 ja C5, Renault Mégane ja Kangoo ja sekä Peugeot 207 CC-avoauto ovat huonoimpien joukossa useissa ikäryhmissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa Tilastoista selviää myös autojen keskimääräinen ajomäärä. GTÜ-raportin viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2017–30.6.2018. Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan (segmentin) mallien vertailua. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa A-Katsastuksen raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa. 1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT 4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT 8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT YLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katsastustilasto ei kerro kaikkea! Kilometrien karttuessa auton hoidolla on merkitystä sen tekniseen kuntoon. Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. Teksti ja taulukot: Timo Turkula Lähteet: Auto Zeitung – Sonderheft: Gebrauchtwagen 2019 mit GTÜ-report. Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero sisältää, ilmestynyt Saksassa 12.9.2018, hinta 5 euroa. www.autozeitung.de, www.gtue.de Lisää: Sadan suositun mallin vikatietotilastoon on linkki www.moottori.fi -etusivulla. Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein Autoa ostamassa? Tarkista ainakin nämä kohdat Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku