25.2.2019 Liikenne Vaalikysely 2019: Autoverosta luopuminen jakaa puolueet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat autoilun verotuksesta. Liikkuminen ja autoilu ovat monin tavoin keskiössä niin ihmisten arjessa kuin yritysten toiminnassa – ja koko yhteiskunnan toimivuudessa. Moottorin suuri vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat autoilun ja liikenteen verotuksesta. Kysymykset esitettiin kaikille eduskunnassa edustettuna oleville puolueille. Liike Nyt -eduskuntaryhmä ei vastannut kyselyyn. Tutustu vastauksiin – ja muista äänestää! Ennakkoäänestys alkaa 3.4., vaalipäivä on 14.4. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulisiko nykyisenkaltaisesta auton hankinnan verotuksesta eli autoverosta luopua? KYLLÄ / EI Ja jos autoverosta tulisi luopua, niin millä aikataululla? Keskusta Ei, aivan kokonaan. Tulevalla vaalikaudella tulee kuitenkin jatkaa jo aloitettua veropoliittista linjaa autoveron alentamiseksi kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Keskusta näkee, että kysymys liittyy läheisesti liikenteen päästöjen vähentämiseen, mikä vaatii monipuolisia toimenpiteitä. Liikenteen ja autojen verotuksen on perustuttava pitkäjänteiseen ja stabiiliin veropolitiikkaan. Vero- ja muiden liikennettä koskevien ratkaisujen yhteydessä on varmistettava aina, että liikkuminen pysyy kohtuuhintaisena joka puolella Suomea. Osalle suomalaisista auto on välttämätön ja jopa ainoa tapa liikkua pidempiä matkoja. Kokoomus Kyllä. Seuraavan hallituksen tulisi tehdä päätös siten, että päätöksestä koituu mahdollisimman vähän haittaa markkinoilla. Kokoomus on kaikkiaan ajanut autoveron poistamista jo pitkään. Istuva hallitus on keventänyt autoveron portaittain jo noin neljänneksellä. Uusien autojen kysynnän piristyminen on kuitenkin kasvattanut valtion verotuloja kokonaisuudessaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy SDP Ei. Autoverosta kokonaan luopuminen ei ole järkevää, koska markkinoilla on vielä runsaasti suuripäästöisiä automalleja. Näiden autojen autovero laskisi helposti kymmenestä tuhannesta ylöspäin, tämä olisi ilmastotavoitteille haitallista. Mikäli autoveron poisto kompensoidaan ajoneuvoverolla tai polttoaineverolla, alennus menee muille maksettavaksi. Siniset Kyllä. Autoverosta tulee luopua asteittain pidemmällä aikavälillä, jotta vältytään häiriöiltä automarkkinoihin. Perussuomalaiset Kyllä. Autoverosta luopuminen voitaisiin rahoittaa valtion budjettilinjauksilla välittömästi. Autoveron tuotto vuositasolla on noin miljardi euroa. Tuulivoiman tuotantotuesta luopuminen toisi suuruusluokaltaan 500 miljoonan euron vuosisäästöt. Lisäksi nykyisenlaisen sosiaaliperäisen, pitkälti tulonsiirtoihin perustuvan, maahanmuuton lakkauttaminen toisi säästöä vuositasolla vähintään miljardin euron verran. Tarvitaan ainoastaan tahtoa sekä tarvittava enemmistö tulevaan eduskuntaan, joka on valmis näihin perussuomalaisten esittämiin budjettilinjauksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vihreät Ehkä. Autoliikenteen verotus kaipaa uudistamista. Painopistettä on siirrettävä ostamisesta käytön verotuksen suuntaan ja päästöperusteisuutta on vahvistettava. Kokonaisuudessa on otettava huomioon autovero, ajoneuvovero, polttoaineverot ja mahdolliset tienkäyttömaksut. Veromuutoksista on tehtävä aikataulu, jotta ala pystyy ennakoimaan ja sopeutumaan. Tässä vaiheessa emme ota kantaa siihen, voitaisiinko autovero poistaa kokonaisuudessaan. Olemme ehdottaneet nollapäästöisille autoille määräaikaista (5 vuotta) vapautusta sekä auto- että ajoneuvoverosta. Vasemmistoliitto Ei. Autoiluun liittyvät verot ja maksut tulee uudistaa kokonaisuutena. RKP Ei. Auton hankinnan verotuksesta luopuminen ei ole realistista, mutta se voisi ohjata ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoehtoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kristillisdemokraatit Kyllä. Autoverosta tulisi ensin luopua vähäpäästöisten tai päästöttömien ajoneuvojen kohdalla, jolloin se olisi ns. valtion tuki näiden autojen hankintaan. Tähtiliike Kyllä. Kolmen vaalikauden aikana. Mitä näistä tieliikenteen veroista voidaan nostaa, mitä laskea? A, Polttoainevero voidaan NOSTAA / LASKEA B, Vuotuinen ajoneuvovero voidaan NOSTAA / LASKEA C, Autovero voidaan NOSTAA / LASKEA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskusta A, Laskea. Päästöohjausta tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. B, Laskea C, Laskea. Jo aloitettua veropoliittista linjaa autoveron alentamiseksi tulee jatkaa kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Kokoomus A, Nostaa B, Nostaa C, Laskea SDP A, Polttoainevero tuskin laskee ilmastotavoitteet ja valtiontalouden huomioiden. B, Nostaa ja Laskea, ajoneuvoveron hiilidioksidiohjausta voidaan kehittää tarvittaessa. C, Laskea, SDP tukee autoveron alentamista nolla- ja vähäpäästöisten osalta autokannan kehittymiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Siniset A, Laskea B, Laskea C, Laskea Perussuomalaiset A, Laskea B, Laskea C, Laskea Vihreät A, Nostaa B, Nostaa C, Laskea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vasemmistoliitto A, Nostaa päästöperusteisesti B, Nostaa suuripäästöisillä autoilla, Laskea vähäpäästöisillä autoilla C, Nostaa suuripäästöisillä autoilla, Laskea vähäpäästöisillä autoilla RKP A, Voidaan pitää ennallaan B, Voidaan sopeuttaa niin, että ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot hyötyvät C, Voidaan sopeuttaa niin, että ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot hyötyvät Kristillisdemokraatit A, Pidetään ennallaan B, Laskea C, Laskea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tähtiliike A, Nostaa B, Laskea C, Laskea Tulisiko ottaa käyttöön ajoneuvojen paikantamiseen ja ajosuoritteeseen perustuva tievero? KYLLÄ / EI Keskusta Keskustalla ei ole asiaan virallista puolue-elinten vahvistamaa kantaa. Tienkäyttömaksu mahdollistaisi käyttäjä maksaa -periaatteen ja teknologian kehitys antaa siihen hyvät edellytykset. Tienkäyttömaksuilla voitaisiin luokitella erilaiset tiet, alueet, kaupungit ja maaseutualueet eri hintaluokan alueiksi ja niille voitaisiin määritellä parlamentaariselta pohjalta erilaisia maksuja. Toisaalta on paljon varauksellista suhtautumista paikantamiseen liittyviin kysymyksiin, esimerkiksi yksityisyyden suojan turvaamiseen. Jos tievero otetaan joskus käyttöön, on varmistettava, että liikenteeseen kohdistuvat verot ja maksut eivät kasvata kohtuuttomasti kenenkään liikkumisen kustannuksia. Monet pienituloiset tarvitsevat omaa autoa työmatkoillaan ja asioidessaan. Suomessa on monia alueita, joilla auton käyttö on ainoa tapa kulkea paikasta toiseen julkisen liikenteen heikon saatavuuden vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoomus Kyllä. Ajoneuvoveroa voidaan kehittää kilometriperusteiseksi eli vero määräytyisi selkeämmin ajosuoritteen mukaan, jos se korvaa toisen tavan verottaa auton käyttöä. Aluksi ajoneuvon käyttöön perustuvaa ajoneuvoveroa voitaisiin esimerkiksi testata vapaaehtoisilla kokeiluilla ajokilometrien ja ajoajan mukaan. On kuitenkin tärkeää huolehtia ihmisen yksityisyydensuojasta, ajoneuvojen paikantamistietojen käyttö vaatii lisää selvitystä. SDP Ei. Ensin pitäisi arvioida paikantamiseen perustuvan järjestelmän kustannukset ja vaikutukset. Älykäs järjestelmä, joka huomioisi yksityisyyden suojan ja pystyisi hinnoittelemaan alueittain ja vuorokauden ajan mukaan liikkumisen, voisi olla oikeudenmukaisin tapa hinnoitella liikennettä. Toinen kysymys on, saataisiinko tästä järjestelmästä Suomen kaltaisessa maassa tarpeeksi hyötyä irti kustannuksiin nähden. Siniset Ei. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perussuomalaiset Ei. Perussuomalaiset eivät kannata kaavailtua kyttää ja kyylää -järjestelmää. Perussuomalainen lähtökohta on, että suomalaisella tulee olla perustuslaillinen oikeus liikkua vapaasti, ilman ulkopuolista kontrollia sekä nyt että tulevaisuudessa. Lisäksi kaavailtu vero on kustannus-hyötysuhteeltaan äärimmäisen huono. Huono kustannus-hyötysuhde ei tippaakaan korjaannu sillä, että veron korkeat keräämiskustannukset vyörytetään lainsäädännön pakkokeinoin jo ennestään kuritettujen autoilijoiden maksettavaksi. Vihreät Kyllä. Kunhan yksityisyyden suoja turvataan. On järkevä ajatus kerätä maksua todellisen tienkäytön perusteella ja painottaa tämä siten, että liikkuminen on edullista siellä, missä omalle autolle ei ole mielekästä vaihtoehtoa, ja kalliimpaa siellä, missä esimerkiksi joukkoliikenne ja pyöräily ovat todellisia vaihtoehtoja. Järjestelmän reunaehdoissa on kuitenkin oltava tarkkana: järjestelmä, jossa viranomainen pystyy seuraamaan yksittäisen ihmisen liikkeitä paikasta toiseen, ei ole hyväksyttävissä. Ensi vaiheessa on laadittava lainsäädäntö, joka mahdollistaa tienkäyttömaksujen käyttöönoton ja esimerkiksi ruuhkamaksut pääkaupunkiseudulle. Vasemmistoliitto Kyllä. Tienkäyttömaksut ovat keino suunnata liikenteen maksuja oikeudenmukaisesti, eli maksut olisivat suuremmat siellä, missä julkinen liikenne on realistinen mahdollisuus, ja pienemmät siellä missä oman auton käyttö on pakollista. Esimerkiksi ruuhkamaksut voitaisiin ottaa nopeastikin käyttöön pääkaupunkiseuduilla, jossa on toimiva julkinen liikenne. Ajoneuvojen sijaintitietojen hyödyntämiseen liittyy vielä esimerkiksi yksityisyydensuojaan liittyviä kysymyksiä, jotka on ratkaistava. Ihmisellä tulee aina olla tieto siitä, mitä tietoja hänestä kerätään ja mihin niitä käytetään. Tienkäyttömaksujen laajempi käyttöönotto tulee tapahtua osana liikenteen verojen ja maksujen kokonaisuudistusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy RKP Ei. Kristillisdemokraatit Ei. Ei tällä hetkellä mutta tämän kaltainen tievero voi olla tarpeellinen tulevaisuudessa. Tähtiliike Ei. Teksti: Moottori Kuva Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku