1.3.2018

Uutissuomalainen: traktoriautojen maksiminopeus 60 kilometriä saa kannatusta

nopeudenrajoittimella varustettu auto

Uutissuomalainen selvitti liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenten näkemyksiä nopeusrajoitetun henkilöauton maksiminopeudesta.

Mopoauto tai mopo eivät ole ainoita 15-vuotiaille kuljettajille sopivia moottoriajoneuvoja enää ensi vuonna. Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa 15–17-vuotiaille suunnatut nopeusrajoitetut henkilöautot liikenteeseen jo ensi vuoden alusta. Myös Autoliitto kannattaa nopeusrajoitettujen autojen tuomista liikenteeseen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tekemän selvityksen mukaan traktoriautoksikin kutsuttavan ajoneuvon maksiminopeudeksi on kaksi vaihtoehtoa: 40 tai 60 kilometriä tunnissa. Trafin mukaan maksiminopeus riippuu siitä, liitetäänkö ajoneuvot T1a tai T1b –ajokorttiluokkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

60 kilometrin rajoitus kerää kannatusta

Uutissuomalaisen tekemän soittokierroksen mukaan suurin osa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenistä kannattaa korkeampaa nopeusrajoitusta. Uutissuomalainen tavoitti 17 valiokunnan jäsenestä 14, joista 13 kertoi kantansa. 60 kilometrin nopeusrajoitusta kannatti 8 valiokunnan edustajaa.

– Nopeusrajoitus tulisi ehdottomasti asettaa 60 kilometriin tunnissa. Kyseessä on kuitenkin turvallinen henkilöauto, jolla pystyisi sujuvasti liittymään muuhun liikenteeseen taajamissa, kansanedustaja Jari Ronkainen (ps.) perusteli kantaansa Uutissuomalaiselle.

Myös valiokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) oli Uutissuomalaisen kyselyssä 60 kilometrin nopeusrajoituksen kannalla.

–Yksi siihen liittyvä asia on se, ette nuori kuljettaja ole tien tukkeena eikä aiheuta ohituspaineita eli vaarallisia ohitustilanteita, Jalonen sanoi Uutissuomalaiselle.

Nuorille myös ajo-opetusta

Jalonen ei ottanut kantaa tuleville kuljettajille annettavaan ajo-opetukseen vedoten Uutissuomalaiselle asian keskeneräisyyteen. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet korostivat ajo-opetuksen merkitystä nuorille kuljettajille. Asiaa painotti myös Sofia Vikman (kok.), joka ei Jyrki Kasvin (vihr.) ja Jani Mäkelän (ps.) kanssa halunnut ottaa nopeusrajoitukseen ennen asiantuntijoiden kuulemista.

– Opetusta ei ole mitään syytä jättää odottamaan kuljettajan myöhempää ikää, Vikman sanoi Uutissuomalaiselle.

Lähde: Uutissuomalainen Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Luetuimmat