Liikenne | 3.11.2018

Uusi vakuutusmaksu hinnoitellaan ajotavan mukaan – irtoaako säästöjä vertailemalla?

Uudenlainen autovakuutus palkitsee tolkullisesti ajavia. Toinen uutuuspalvelu auttaa vertailemaan Suomessa toimivien vakuutusyhtiöiden palvelut.

Jaa artikkeli

Miltä kuulostaisi ajotapaan perustuva autovakuutus, joka palkitsisi euroissa mitaten tolkullisesti ajavaa?

Monimerkkimaahantuoja Bassadone Automotive Nordic tuo tarjolle ajotapaan perustuvan autovakuutuksen, jonka täkynä on uudenlainen hinnottelu. Ja se, että puolet kuljettajista saa alennusta joka kuukausi.

Ajotapavakuutus on vahinkohistoriasta riippumaton, kuukausimaksuinen vakuutus, jonka hintaan kuluttaja voi siis vaikuttaa ajotavallaan. Vakuutuksesta veloitettava maksu muuttuu kuukausittain sen mukaan, miten kuljettaja on ajanut.

Pienten autojen vakuutuskustannukset painuvat parhailla kuljettajilla jopa parinkympin tasolle kuukaudessa, arvioidaan Bassadonelta.

Taustalla älypuhelinsovellus

Joulukuussa tarjolle tuleva vakuutus kantaa nimeä Smart Drive. Kuluttaja voi osoittaa rauhallisen ajotapansa Bassadonen Smart Drive -älypuhelinsovelluksella, johon on liitetty mukaan myös muita autoilua helpottavia ja turvallisuutta parantavia palveluita.

– Tärkeää on, että vakuutusmaksu ei voi huonon ajotavan perusteella nousta, vaan se voi vain ajotavasta palkiten laskea, Bassadone Insurance Services Oy:n toimitusjohtaja Johannes Hirvaskoski kiteyttää.

– Kantava ajatus on, että myös vakuutuksen tulee olla lopulta palvelu, josta kuluttaja käyttönsä mukaan maksaa. Kun vakuutuksesta kuluttajalle koituva lasku perustuu siihen, miten kuljettaja kuukausittain ajaa, on hinnoittelu erittäin selkeä ja läpinäkyvä.

Asiakastyytyväisyys tähtäimessä

Bassadone Automotive Nordicin konsernijohtaja Antti Ruhanen taustoittaa miksi automaahantuoja lähtee myös vakuutusten tarjoajaksi.

– Uskomme autoilun palvelullistumiseen ja siihen, että digitalisaatio tulee lisäämään kuluttajien valinnanvaraa. Tämä edellyttää yrityksiltä oikeastaan vain kahta asiaa: hihojen käärimistä eli puhtaasti käytännön tekemistä sekä rohkeutta kokeilla uutta. Tähän täytyy myös autoalan toimijoilla olla valmiuksia, sillä vahva autoilun ja liikkuvuuden murros on väistämättä edessä.

Tässä kilpajuoksussa kanttaa Ruhasen mukana olla mieluummin keulilla kuin peräjoukoissa.

– Haluamme tuoda asiakkaille uusia ja kokonaisvaltaisia autoalan palveluita. Digitaalisuuden kautta saavutettava asiakastyytyväisyys on kaiken keskiössä.

Bassadonen maahantuomia automerkkejä ovat Citroën, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki.

Lähde: Bassadone Automotive Nordic Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Säästöjä vertailemalla?

Auto- ja liikennevakuutusten vertailu voi olla siinä määrin hankalaa, että kuluttaja voi kaivata monipolvisessa prosessissa apua, uskoo uusi Vakuutuslaskuri.fi -palvelu. Palvelusta vastaavan yhtiön tekemän kyselyn perusteella noin puolet asiakkaista ei ole kilpailuttanut omia vakuutuksiaan.

– Auto- ja liikennevakuutuksen kilpailuttaminen –palvelumme on vakuutusyhtiöistä riippumaton. Taustalla on tiimi, jolla on vankka kokemus vakuutusyhtiöissä työskentelystä. Nyt annamme tämän osaamisen kuluttajien käyttöön, toimitusjohtaja Kimmo Haapalehto kertoo.

Vakuutuslaskuri.fi-palvelu analysoi kaikkien Suomessa toimivien vahinkovakuutusyhtiöiden voimassa olevat vakuutusehdot, omavastuut ja hinnat. Kuluttajan tehtävä on syöttää omat tietonsa ja ajoneuvon rekisteritunnus palveluun, joka antaa välittömästi suosituksen.

Yrityksen lupaa palvelun säästävän käyttäjänsä vakuutusmaksuja, mutta tarkemmista euromääristä ei toistaiseksi puhuta.

Vakuutuslaskuri.fi-palvelusta vastaa Little Buck Oy, joka on vuonna 2017 perustettu yksityisten henkilöiden omistama, riippumaton suomalainen start up -yhtiö.

Lähde: Vakuutuslaskuri.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu