15.10.2021 Liikenne Uudet renkaat täristävät – mitä tehdä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä tyydy pelkkään tasapainotukseen, vaan vaadi kunnollista tärinän poistoa. Joskus upouudetkin renkaat käyttäytyvät oudosti, eivätkä vastaa ajossa valmistajan tai myyjän lupauksia. Renkaiden ajokäytös voi olla täristävää. Ongelma on haastava. Tärinäongelman selvittäminen vaatii viitseliäisyyttä niin asiakkaalta kuin rengasliikkeeltä ja vaikeissa tapauksissa toimia jopa valmistajalta tai maahantuojalta. Uudet huippuluokan renkaatkin saattavat joskus täristää. Kuskille se on vaikea paikka. Sitä alkaa epäillä omia tuntemuksiaan. Täristämisen taustalla voi olla useita syitä. Onko uusi, aikaisemmasta poikkeava rengasmalli herkempi tien karkeudelle ja epätasaisuuksille? Ovatko uusien renkaiden ilmanpaineet samat kuin vanhoissa renkaissa ennen uusintaa? Ovatko alustan komponentit, iskunvaimentimet, nivelet ja puslat vähitellen kuluneet ja vaikuttavat tärinään uusien renkaiden kanssa? Ovatko auton vetoakselit kunnossa? Vai onko vika sittenkin rengastyössä, kuten vanteelle asennuksen ja tasapainotuksen laadussa? Vai onko vika mahdollisesti itse renkaassa, esimerkiksi sisäisessä voimavaihtelussa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkastus ja koeajo Kun renkaat on ostettu ja asennettu vanteille samassa liikkeessä, on ratkaisu selkeä. Otetaan yhteyttä rengasliikkeeseen ja pyydetään tekemään tarkastus. Toiset automallit ovat herkempiä renkaiden epätasapainolle ja säteisheitolle kuin toiset. On hyvä koeajaa, jolloin on helpompi selvittää, mikä on ongelma ja millä nopeudella tärinä ilmenee. Sen jälkeen tarkastetaan rengas/vanneyhdistelmät rengasliikkeessä. Tarkastetaan säteisheitto, mikäli sitä ei tehty alkuperäisen asennuksen yhteydessä. Pyöreys ei aina riitä Renkaan ja vanteen hyväkään pyöreys ei aina riitä, jos heitot asettuvat asennettaessa toisiaan kasvattaen. Tällöin suoritetaan niin sanottu optimointi eli etsitään pyörän korkein paikka kulutuspinnalla ja vanteen matalin paikka. Tyhjennetään rengas ja pyöräytetään merkityt kohdat kohdakkain. Renkaita vanteille asennettaessa käytetään asennusrasvaa ja nostetaan ensipaine 3,5–4,0 bariin ja sitten lasketaan paine tavoitepaineeseen, esimerkiksi 2,5 bariin. Näin varmistetaan, että renkaat asettuvat oikein vanteille. Tasapainotus ei aina riitä Tärinä voi myös aiheutua siitä, että pyörän keskitys tasapainotuskoneessa on virheellinen. Etenkin keskityskartion käytössä voi tapahtua työvirheitä. Toiset vanteet kiinnitetään keskityskartiolla, toiset pulttien rei’istä. Monet automerkit ovat vaativia pyörien maksimisäteisheittojen suhteen. Pelkkä tasapainotus ei aina riitä. Useimmissa tapauksissa optimointi (säteisheiton minimointi) ja uudelleen tasapainotus poistavat tärinän. Asia varmistetaan koeajolla. Mikäli tärinää vielä ilmenee, tehdään reklamaatio. On syytä epäillä, että renkaassa saattaa olla vikaa, esimerkiksi sisäinen voimavaihtelu. Tarvittaessa voidaan käydä tarkastuttamassa rengasliikeketjun toisessa liikkeessä. Sisäisen voimavaihtelun tunnistavia laitteita on varsin harvoissa rengasliikkeissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnetuilla merkeillä selkeät takuuehdot Tunnetuimmilla ja vakiintuneimmilla rengasvalmistajilla on selkeät takuuehdot siitä, milloin viallinen rengas korvataan. Vikatapauksessa korvaava rengas löytyy yleensä heti rengasliikkeestä tai saman ketjun toisesta liikkeestä. Kotimaisten nettikauppojenkin kanssa asiakkaan neuvotteluasema on vahva, mutta näytön saaminen renkaan viasta voi olla hankalampaa kuin rengasliikkeestä renkaan ostaneiden. On selvää, että liikkeestä renkaat ostaneet ovat vikatapauksessa etusijalla valitusten käsittelyssä, kun selvitetään, onko vika renkaan asennustyössä vai itse renkaassa. Tasapainotuskoneessa tasapainotettava pyörä (rengas-vanneyhdistelmä) pyörii vasten rullaa, joka simuloi kuormaa (tiekosketusta), jolloin saadaan selville todellinen pystyheitto ja renkaan sisäinen voimavaihtelu. Mersun renkaiden optimointi paljasti ongelmat Harrasteauton renkaiden tärinä poistui ammattilaisten käsissä. Jotkut automallit, kuten oma harrasteautoni Mercedes-Benz 190 E 2.6 vuosimallia 1991, ovat tavallista herkempiä tärinälle. Renkaiden ja rengastyön laadun oltava huippuluokkaa, jotta auto kulkisi sileästi. Kyseisessä autossa pelkästään jo viiden gramman epätasapaino etupyörässä saa ratin tärisemään. Kyse on ehkä siitä, että auto on alun pitäen suunniteltu 1970–1980-lukujen vaihteessa ja tuotannon jatkuessa 1990-luvulle asti auton varustelua on päivitetty. Ehkäpä vuoden 1991 malliin valinnaisvarusteena tilattu pienempi ratti turvatyynyllä on muuttanut ratin ja ohjausakselin massaa ja siksi auto on ollut ihan uudesta asti herkkä ratin tärinälle. Hätäratkaisu kostautui Kun Pohjois-Norjan matkalta tullessa rengas puhkesi ja renkaat olivat puolikuluneet (urasyvyys 4 mm), päätin hankkia hätäisesti uudet renkaat. Kiire kostautui. Renkaat täristivät. Koska renkaat asentaneessa liikkeessä ei ollut kuin peruslaitteet (ei säteisheiton mittausta ym.) otin yhteyttä Continentalin maahantuojan asiakaspalvelupäällikköön. Hän kertoi, että Rengasmarket Muhkuri Turussa (nykyisin BestDrive Turku) oli juuri saanut uuden, edistyksellisen tasapainotuskoneen. Siis sinne. Koulutettuja ammattilaisia Continental on satsannut lujasti Rengasmarket-ketjun rengasmestari-koulutukseen. Lisäksi Continentalilla ja tytäryhtiöillä on kolmella paikkakunnalla todella edistykselliset tasapainotuskoneet, joissa tiekosketusta simuloidaan rullalla ja näiden koneiden käyttöön on annettu erikoiskoulutus. Näin saadaan pyörästä eli rengas-vanne-yhdistelmästä runsaasti erilaisia tietoja ja parametrejä. Nämä laitteet ovat BestDrive Turussa, Rengasmarket Nekalassa Tampereella ja pääkaupunkiseudulla Nurmijärven Ilvesvuorella sijaitsevan rengasvaraston yhteydessä. Tasapainotuksen lisäksi kone mittaa kuormituksen alaisen pystyheiton. Myös vanne voidaan mitata erikseen ja siitäkin saadaan lukuisia parametrejä kuten vanteen säteisheitto. Tavanomaisten tasapainotuslaitteiden lisäksi Continentalin laitteilla saadaan selville muitakin parametrejä kuten renkaan sisäiset voimavaihtelut ja ”flat spot”. Molemmat voivat olla osasyy tärinään. Flat spot voi syntyä yleensä siten, että auto on seissyt kauan paikallaan vaihtelevissa lämpötiloissa renkaan ilmanpaineen ollessa suhteellisen alhainen. Kaksi rengasta vaati toimia Mersun tapauksessa kaksi rengasta oli ok sellaisenaan, mutta toiset kaksi piti irrottaa vanteelta ja optimoida. Renkaat eivät olleet asettuneet vanteelle ihan optimaalisesti. Yhdestä renkaasta Continentalin laitteella havaittiin lisäksi 10 gramman epätasapaino, vaikka toisen liikkeen tasapainotuskone näytti nollaa. Kyse on ilmeisesti siitä, että toisessa liikkeessä vanteen keskitys tasapainotuskoneelle ei ole ollut kohdallaan – yleinen virhe tasapainotuksen yhteydessä. Yhdessä renkaassa havaittiin tavanomaista enemmän sisäistä voimavaihtelua ja se vaihdettiin takuuna uuteen, vaikka olikin vielä normirajan tuntumassa. Koeajo optimoinnin jälkeen osoitti mersun kulkevan taas sileästi – kiitos ammattiliikkeen asiantuntemuksen! Teksti ja kuvat: Timo Turkula Artikkeli julkaistu alunperin 12.10.2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku