16.4.2019 Liikenne Uudet dieselit ovat puhtaita – myös liikenteessä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen ADAC-autojärjestö testasi tien päällä 13 diesel- ja bensiiniautomallia. Päästömittaus paljasti: uudet dieselmoottorit ovat puhtaampia kuin niiden maine. Autoliiton sisarjärjestö ADAC on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö yli 20 miljoonalla jäsenellään. Nyt ADAC on tehnyt kattavan testin henkilöautojen ajon aikaisista typenoksidipäästöistä. Tulokset paljastavat paljon kiinnostavaa. Nykyisten dieselautojen typenoksidipäästöt (NOx) ovat ADACin liikenteessä tehtyjen mittausten mukaan merkittävästi pienemmät kuin mitä nykyiset päästönormit vaativat. Nykydieselit alittivat sekä WLTP-laboratoriotestien että tien päällä tehtävien RDE (Real Driving Emissions) -testien raja-arvot. ADAC testasi tien päällä 13 diesel- ja 13 bensiinimallin typenoksidipäästöt. ADACin testi osoittaa, että uudet dieselmoottorit ovat puhtaampia kuin niiden maine. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistajat kehittäneet puhdistusta Autonvalmistajat ovat kohentaneet pakokaasujen puhdistusmenetelmiä Volkswagenin dieselskandaalin seurauksena. Tuloksena on todella vähäiset päästöt, jotka parhaimmissa malleissa alittavat normin sallimat päästöt monikymmenkertaisesti. ADACin testin paras automalli, Mercedes-Benz C 220 d, puhalsi pakoputkestaan puhtaan nollan NOx-päästöjen osalta. Mersun uusi OM 654 -dieselmoottori (1 950 cmᶾ, 143 kW, 194 hv) on aikaisemmissakin testeissä, E-sarjalaisessa, osoittautunut erittäin vähäpäästöiseksi, esimerkiksi Auto Zeitung -lehden testissä 18.11.2017. Monenlaisia päästöjä NOx-päästöjen lisäksi muita mitattavia säänneltyjä päästöjä ovat CO eli hiilimonoksidi eli häkä, HC palamattomat hiilivedyt, PM pienhiukkasten massa sekä PN pienhiukkasten lukumäärä. WLTP-normitestissä tärkeä mittaus on myös hiilidioksidipäästö (CO₂). Se on kasvihuonekaasupäästö, mikä aiheuttaa ilmaston lämpenemistä. Hiilidioksidipäästöstä lasketaan tietyillä kertoimilla polttomoottoriautojen polttonesteen kulutus, litraa / 100 km. Tässä testissä keskityttiin typenoksidipäästöjen mittaukseen, sillä typenoksidipäästöjä (NOx) pidetään dieselautojen säännellyistä päästöistä terveydelle kaikkein haitallisimpina. Euro 6d-Temp (Euro 6.2) -normi on ollut askel oikeaan suuntaan, sillä useimmat uudet dieselmallit osoittautuivat esimerkillisen vähäpäästöisiksi. Dieselmallien NOx-päästöt RDE (Real Driving Emissions) -testissä MalliPäästö- normiMittaus lämpötila, astetta °CNOx mg/km mitattuNOx raja-arvo mg/km RDENOx raja-arvo mg/km laborarioMercedes-Benz C 220 d6d-Temp19,5016880BMW 520d Touring6d-Temp5,4116880Opel Astra 1.6 D6d-Temp3,3116880BMW 520d Steptronic6c14,0516880Citroën Berlingo Blue HDi 1306d-Temp5,8716880Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR6d-Temp-0,41416880Audi A8 50 TDI6c23,41516880Kia Ceed 1.6 CRDi6d-Temp18,82216880BMW X2 xDrive 20d6d-Temp6,82316880Peugeot 308 SW Blue HDi 1806d-Temp13,33016880Mercedes-Benz A 180 d6d-Temp1,24016880Volvo XC60 D5 AWD6d-Temp7,95616880Honda Civic 1.6 i-DTEC6d-Temp24,910116880 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katalyyttinen pelkistys… Hyvän puhdistustehon takeena on yleensä SCR (Selectic Catalytic Reduction). Se on selektiivinen katalyyttinen pelkistys, jossa AdBlue-lisäainetta (veden ja urean seosta) ruiskutetaan kuumien pakokaasujen joukkoon. SCR ei juurikaan lisää polttoaineen kulutusta ja sillä saadaan hyvä puhdistusteho myös raskaammalla moottorin kuormituksella. Suuntaus on selvästi kohti tehokasta SCR-tekniikkaa. Se tulee kuitenkin pudottamaan pikkudieselit pois valmistuksesta, sillä SCR-tekniikan lisähinta ja AdBlue-säiliön vaatima lisätila ovat hintaherkissä pikkuautoissa mahdotonta ratkaista. …tai loukkutekniikka Edullisemmissa dieselmalleissa on käytetty SCR-katalysaattorin sijasta yksinkertaisempaa LNT-katalysaattoria (Lean NOx Trap) eli suomeksi NOx-loukku tai ”laihaseos NOx-katalysaattori”. Typen oksidit kerätään LNT-katalysaattoriin ja ne pelkistetään jaksottaisella, rikkaalla polttoaineruiskutuksella. NOx-loukku on edullinen järjestelmä, ei lisäaineen lisäystä. Hyvä puhdistusteho kevyellä moottorin kuormituksella, mutta raskaasti kuormitettaessa tai isommissa moottoreissa puhdistusteho ei riitä. Lisäksi on tehtävä kompromissi NOx-puhdistustehon ja polttoaineen kulutuksen välillä, joten kulutus voi lisääntyä. NOx-loukun käyttö edullisimmissa malleissa oli osasyynä Volkswagenin päästöskandaaliin. ADACin testin suuripäästöisin malli, Honda Civic 1.6i DTEC oli varustettu vain NOx-loukulla. Civic jäi alle RDE-testin raja-arvon, mutta ylitti ainoana laboratorioarvon, 80 mg/km. NOx-päästöt ongelma pakkasella ADAC-testissä kylmin mittauslämpötila oli -0,4 astetta. Vielä siinä Volkswagenin SCR-tekniikka toimi moitteetta NOx-päästöjen jäädessä lukemaan 14 mg/km. Tekniikan Maailman talvitestissä (TM 4/2019) mitattiin kylmäpäästöt laboratoriossa -7 asteen pakkasessa. TM-mittauksessa neljän dieselmallin kylmäpäästöt ylittivät selvästi 80 mg/km. Kylmänormissa ei ole raja-arvoa. Lisäksi TM totesi, että AdBlue-liuos jäätyy -11 asteen pakkasessa, joten SCR-katalysaattori ei pienennä NOx-päästöjä kireimpinä pakkaspäivinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Osa valmistajista luopumassa dieselmoottoreista Ennakkotietojen mukaan jopa 14 automerkkiä on lopettanut tai aikoo lopettaa dieselhenkilöautojen valmistuksen. Merkit ovat aakkosjärjestyksessä Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lexus, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Porsche, Renault, Smart, Suzuki, Toyota ja Volvo. Kasvihuonekaasupäästöjen eli CO₂-päästöjen vähentämisessä tulee edellä mainituille valmistajille olemaan haastetta kerrakseen, sillä dieselmoottorin energiatehokkuus on hyvä, dieselin kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat noin viidenneksen bensiinimoottoria pienemmät. Siinä saa valmistaja myydä monta sähköautoa, pistokehybridiä tai tavallista hybridiä ennen kuin tuo poistuvien dieselmallien bensamoottoria pienempi kulutus ja vähäisemmät CO₂-päästöt on saatu korvattua. Kuten ADAC-Ekotesti ja ADAC NOx-testi osoittavat, dieselin säännellyt päästöt voidaan saada kuriin – kiitos nykyaikaisen tekniikan. Bensiinimallien NOx-päästöt RDE (Real Driving Emissions) -testissä MalliPäästö- normiMittaus lämpötila, astetta °CNOx mg/km mitattuNOx raja-arvo mg/km RDENOx raja-arvo mg/km laborarioSuzuki Ignis 1.26c2,9312660Hyundai i20 1.0 T-GDI6d-23,7412660Suzuki Swift 1.2 AWD6c23,9412660Volkswagen Golf 1.5 TSI BM DSG6d-Temp8,1412660BMW 218i Active Tourer6d-Temp23,3812660Mercedes-Benz A 200 DCT6d-Temp24,0912660Suzuki Swift Sport 1.46d-Temp24,5912660Volvo XC40 T5 AWD AT86c20,1912660Volkswagen Up! GTI6d-Temp21,0912660BMW 230i Coupé6c13,41012660Kia Ceed 1.4 T-GDI6d-Temp25,01012660Volkswagen Golf 1.5 TSI6c2,61412660Renault Mégane TCe 1406d-Temp3,81512660 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkilöautojen päästönormit nyt ja lähitulevaisuudessa Euro 6d-Temp-normi otettiin käyttöön 1.9.2017 alkaen uusille tyyppihyväksyttäville automalleille ja 1.9.2019 se koskee kaikkia uutena ensirekisteröitäviä automalleja. Tiukempi Euro 6d -normi astuu voimaan 1.1.2020 uusille tyyppihyväksyttäville automalleille ja 1.1.2021 kaikille uusille ensirekisteröitäville autoille. Dieselien NOx-päästöjen raja-arvot: Nykyisen Euro 6d-Temp –normin mukaan uusien dieselautojen NOx-päästöt saavat olla laboratoriotestissä enintään 80 mg/km (WLTP) ja WLTP -laboratoriotestiä täydentävässä, liikenteessä ajettavassa RDE-testissä 168 mg/km. (CF-kerroin 2,1 x 80 mg/km = 168 mg/km). Tulevassa Euro 6d -normissa dieselautojen RDE-testin NOx-raja arvo laskee arvoon 114 mg/km (CF-kerroin 1,43 x 80 mg/km). Bensiinimoottorien NOX-päästöjen raja-arvot: Euro 6d-Temp NOx WLTP-laboratoriotestissä enintään 60 mg/km, RDE-testissä 126 mg/km (CF-kerroin 2,1 x 60 mg/km = 126 mg/km). Tulevassa Euro 6d-normissa bensiiniautojen NOx-raja-arvo laskee arvoon 86 mg/km (CF-kerroin 1,43 x 60 mg/km = 86 mg/km). Vuosien saatossa päästönormit ovat tiukentuneet rajusti sitten Euro 1 -päästönormin esittelyn vuonna 1992. Nykyautojen säännellyt päästöt (CO, HC, NOx, PM ja PN) ovat vain pieni murto-osa esimerkiksi 1990 -luvun autojen päästöihin verrattuna. Typenoksidipäästöt terveydelle haitallisia Tieliikenteen typenoksidipäästöt (NOx) ovat vähentyneet tiukempien päästönormien ja puhdistuslaitteistojen ansiosta. Suurin ongelma ovat typpidioksidi (NO₂) -päästöt. Ne eivät ole vähentyneet vaan jopa lisääntyneet. Typenoksidipäästöistä terveyshaittoja tuottaa eniten typpidioksidi (NO₂), joka tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidit tuottavat myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko: ”Päästökokeessa mitataan typen oksidipäästöjä (NOx), joiden kokonaispäästöt on saatu alenemaan. Ilman laadun kannalta tärkeämmät ovat kuitenkin typpidioksidipäästöt (NO₂), jotka ovat kaupungeissa kasvaneet dieselautojen yleistyessä. Dieselautojen hiukkassuodatin vähentää hiukkaspäästöjä, mutta lisää NO₂-päästöjä. Pakokaasupäästöistä mitataan NOx-päästöt, mutta ilmanlaatuvaatimukset koskevat NO₂-päästöjä.” Teksti ja taulukot: Timo Turkula Lähteet: ADAC Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?