24.10.2018

Uuden moottoripyörän ostaja ahtaalla – kaksinkertainen määrä veroa autoon verrattuna

Koeajopäivä 2017

Suomen Motoristit ry on tutkinut moottoripyörien CO2-päästöjä ja niiden autoveron tasoa suhteessa päästöihin.

Suomalainen motoristi maksaa uudesta pyörästä korkeaa autoveroa, mutta Suomen Motoristit ry:n tutkimuksessa selvisi myös se, että veron määrä suhteessa pyörien CO2-päästöihin on erittäin korkea.

Laskelmien perustella uuden moottoripyörän ostaja maksaa autoveroa noin kaksinkertaisesti sen, mitä vastaavan CO2-päästötason henkilöautosta maksetaan.

Vaikka autojen verotusta on alennettu useampaan otteeseen erityisesti vähäpäästöisten osalta, moottoripyörien osalta näin ei ole toimittu, SMOTO ry korostaa.

Erikoiseksi tilanteen tekee se, että uusien moottoripyörien pakokaasujen haitallisten aineiden päästöt ovat samalla tasolla ja kulutus sekä  CO2-päästöt jopa alempia kuin henkilöautoilla.

Koeajopäivä 2017

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutkimusta väitteiden tueksi

Autojen osalta EU:n uusi WLTP päästömittaustapa on ollut käytössä 1.9.2018 lähtien. Suomen Motoristit ry:n mukaan moottoripyörissä vastaavan tasoinen WMTC-testijärjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2016 alkaen, eli moottoripyöriä koskevan Euro 4 -normin myötä, joka päästövaatimuksiltaan varsin samansuuntainen autojen Euro 6 -normin kanssa.

Koska autojen mittaustapa on uusi, saatavilla ei ole vielä juuri muita kuin vanhan, epäluotettavaksi todetun, NEDC-mittaustavan mukaisia arvoja. Tämän mittaustavan mukaan uusien rekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli 119 g/km vuonna 2017 ja 116 g/km kuukausina 1-6/2018. WLTP-testimenetelmän mukaiset arvot nousevat eri tutkimuslaitosten arvioiden mukaan NEDC-mitatuista 15-25 prosenttia.

SMOTOn tutkimuksen mukaan kuluvan vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröityjen uusien moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästö oli 101 g/km. Kymmenen eniten myydyn mallin osalta CO2-päästö oli keskimäärin 85 g/km.

VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmän mukainen kaikkien moottoripyörien keskimääräinen CO2- päästö liikenteessä oli 107 g/km ja henkilöautojen 151 g/km. Moottoripyörien CO2-päästöjen voidaan Suomen Motoristit ry:n mukaan arvioida olevan 20-40 prosenttia alempia kuin henkilöautoilla.

Vähäpäästöisempiä kuin autot?

Moottoripyörät ovat Suomen Motoristit ry:n mukaan keskimäärin selvästi vähäpäästöisempiä kuin henkilöautot, eikä yhdistys näe estettä sille, miksi moottoripyörien verotus ei voisi olla CO2-pohjainen ja henkilöautojen kanssa samalla tasolla.

Moottoripyörille olisi mahdollista soveltaa suoraan henkilöautojen verotaulukoita.

Koeajopäivä 2017

Suomen Motoristit ry:n mukaan käytettynä maahan tuotaville moottoripyörille tulisi syrjimättömyyden vuoksi käyttää korkeintaan pyörän rekisteröintihetken verotaulukon mukaista veroprosenttia.

Lähde: Suomen Motoristit ry Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Luetuimmat