24.10.2018 Liikenne Uuden moottoripyörän ostaja ahtaalla – kaksinkertainen määrä veroa autoon verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Motoristit ry on tutkinut moottoripyörien CO2-päästöjä ja niiden autoveron tasoa suhteessa päästöihin. Suomalainen motoristi maksaa uudesta pyörästä korkeaa autoveroa, mutta Suomen Motoristit ry:n tutkimuksessa selvisi myös se, että veron määrä suhteessa pyörien CO2-päästöihin on erittäin korkea. Laskelmien perustella uuden moottoripyörän ostaja maksaa autoveroa noin kaksinkertaisesti sen, mitä vastaavan CO2-päästötason henkilöautosta maksetaan. Vaikka autojen verotusta on alennettu useampaan otteeseen erityisesti vähäpäästöisten osalta, moottoripyörien osalta näin ei ole toimittu, SMOTO ry korostaa. Erikoiseksi tilanteen tekee se, että uusien moottoripyörien pakokaasujen haitallisten aineiden päästöt ovat samalla tasolla ja kulutus sekä CO2-päästöt jopa alempia kuin henkilöautoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutkimusta väitteiden tueksi Autojen osalta EU:n uusi WLTP päästömittaustapa on ollut käytössä 1.9.2018 lähtien. Suomen Motoristit ry:n mukaan moottoripyörissä vastaavan tasoinen WMTC-testijärjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2016 alkaen, eli moottoripyöriä koskevan Euro 4 -normin myötä, joka päästövaatimuksiltaan varsin samansuuntainen autojen Euro 6 -normin kanssa. Koska autojen mittaustapa on uusi, saatavilla ei ole vielä juuri muita kuin vanhan, epäluotettavaksi todetun, NEDC-mittaustavan mukaisia arvoja. Tämän mittaustavan mukaan uusien rekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli 119 g/km vuonna 2017 ja 116 g/km kuukausina 1-6/2018. WLTP-testimenetelmän mukaiset arvot nousevat eri tutkimuslaitosten arvioiden mukaan NEDC-mitatuista 15-25 prosenttia. SMOTOn tutkimuksen mukaan kuluvan vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröityjen uusien moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästö oli 101 g/km. Kymmenen eniten myydyn mallin osalta CO2-päästö oli keskimäärin 85 g/km. VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmän mukainen kaikkien moottoripyörien keskimääräinen CO2- päästö liikenteessä oli 107 g/km ja henkilöautojen 151 g/km. Moottoripyörien CO2-päästöjen voidaan Suomen Motoristit ry:n mukaan arvioida olevan 20-40 prosenttia alempia kuin henkilöautoilla. Vähäpäästöisempiä kuin autot? Moottoripyörät ovat Suomen Motoristit ry:n mukaan keskimäärin selvästi vähäpäästöisempiä kuin henkilöautot, eikä yhdistys näe estettä sille, miksi moottoripyörien verotus ei voisi olla CO2-pohjainen ja henkilöautojen kanssa samalla tasolla. Moottoripyörille olisi mahdollista soveltaa suoraan henkilöautojen verotaulukoita. Suomen Motoristit ry:n mukaan käytettynä maahan tuotaville moottoripyörille tulisi syrjimättömyyden vuoksi käyttää korkeintaan pyörän rekisteröintihetken verotaulukon mukaista veroprosenttia. Lähde: Suomen Motoristit ry Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?