26.1.2017

Tuulivoimaa Turun ja Tukholman välille – Viking Linen Grace saa purjeen

Viking Grace ja purje

Turun ja Tukholman väliä liikennöivästä Gracesta tulee entistä pihimpi matkustajalautta. Varustamon Kiinassa tehtävä uusi matkustaja-alus tulee vuonna 2020.

Viking Linen Turun ja Tukholman väliä seilaava M/S Grace on varustamonsa nykyaikaisimpia aluksia myös ympäristörasituksen puolesta. Nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävän aluksen päästöt tulevat tulevaisuudessa pienenemään entisestään. Alus saa nimittäin uudenaikaisen roottoripurjeen ensi vuoden huhtikuussa.

– Roottoripurjeen avulla Gracen vuotuiset hiilidioksidipäästöt laskevat ja tarvittavan nesteytetyn kaasun käyttöä voidaan vähentää, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomalaista osaamista

Uusi roottoripurje on osoitus siitä, että kekseliäällä teknisellä ratkaisulla voidaan parantaa jo käytössä olevan kookkaan matkustaja-aluksen ympäristöystävällisyyttä.

Viking Grace ja purje

Gracen hiilijalanjäljen pienentäminen on suomalaisittain kiinnostavaa, sillä roottoripurjeen kehittäjänä on suomalainen Norsepower-yritys.

Lieriömäinen 24 metriä korkeata purjetta käytetään aina silloin kun se on otollista ja järkevää. Purjeen asentoa muutetaan sähkömoottorien avulla vallitsevan tuulensuunnan mukaisesti, jotta saadaan paras mahdollinen työntövoima. Jos tuulet eivät ole hyödyksi, ei purje ole käytössä laisinkaan.

– Yhtään kovemmalla tuulella satamaa lähestyttäessä roottoripurjetta ei esimerkiksi käytetä, jotta kapteeni voi ohjata kookkaan aluksen turvallisesti laituriin.

Uusi alus vuonna 2020

Viking Line on tehnyt aiesopimuksen uudesta aluksesta kiinalaistelakan kanssa Turun ja Tukholman reitille M/S Gracen kumppaniksi. Uuteen alukseen tulee kaksi roottoripurjetta.

– Tuosta aluksesta tulee valmistuessaan keväällä 2020 yksi maailman nykyaikaisimmista aluksista. Maailmalla, Englannin kanaalissa, seilaa tiettävästi vain yksi yhtä ympäristöystävällisesti liikkuva suuri matkustaja-alus, Jan Hanses taustoittaa.

Uuden aluksen rahdin kuljetuskapasiteetti kasvaa Gracea suuremmaksi, vaikka alusten matkustajamäärä on samaa luokkaa. Kun Gracella on tarjota 1 100 rahtimetriä, on sitä uudella aluksella 1 500 rahtimetriä.

Grace ei saa sisaralusta

Uudesta aluksesta tulee sisustusratkaisuiltaan pitkälti erilainen kuin Gracesta, joten ne eivät ole sisaraluksia. Matkustajia uudelle alukselle mahtuu noin 2 800.

Viking Line uutuusalus

Aluksen on tarkoitus kulkea Suomen lipun alla. Varustamo olisi mieluusti tilannut laivan Suomesta, mutta joutui valitsemaan kokonaisharkinnan perusteella kiinalaistelakan. Rakennusprojekti on silti yhteistyöprojekti usean suomalaisen alihankkijan kanssa.

– Aiesopimuksen mukaan kiinalaisen työn osuus laivasta on vähintään 40 prosenttia. Muuta työtä teetämme Euroopassa ja niin paljon alihankkijoiden avulla Suomessa kuin mahdollista, Hanses kertoo.

Saadaanko alus liikenteeseen suunnitellun aikataulun mukaisesti, on vielä arvailujen varassa, sillä aluksesta on toki tehty jo aiesopimus kiinalaistelakan kanssa, mutta lopullista sopimusta ei ole. Ja vaikka se olisikin, on isoilla rakennusurakoilla joskus tapana myöhästyä, kuten vaikka Länsimetron tapaus on osoittanut.

– Toivottavasti alus on valmiina keväällä 2020, mutta olemme toki varustautuneet myöhästymiseenkin, Hanses kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinalaiset tulevat!

Viking Linella on jo nyt vahva yhteys kiinalaisiin matkailijoihin, sillä punaisilla laivoilla kulkee vuosittain 80 000 kiinalaisturistia, ja heidän määränsä on ollut viime vuodet vahvassa kasvussa.

– Ei ole myöskään näköpiirissä, että kiinalaismatkailijoiden määrä olisi laantumassa, päinvastoin, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström arvioi.

Teksti Marko Jokela Kuvat Viking Line

Luetuimmat