18.1.2018

Turvavyö olisi pelastanut yli 300 ihmishenkeä

Turvavyö
Liikenneturva, kuva: Ville-Veikko Heinonen

Onnettomuustietoinstituutin tutkimus korostaa turvavyön merkitystä vakavissa kolareissa.

Turvavyön merkitys vakavissa kolaritilanteissa on ensisijainen. Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa -tutkimuksessa tarkasteltiin kuljettajan ja etupenkillä matkustavan turvavyön käytön yhteyttä siihen, kuinka vakavasti he vammautuivat.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) apurahalla rahoittaman tutkimuksen aineistona oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia onnettomuuksia vuosilta 1994–2013, joissa ainakin yksi osapuoli oli kuollut. Tarkempi rajaus oli kahden henkilöauton väliset nokkakolarit, joissa törmäys oli tapahtunut 60–120 km/h nopeuksilla. Johtopäätös on selvä: näin rajuissa törmäyksissä turvavyön käytöllä on erittäin kriittinen vaikutus hengissä selviytymiseen.

Turvavyön tärkeys nousee esiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimissa kuolonkolareissa. Tutkimuksen aineistosta on pääteltävissä, että vaikka autojen turvallisuus on kehittynyt paljon, on turvavyö yhä tärkein turvavaruste. Auton muista varusteista ei ole juuri hyötyä, jos vyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja ei siten pysy paikallaan ajoneuvossa.

– Kymmenen vuoden aikana (2006–2015) paketti- ja henkilöautoille sattuneissa onnettomuuksissa turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa yli 300 henkeä kuolemalta, kirjoittavat tutkijat Esa Räty ja Markus Pöllänen Liikennevakuutuskeskuksen nettisivujen blogissaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Joka viides olisi voinut selvitä

Tutkimuksen mukaan lähes joka viides tarkastelluissa onnettomuuksissa kuollut turvavyötä käyttämätön henkilö olisi voinut selvitä näistä onnettomuuksista hengissä vyötä käyttämällä.

– Turvavyöttömän kuljettajan ja etupenkillä matkustavan riski kuolla oli tarkastelluissa onnettomuuksissa keskimäärin 71 prosenttia korkeampi kuin turvavyötä käyttäneen, Räty ja Pöllänen kertovat blogi-kirjoituksessaan.

Tutkimus toi esiin, että onnettomuuksista hengissä selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista turvavyön käyttö pelasti kuolemalta joka toisen.

Kokonaan vammoitta selvinneistä kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista kaiken kaikkiaan 85 prosenttia hyötyi turvavyön käytöstä, kun turvavyö esti vammautumisen.

Tutkijat huomauttavat, että turvavyötä käyttämättömillä turvavyö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja yhteensä 61 prosentilla kuljettajista ja etupenkillä matkustaneista.

Tutkittavaa riittää

Nyt saadut tulokset turvavyön merkityksestä ovat valaisevia, mutta yhä jää tutkittavaakin.

Rädyn ja Pölläsen arvion mukaan turvavyön käytön vaikutuksia tulisi tarkastella myös muissa kuin kohtisuoraan tapahtuneissa törmäyksissä. Samoin tulisi tarkastella myös alemmilla nopeuksilla tapahtuneita törmäyksiä sekä autojen takaistuimilla matkustaneiden vammautumista.

Tutkijoista Esa Räty työskentelee liikenneturvallisuuspäällikkönä OTIssa. Markus Pöllänen toimii puolestaan lehtorina Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.

Onnettomuustietoinstituutti on osa Liikennevakuutuskeskusta.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus, Onnettomuustietoinstituutti, Turvavyön ja turvatyynyn vaikutukset henkilöauto-onnettomuuksissa (2017) -raportti; Terhi Lahtinen, Hanne Tiikkaja ja Markus Pöllänen

Luetuimmat