5.3.2016 Liikenne Turvatyyny kypärässä – näin laukeaa pyöräilijän airbag Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tukka menee huonosti, näyttää tyhmältä, on kuuma. Syyt pyöräilykypärän käyttämättömyydelle ovat moninaiset, mutta kauluria muistuttavan turvatyynykypärän myötä selitykset joutavat romukoppaan. Pinkki Jopo, aikuinen mies, kova vauhti ja tiukka mutka. Siinä eväät onnettomuudelle. Helsingin Messukeskuksessa pyörän hallinta hukkuu kuitenkin tarkoituksella, kuten oheisesta videosta voi päätellä. Tarkoitus on esitellä pyöräilijän turvatyynyn toimintaa käytännössä. https://youtube.com/watch?v=qKXNiKuMFb4 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kypärä kaulassa ja tukka hyvin Laukeamaton pyöräilijän turvatyyny on yksinkertaisen näköinen kapistus. Kuin musta kauluri, jossa vilkkuu muutama led-valo kertomassa, että suojavaruste on aktivoitu. Virta kytketään päälle vetoketjun vetimessä olevasta kytkimestä. Tämän kypärän kanssa tukka ei mene vinoon, tai muutenkaan huonosti. Ei, ellei kypärä laukea. Sen jälkeen kampauksen kunnolla ei liene niinkään väliä. Kunhan pääkoppa on ehjä. Tyrmäävä arvio vakuutusyhtiöltä Hövding-kypärä pomppaa esiin kaatuvan pyöräilijän kaulasta anturien aistiessa poikkeavan liikkeen. Laukeamisnopeus on huima. Kypärä huputtaa pyöräilijän pään kasvojan lukuunottamatta 0,1 sekunnissa. Eli paljon ennen ilmalennon päättymistä ja mahdollisesti vaurioita aiheuttavaa törmäystä katuun. Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam on testannut kypärää käytössä ja antanut siitä tyrmäävän arvion jo vuonna 2012. Ruotsin markkinoilla olevia pyöräilykypäriä koottiin testattavaksi kaikkiaan 13 kappaletta. Hövding-kypärän todettiin vaimentavan iskua kolme kertaa paremmin kuin yksikään muu testatuista kypäristä. Kattava suojaus Messukeskuksessa järjestetyn testin perusteella vaikuttaa myös siltä, että turvatyynykypärä suojaa mainiosti niskaa ja kaulaa. Sitä ei tavallinen kypärä tee. Lauenneena hivenen hupaisalta näyttävä kypärä suojaa päätä varsin laajasti. Maahantuojan mukaan suojaa riittää myös useamman iskun varalta saamassa onnettomuudessa. Muutaman minuutin kuluttua törmäyksestä kypärä on jo löystynyt käyttökelvottomaksi, mutta törmäyshetkellä se hoitaa tehtävänsä hyvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joko on turvatyynykypärän aika? Ruotsalainen Hövding-kypärä ei ole aivan uusi keksintö. Se on ollut myynnissä jo muutaman vuoden, mutta suurempaa suosiota se ei ole vielä saavuttanut ainakaan Suomessa. Ehkä nyt olisi aika? Videolla ja kuvissa näkyvä kypärämalli on ensimmäisen sukupolven edustaja. Pian myynnissä on jo seuraaja, jonka ominaisuuksia on maahantuojan mukaan hiottu lisää. Suoja on vähintään samaa tasoa, mutta muun muassa käytettävyys kohentunut. Ensimmäisen sukupolven turvatyynykypärän saa pikaisen etsiskelyn perusteella polkupyöräliikkeen nettikaupasta edullisimmillaan 249 eurolla. Kyseessä on tarjouserä, jonka riittävyydestä ei ole takeita. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen, Video: Petteri Nikkanen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?