Liikenne | Uutinen | 8.3.2018

Tuhansia hylkäyksiä katsastuksessa – tarkista tuulilasin kunto ilmaiseksi

Tuulilasin kunto voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus.

Jaa artikkeli

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus. Siksi sen kuntoa valvotaan myös katsastuksessa.

Useita syitä hylkäykseen

Trafin ohjeissa katsastuksen arvosteluperusteiksi todetaan, että suoraan hylkäykseen johtava vika tuulilasissa on sen puuttuminen tai puutteellinen kiinnitys. Myös mm. halkeamat kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat johtaa hylkäykseen.

Trafin tilastojen mukaan puutteet tuulilasin kunnossa olivat viime vuonna syynä 8255 auton hylkäystapauksessa ja tuulilasin korjauskehotuksia annettiin lähes 140 000 tapauksessa. Tuulilasista tai puhdistuslaitteista johtuvien vikojen osuus oli viime vuonna 5,2 prosenttia kaikista korjauskehotuksista ja 0,31 prosenttia kaikista hylkäyksistä. Yhteensä katsastuksia tehtiin viime vuonna 2,7 miljoonaa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan halkeamat tuulilasissa heikentävät sen toimintaa. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa niiden toimintaan.

Ilmainen tuulilasin kuntotarkistus

Autoalan insinööriopiskelijat tekevät palveluna autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia valituilla ABC-asemilla pääsiäisviikonlopun liikenteessä. Valitut asemat ovat Helsingissä Prisma Kaari Kannelmäki, Hämeenlinnassa Tiiriö, Turussa Koulukatu, Oulussa Tupos Liminka, Lappeenrannassa Viipurinportti ja Seinäjoella ABC Seinäjoki. Kuntotarkistuksia tehdään kiirastorstaina klo 13–18 (Helsingissä jo klo 10 alkaen), pitkäperjantaina klo 9–14 ja pääsiäismaanantaina klo 12–17.

Palvelu on osa Kirkkaasti Turvallisin – liikenneturvallisuuskampanjaa, jonka järjestävät yhteistyössä Autoalan Keskusliitto, Autoliitto, Saint-Gobain, Trafi, Liikenneturva ja Onnettomuustietoinstituutti OTI.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu