8.12.2017

Trafi: häiriöviestit parantavat liikenneturvallisuutta – Suomen kattava kokeilu tulossa

Trafin ja Liikenneviraston johtoon uudet nimet 1.1.2018 alkaen

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan matkapuhelinverkon välittämät tieliikenteen häiriöviestit parantavat liikenneturvallisuutta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoo, että uuden yhteispohjoismaisen vaikutustutkimuksen mukaan matkapuhelinverkon välittämät tieliikenteen häiriöviestipalvelut parantavat liikenneturvallisuutta ja kiinnostavat tienkäyttäjiä

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan liikenneviranomaisten sekä yritysten ja tutkimuslaitosten vuosina 2015–2017 toteuttamassa ja EU:n rahoittamassa NordicWay-hankkeessa kokeiltiin tieliikenteen häiriötiedon välittämistä autoilijoille matkapuhelinverkossa. Tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia on nyt julkaistu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Häiriöviestejä puhelinsovelluksella

Pohjoismaisessa kokeilussa kuljettajat, ajoneuvot ja kuorma-autot olivat yhteydessä toisiinsa matkapuhelinverkon kautta vastaanottaen ja jakaen tieliikenteen häiriötietoa ajoneuvojen ja liikennekeskusten välillä.

Suomen kokeilussa käytettiin HEREn kehittämää älypuhelinsovellusta, jossa kuljettaja pystyi myös itse lähettämään tietoa, esimerkiksi onnettomuuspaikasta tai esteestä tiellä.

Ruotsissa ja Norjassa kokeiluissa olivat mukana mm. Volvo ja Scania. Suomessa kokeiluun ilmoittautui yli 1300 kuljettajaa. Yhteensä kokeiluissa oli mukana yli 1800 kuljettajaa.

Laajennettavissa Pohjoismaista Eurooppaan

Hankkeen lopputapahtumassa esiteltyjen tulosten mukaan tieliikenteen häiriötietoa voidaan vaihtaa matkapuhelinverkossa nopeasti, turvallisesti ja tehokkaasti – myös maiden rajojen yli. Palvelua demonstroitiin toukokuussa Ruotsin ja Norjan sekä Ruotsin ja Tanskan välisillä rajoilla.

Häiriötiedon välittämisen mahdollisti pilvipalvelu, jossa ajoneuvovalmistajat, palveluntarjoajat ja viranomaiset jakavat tietoa keskenään. Vastaava palvelu olisi laajennettavissa Eurooppaan tai sen ulkopuolelle.

– Vaikutustutkimuksen tulokset ovat merkittäviä: parantunut liikenneturvallisuus, häiriöiden vaikutusten vähentyminen ja sujuvampi liikenne, ilman lisäinvestointeja infrastruktuuriin, NordicWay-hankkeen koordinaattori, johtava älyliikenteen asiantuntija Risto Kulmala Liikennevirastosta kertoo.

Koko Suomen kattava liikennekokeilu suunnitteilla

Hanke on saanut EU:lta jatkorahoitusta vuosille 2017-2020. Jatkohankkeen nimi on NordicWay2.

– Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö on häiriötiedottamisessa avainasemassa, kun tavoitellaan turvallisempaa ja sujuvampaa liikennettä. On löydettävä uusia liiketoimintamalleja ajoneuvojen verkottuneisuuden lisääntyessä, jotta mahdollisimman moni tienkäyttäjä pääsee hyötymään uusista paremmista palveluista", Trafin Anna Schirokoff ja Liikenneviraston Ilkka Kotilainen pohtivat.

Lähde: Trafi Kuva: Lauri Ahtiainen / Moottorin kuva-arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat