22.6.2018 Liikenne Tieverkon kunto huolettaa Vuoden tiepalvelumiestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden tiepalvelumies Juha Kemppainen auttaa tien poskeen jääviä Kainuussa. Autoliiton Vuoden tiepalvelumies on Juha Kemppainen, joka tuntee hyvin alueensa liikenteen haasteet. Yksi niistä on teiden kunto. Hyrynsalmelainen Kemppainen on tottunut auttamaan keskellä korpea pulaan joutuneita autoilijoita: antamaan apuvirtaa tai täyttämään tyhjää polttoainetankkia. Myös rengasrikko on yleinen matkan tyssäävä ongelma Kainuun huonokuntoisilla teillä. – Kyllä pääväylät saadaan meidänkin alueella pidettyä aika hyvin kunnossa, mutta seututiet ovat heikommassa jamassa. Yksi ongelma ovat teiden reunojen murtumat sekä terävät irtokivet ja palaset. Ne syövät renkaita. – Tässä suhteessa on viime vuodet menty huonompaan suuntaan, pienempien teiden kunto on heikentynyt, arvioi Kemppainen 21 vuoden tiepalvelumiehen kokemuksella. Monessa nykyautossa ei ole enää vararengasta. Väliaikaisista paikkausvaahdoista Kemppainen ei paljoa perusta. – Niistä ei välttämättä ole apua kuin hätäavuksi, vaikeissa rengasrikoissa ei ollenkaan. Jos autossa ei ole vararengasta, suosittelen sijoittamaan talvirenkaan auton vararengastilaan. Sen alle vaihto sujuu tiepalvelumieheltä kesäyönä keskellä korpitaivalta huomattavasti nopeammin kuin uuden renkaan hankkiminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luovaa ja ystävällistä palvelua Hyvän tiepalvelumiehen ominaisuuksiin kuuluvat autonkorjaustaidon lisäksi auttamisen halu, ystävällisyys, avuliaisuus, luovuus ja empaattisuus. Aina kun tiepalvelumiestä tarvitaan, on autoilijalla jonkinlainen hätä ja matka pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jatkumaan. Autoliiton vuotuisilla tiepalvelupäivillä Kemppaiselle suodun kunnianosoituksen taustalla on tukku kriteerejä kuten pitkäkestoinen aktiivisuus, innovatiivisuus ja esimerkillisyys Autoliiton tiepalvelumiehenä. Normaalien tiepalvelumiehen tehtävien lisäksi Kemppainen toimii piirinsä tiepalveluasiamiehenä. Ja matka jatkuu… Tiepalvelumies on odotettu näky auton taustapeilistä, pystyyhän hän useimmissa tapauksissa pelastamaan autokunnan pulasta. Ehtynyt polttoaine on yleinen riesa Kuusamon ja Hyrynsalmen välillä, missä huoltoasemien pitkät välimatkat yllättävät Etelä-Suomesta pohjoiseen matkaavat. Juha Kemppainen ansaitsee leipänsä kuljetusalalta. Autojen ja moottoreiden kanssa hän on ollut tekemisissä koko ikänsä. – Käytäntö on opettanut kuinka korjata ainakin pienet moottoriviat, olipa kyseessä henkilöauto, kuorma-auto tai traktori. Kyllä tien poskessa pystytään ratkaisemaan moni ongelma. Kainuussa on pitkät välimatkat ja kilometrejä kertyy paljon. Kemppaiselle ajaa vuosittain 7 000–10 000 kilometrin verran tiepalvelumiehenä päivystys- ja hälytyskeikkoja. Malttia ja lämmin vaatetus Kokeneena ammattikuskina Kemppainen osaa ennakoida ongelmia. Juhannusliikenteeseen hänellä on kaksi vinkkiä. – Matkalle kannattaa ottaa mukaan maltti ja lämmintä vaatetusta, Suomen kesän säistä kun ei ikinä tiedä. Teksti: Marko Jokela Lähde ja kuvat: Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku