Liikenne | 11.12.2018

Terveiset Saksasta, auton huollon laiminlyönti kostautuu

Hylkäystilastojen mukaan yli viidennes saksalaisista 46,5 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa.

Jaa artikkeli

Kattavasta saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa monenlaisia tietoja eri automallien laatueroista ja myös autojen kunnosta. Raportti pohjaa yli 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa, ja siinä on mukana kaikkiaan 231 automallia.

TÜV-määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti nousi 21,2 prosenttiin. Lisäksi 0,1 prosenttia autoista laitettiin heti ajokieltoon. Edellisessä raportissa hylkäysprosentti oli 19,7.

Ikä nostaa hylkäysmääriä

Hylkäysmäärät kasvavat merkittävästi autojen ikääntyessä: 2–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 5,9 prosenttia, mutta 8–9-vuotiaista 22,2 prosenttia ja 10–11-vuotiaista 28 prosenttia.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun ohella lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa, kuormitus sekä erot eri mallien ajomäärissä.

Huolloista tinkiminen kostautuu

Etenkin lama-aikoina osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta.

Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle.

Viidennes heikossa kunnossa

Hylkäystilastojen mukaan reilu viidennes (21,2 prosenttia) Saksan 46,5 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa.

Se merkitsee lähes 10 miljoonaa huonokuntoista henkilöautoa Saksan rekisterissä ja liikenteessä.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Yritysautojen huollattaminen vaihtelee

Myös firmojen työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja.

Toiset yritykset motivoivat käyttäjää pitämään auto kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti.

Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja, kun kukaan ei oikein tunne vastuuta yhteiskäyttöauton kunnosta.

Autojen keski-ikä noussut

Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti 9,4 vuoteen tänä vuonna, kun vielä vuonna 2010 keski-ikä oli 8,1 vuotta.

Mielenkiintoista on, että vuonna 1960 henkilöautojen keski-ikä oli vain 3,7 vuotta ja vuonna 2000 6,9 vuotta.

Saksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,4 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät korkeina hylkäysmäärinä.

Arvostettu ja armoton

TÜV-raportti on tilastollisesti erittäin luotettava ja arvostetuin eurooppalainen vikaraportti, jota on julkaistu vuodesta 1972 lähtien. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat yli 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2017 – kesäkuu 2018.

TÜVin kokoama automallien kymmenen kärjessä ja kymmenen hännillä -lista erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat järkyttävän suuria.

Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää. Jaossa on 52 kymmenen kärjessä -sijaa ja 51 kymmenen hännillä-sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana.

Mukana raportissa ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tästä syystä joitakin suomalaisia kiinnostavia automalleja puuttuu kuten esimerkiksi Volvo S80 ja Peugeot 508.

Lähde: AutoBild Spezial: TÜV-report 2019, ilmestynyt Saksassa 9.11.2018.

Käytettyjen autojen opas, 196 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa.

www.vdtuev.de

Jaa artikkeli

Keskustelu