Liikenne | Uutinen | 9.1.2018

”Moottoritie ruuhkautuu 15 minuutin päästä” – tekoäly ennakoi ruuhkat reaaliajassa

Liikenneviraston ja Digian kehittämä ohjelma pystyy ennakoimaan ruuhkan 99 prosentin todennäköisyydellä.

Jaa artikkeli

”Turun moottoritie länteen ruuhkautuu Veikkolan kohdalla 15 minuutin päästä 90 % todennäköisyydellä.” Muun muassa tällaiset ruuhkaennusteet voivat olla pian arkipäivää Suomessa.

Liikennevirasto ja ohjelmistoyritys Digia ovat yhteistyössä kehittäneet ohjelman, joka Liikenneviraston mukaan ennustaa melko luotettavasti, miten ajoneuvojen määrä ja nopeus kehittyvät teillä. Näin voidaan ennakoida esimerkiksi ruuhkan syntyminen reaaliajassa.

Testeistä lupaavia tuloksia

Liikenneviraston mukaan nyt käynnissä on tekoälyä hyödyntävän ohjelman testivaihe, ja tulokset ovat lupaavia. Liikenneviraston mukaan ohjelma kykeni ennustamaan Turunväylän testiosuuden nopeuksia yli 99 prosentin todennäköisyydellä.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Ennusteet seurantatietojen perusteella

Ohjelma tekee ruuhkaennusteet vuosilta 2015 ja 2016 kerättyjen liikennetietojen perusteella. Kelitietojen lisäksi Liikennevirasto kerää anonyymisti automaattisten mittausasemien avulla tiedot esimerkiksi ohi ajavien ajoneuvojen määrästä ja nopeudesta. Näin tekoäly voi muodostaa ennusteen tulevaisuuden liikennetapahtumista.

Sattumaa ei voi ennustaa

Vaikka tekoäly usein päihittää ihmisen ennustamisessa, silläkin on omat rajoitteensa. Esimerkiksi äkillisten kolareiden aiheuttamia liikenneolosuhteiden muutoksia mikään ennustemalli ei voi ennakoida. Esimerkiksi ajonopeuden hidastuminen voi kuitenkin Liikenneviraston mukaan kertoa myös tekoälylle ruuhkan riskistä.

– Sattumanvaraisten tilanteiden ennustaminen ei onnistu nykyisillä malleilla. Toisaalta ohjelmaa on mahdollista kehittää sellaiseksi, että se huomauttaa, kun tien ajonopeudet tippuvat huomattavasti ennustetta alemmaksi. Tämä antaisi tärkeän signaalin siitä, että liikenteessä on tapahtunut jotain ennalta-arvaamatonta, Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen pohtii.

Valo-ohjauksen ja kansalaisten avuksi?

Toistaiseksi koneoppivan ohjelman ruuhkaennusteita ei hyödynnetä vielä liikenteessä. Liikennevirasto visioi, että tulevaisuudessa ruuhkista kerättyä dataa voidaan hyödyntää esimerkiksi liikenteen valo-ohjauksessa.

– Tarkemmat ruuhkaennusteet tarkoittavat loppupeleissä sujuvampaa ja turvallisempaa liikennettä. Jos tiedämme esimerkiksi, että Turunväylä tulee pian ruuhkautumaan, voimme yrittää helpottaa tilannetta valo-ohjauksen avulla, Liikenneviraston liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen sanoo.

Tekoälyn keräämää dataa voitaisiin Liikenneviraston mukaan antaa myös kansalaisten käyttöön Liikennetilanne-palvelun kautta.

Lähde: Liikennevirasto Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto

 

Jaa artikkeli

Keskustelu