1.5.2018 Liikenne Teiden kunto ärsyttää, mutta on harvoin merkittävä riskitekijä kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakavien onnettomuuksien taustalla on usein inhimillinen virhe. Vakavien liikenneonnettomuuksien syntymisen taustalla on usein monta eri tekijää, tutkijat puhuvat riskikasaumasta. Välitön riskitekijä on yleisimmin inhimillinen, harvoin ajoneuvoon tai tien kuntoon liittyvä riskitekijä. Huoli Suomen teiden kunnosta ei ole liikenneturvallisuuden näkökulmasta kuitenkaan merkityksetön, kuten käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) valtakunnallisesta tutkimusaineistosta. Sen perustana on Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2012–16. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tievauriot ärsyttävät Tutkimustuloksia esittelevä OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari tuo esiin, että teiden vauriot herättävät herkästi mielipiteitä. – Vauriot aiheuttavat epämukavuutta, joka ylittää helposti ärsytyskynnyksen. Toisaalta tievaurioiden aiheuttamaa ajonaikaista epämukavuutta ei voi suoraan yhdistää liikenneturvallisuuteen. Tien vauriot ja kunnossapidon puutteet tuntuvat merkittävältä riskitekijältä, mutta vaurioiden vaikutus on osittain nurinkurinenkin. – Kuoppaan ajaminen antaa kuljettajalle selvän palautteen, jolloin kuljettaja varoo autoaan ja alentaa ajonopeutta, joka taas osaltaan kohentaa turvallisuutta, Koisaari erittelee. Monen riskin summa OTIn tutkimuksen mukaan tien kunnossapidon puutteet ovat vielä tien vaurioitakin harvinaisempia kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien riskitekijöinä. Sekin kävi ilmi, että tien vauriot ovat vaarallisimpia kaksipyöräisille. Tutkimuksissa löytyi kahdeksan teiden kuntoon liittyvää riskitekijää. Ne ovat kulumisurat, pintavauriot, vauriot tien reunassa, sorapinta, tein pinnan korjaukset, pientareen kunto/kapeus, yllättävä kunnon muutos (painuma ym.), sekä muu tien kuntoon liittyvä riski. – Ongelmaa arvioitaessa on muistettava, että onnettomuuksissa tien kunto on ollut vain yksi monista riskitekijöistä. Jos tien kunto-ongelmiin yhdistyy kuljettajan vaarallinen ajotapa, voivat seuraukset olla vakavia. – Ongelmia tulee, jos ajonopeutta ei soviteta vaurioihin tai ajetaan jopa ylinopeutta. Ylinopeuden myötä kuopat ja painumat kostautuvat helpommin, Koisaari muistuttaa. Ajokeli ei yksin ratkaise Kuolonkolarien läpikäynti toi esiin, että vakavien onnettomuuksien taustalla on yleensä merkittävämpiä riskitekijöitä kuin pelkkä huono keli. – Keli ja sää näkyy lähinnä hyvän kelin ja päihteiden käytön korrelaation takia, eli sama yhteys kuin hukkumakuolemissa. Vastaavasti huonolla kelillä aiheutuu tyypillisesti paljon, mutta lievempiä onnettomuuksia. Teiden liukkaus näkyy vakavissa kolareissa, mutta tällöinkin onnettomuuksien pääsyynä on yleensä ollut se, etteivät kuljettajat ole osanneet ottaa huomioon kelin vaikutusta pitoon. – Kuljettajan riskinotto kelistä huolimatta on oleellinen osatekijä, mutta se ei riipu kelistä itsestään. Yhdistävänä tekijöinä on usein ollut väärä tilannenopeus ja joku muu riskinotto, Koisaari kertoo. Lähde: OTI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku