5.9.2018 Liikenne Teiden kunnostukseen lisärahaa – pian häviää satoja miljoonia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen budjettiesityksessä on merkitty teiden kunnostukseen lisärahaa useaan kohteeseen. Kokonaispotti tulee kuitenkin pienenemään. Hallitus on sopinut vuoden 2019 budjettiesityksestä, jossa on merkitty myös teiden kunnostukseen lisärahaa erilaisiin kohteisiin. Budjettiriihessä sovittiin 49 miljoonan euron liikennepaketista, jolla kehitetään liikenneturvallisuutta ja tiestön talvikunnossapitoa. Toinenkin puoli tarinalla on. - Tulee kuitenkin muistaa, että vuosien 2016-2018 reilun miljardin euron infrapaketti päättyy. Tämän infrapaketin tarkoitus oli huolehtia, että korjausvelka ei lisääntyisi ja korjausvelka onkin pysynyt paremmin hallussa. Ensi vuonna tämä rahoitus kuitenkin päättyy, eli rahaa on käytettävissä noin 300 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Se tarkoittaa, että korjausvelka kääntyy uudelleen kasvuun, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Ruotsissa on käytössä liikenteen suhteen 12 vuoden malli, josta on jo käynnistynyt kolmas 12 vuoden jakso. Kaikki valtiopäivillä edustettuna olevat puolueet sitoutuvat rahoituksen toteutumiseen. Näin rahoituspaketti toteutuu vaalituloksesta riippumatta sellaisena kuin on yhdessä sovittu. - Budjettirahoituksen pitkäjänteisyys meillä puuttuu. Keväällä työskennellyt parlamentaarinen työryhmä ehdotti vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitusta, mutta sellaista ei nyt tullut. Vaikka vielä keväällä kaikki eduskuntapuolueet olivat yksimielisesti sitä mieltä, niin sitä rahaa ei näy, harmittelee Nieminen. - Meillähän mennään lähestulkoon vuosi kerrallaan. Ruotsin pitkäjänteinen rahoitusmalli on hyvä malli. Meillä ei ole valitettavasti tähän vielä päästy, jatkaa Nieminen. Myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on samoilla linjoilla pitkäjänteisyyden suhteen. - Tällä vaalikaudella olemme kehittäneet liikennettä ja uudistaneet lainsäädäntöä kokonaisvaltaisesti. Liikennejärjestelmän suunnitteluun haetaan pitkäjänteisyyttä esimerkiksi 12-vuotisella ohjelmalla. Vaikka nyt päätetty täsmärahoitus on tervetullutta, on muistettava että väylien rahoituksessa pitäisi pyrkiä useiden kymmenien vuosien aikajänteeseen, sanoo Berner. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teiden kunnostukseen lisärahaa Aluksi mainitusta noin 50 miljoonan euron paketista 25 miljoonaa euroa osoitetaan tiestön talvikunnossapitoon ja kelirikon hoitamiseen. Näiden eurojen tärkeydestä ei vaikuttaisi syntyvän erimielisyyksiä. - Olen iloinen siitä, että pystyimme kohdentamaan merkittävän 25 miljoonan euron lisärahoituksen teiden talvihoitoon. Tämä täsmärahoitus tulee todelliseen tarpeeseen, toteaa Berner. - Viime talvena nähtiin, että se raha todellakin tarvitaan, tiivistää Nieminen. Tuo 25 miljoonaa euroa on merkittävä raha talvikunnossapitoon. Aiemmin mainittu korjausvelan kasvu vaikeuttaa Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan kuitenkin myös tiestön talvikunnossapitoa, mutta uskoa positiivisiin vaikutuksiin löytyy silti. - Kyllä varmasti ja kaikki raha on kotiinpäin. Uskon, että sillä saadaan asioita parempaan suuntaan. Ongelma on se, että kun korjausvelka kasvaa niin myös talvikunnossapidolta vaaditaan entistä enemmän. Korjausvelan tuleva kasvu tuo omat haasteensa myös tämän suhteen. Hallitus sopi myös yksityistieavustusten 4 miljoonan euron korotuksesta, jolla kokonaismääräraha nousee 17 miljoonaan euroon. Lisäksi osoitetaan rahaa liikenneturvallisuustyöhön ja Sastamalan riista-aitojen rakentamiseen. Tämä liikennepaketti rahoitetaan vuoden 2019 budjetista sekä kuluvan vuoden toisesta lisätalousarviosta. Lähde: VM. Kuvituskuvat: Jari Saarentaus, Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?