Liikenne | Uutinen | 16.10.2017

Tavoitteena nolla hirvikolaria – miten se saavutetaan?

Hirvikolari on yksi pelätyimmistä riskeistä liikenteessä. Hirvimerkki! –kampanjan tavoitteena on pudottaa hirvionnettomuuksien määrä nollaan.

Jaa artikkeli

Hirvikolari voi hirvittää vielä vuosien päästä. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan hirvikolari on kolmanneksi pelätyin asia liikenteessä: neljä kymmenestä suomalaisesta pelkää sen mahdollisuutta. Liikenneviraston mukaan Suomessa tilastoitiin vuonna 2016 1881 hirvionnettomuutta: onnettomuuksissa kuoli kolme ihmistä ja 144 onnettomuudessa tilastoitiin loukkaantuneita.

Tehokkaat tavat ehkäistä hirvikolareita ovat ennakoiva ajotapa ja oikea tilannenopeus.

– Kun tien läheisyydessä huomaa eläimen, on parasta pudottaa heti nopeutta ja tarvittaessa jopa pysähtyä. Riski törmätä hirvieläimeen on suuri erityisesti riista-aitojen päissä, metsän reunoissa ja alavilla kosteilla metsäosuuksilla. Muutkin metsän eläimet suosivat usein samoja kulkuväyliä, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Jaakko Klang muistuttaa.

Avuksi pimeänäkötekniikka ja automaattijarrutus

Vakuutusyhtiö Folksamin teettämän tutkimuksen mukaan kuolemaan johtava hirvionnettomuus tapahtuu pimeällä, suoralla tieosuudelle ja vähintään 70 kilometrin tuntivauhdissa.

– Useimmiten kuljettaja ei ehdi jarruttaa ennen yhteentörmäystä. Tiedämme jo entuudestaan, että jos auton nopeus on törmäystilanteessa alle 70 kilometriä tunnissa, henkiinjäämisen todennäköisyys on huomattavasti suurempi, Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius kertoo.

Folksamin mukaan merkittävä osa hirvikolareista voitaisiin välttää, jos autossa olisi modernilla pimeänäkötekniikalla varustettu automaattijarrutusjärjestelmä.

Hirvimerkki! –kampanjan tavoite: nolla hirvikolaria

Hirvimerkki! –kampanja pyrkii vähentämään hirvikolareita, tavoitteenaan nolla hirvikolaria vuodessa. Tänä syksynä Hirvimerkki! lähti kiertueelle ympäri Suomen, aina Mäntsälästä Rovaniemelle saakka. Kiertueen juonsi Moottorin lukijoillekin tuttu Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.

Kampanjan järjestävät Trafi, Autokoululiitto ja Metsästäjäliitto yhteistyössä Shellin/ST1:n, Vehon Suomen Punaisen Ristin, Suomen Palopäällystöliiton ja Hätäkeskuslaitoksen kanssa. Hirvimerkki! –kampanja on osa Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa.

Lue lisää:

Jaa artikkeli

Keskustelu