26.1.2018 Liikenne Tasoristeykset ovat rautatieliikenteen suurin turvallisuusuhka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kouvolassa sijaitsee maailman modernein rautatiealan oppimiskeskus. Vaikka suomalaisen rautatieliikenteen turvallisuus on matkustajan kannalta nykyisin erittäin hyvällä tasolla, turvallisuushaasteena ovat ennen kaikkea tasoristeysonnettomuudet. Niiden määrä vähenee hitaasti. Tasoristeyksien poistaminen muilla järjestelyillä on aina aikaa ja rahaa vievä rakennusurakka. Ratojen kunnossapito- ja parannustyötä on tarpeen usein tehdä junaliikenteen ollessa käynnissä. Myös tämä luo vaaratilanteita. Ratatyön ja junaliikenteen rajapinnassa tapahtuvien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden määrä ei ole vähentynyt toivotulla tavalla. Turvallisuuden ylläpitämisessä ja kohentamisessa on merkittäviä haasteita kiskoliikenteen toimijoiden määrän lisääntyessä Muun muassa näitä turvallisuushaasteita käsiteltiin Liikenneviraston RATA 2018 -tapahtumassa Turussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moderni harjoittelukeskus Suomesta on puuttunut rautatiealan koulutukseen suunniteltu harjoitteluympäristö. Lokakuussa 2017 käyttöön otettu Liikenneviraston Ratatekninen oppimiskeskus ROK poistaa tämän merkittävän puutteen. Kouvolassa sijaitsevassa ROK-keskuksessa voidaan opiskella ja harjoitella turvallisia ratatyön tapoja. Puitteet ovat maailman uudenaikaisimmat. Kouvola valittiin sijoituspaikaksi, koska se on raideliikenteen solmukohta, mihin on hyvät liikenneyhteydet. Alueelta löytyi sopiva kiinteistö, Liikenneviraston omistama radanpidon huoltorakennus. Raideyhteydet muuhun verkkoon olivat jo olemassa. Opiskelijoilla on lyhyt kävelymatka Kouvolan rautatieasemalle. Noin 13 miljoonan euron rakennusurakka alkoi syksyllä 2015. Urakkaan kuului vanhan, 1950-luvulta peräisin olevan huoltorakennuksen remontointi koulutus- ja sosiaalitiloiksi ja kahden uuden hallin rakentaminen. Kouvolassa sijaitseva uusi Ratatekninen oppimiskeskus ROK on alallaan maailman modernein. Siellä voidaan monin tavoin harjoitella turvallisia ratatyötapoja. Useita teemahuoneita Päärakennuksessa on teemahuoneita eri tekniikan aloille. Yksi huone esittelee tapahtuneita onnettomuuksia ja vaaratilanteita, niistä oppimista sekä työturvallisuutta. Lisäksi on simulaattoreita liikenteenohjaajakoulutusta varten. Uusista halleista pienempi on hitsaus- ja hiontahalli. Isompi uusi halli on tarkoitettu vaihde-, sähkö- ja turvalaitekoulutukseen. Videoituja työnäytteitä voidaan käydä läpi ja antaa niistä palautetta. Isossa hallissa on kaksi rautatievaihdetta, yli 100 metriä raiteita ja erillinen osasto asetinlaitteiden koulutukseen. Halliin on sijoitettu Ganz-, Siemens DRS-, Thales- ja Simis-C asetinlaitteet. Ganz on itsessään virtuaaliympäristö, jossa voidaan opettaa jo yksistään mm. kulkuteiden tekemistä. Koulutushallissa on kaksi täydellistä vaihdetta. Ulkoalueelle (jossa on 900 metriä rataa) tulee lukuisia muita vaihdetyyppejä. Ulkona on myös sähköradan ja tasoristeysten korjausalueet. – Koulutus tapahtuu kuivassa, lämpimässä ja turvallisessa ympäristössä, keskuksen toiminnanjohtaja Miia Asikainen kertoo. Oikeat työmenetelmät voidaan siis harjoitella mukavasti sisällä ennen kuin siirrytään ulkotiloihin. Harjoittelu antaa mahdollisuuden oppia turvalliset työtavat ja valmentaa oikeaan turvallisuuskulttuuriin sitten kun vaativia ratatöitä joudutaan tekemään ulkona vaihtelevissa olosuhteissa rataliikenteen ohessa. Oppimiskeskuksen asiakkaita ovat eri tekniikkalajien (sähkö, turvalaitteet, vaihteet) ammattilaiset. Keskuksessa on mahdollisuus hankkia radanpidon ammattipätevyyksiä. Tasoristeykset ovat rautatieliikenteen varaan paikkoja. Koulutusta ja testausta Ratatekninen oppimiskeskus on koko toimialan käytettävissä. Vaikka Liikennevirasto omistaa oppimiskeskuksen, virasto ei järjestä koulutusta. Se tulee olemaan hyväksyttyjen koulutuslaitosten käytössä ja yritysten käytössä. Oppimiskeskuksen toiminta ei keskity pelkästään koulutuksiin, vaan tilat soveltuvat esimerkiksi uusien tekniikoiden ja laitteiden testausympäristöksi sekä tutkimus- ja tuotekehityskäyttöön. ROK on vuokrattavissa kaikille rautatiealan toimijoille. Koulutustarjonnasta vuosille 2018–2019 mainittakoon turvalaitekoulutus, vaihdepätevyys, hitsauspätevyys, liikenteenohjaajien kertauskoulutus, työkonepätevyys, päällysrakennepätevyys, siltakoulutus, pelastus- ja raivauskoulutus sekä turvallisuuskoulutus. – Uusi laki lisää Liikenneviraston vastuuta liikenneturvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden koulutuksessa ja osaamisen varmistamisessa. Uusi laki liikenteen palveluista sisältää vain veturinkuljettajia koskevat pätevyys- ja terveydentilavaatimukset, kaikki muut turvallisuuskriittiset työpätevyydet jäävät rataverkon haltijan vastuulle. Infranhaltijan tulee kuvata turvallisuuskriittiset tehtävät omassa turvallisuusjohtamisjärjestelmässään, sekä laatia koulutusohjelmat ja osaamisen varmentaminen kyseisissä työtehtävissä, Miia Asikainen taustoittaa. – Kävimme hakemassa mallia esimerkiksi Ruotsista, Englannista ja Japanista. Lopputuloksena on maailman modernein rautatiealan oppimiskeskus, Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin arvioi. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula, Niko Hyppönen / Liikennevirasto, Jarmo Koistinen / Liikennevirasto, Simo Toikkanen / Liikennevirasto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rata-ammattilaiset koolla joka toinen vuosi RATA 2018 -tapahtuma keräsi Turkuun ennätysyleisön. Transtechin uusi Artic-raitiovaunu maalattuna Turun Föli-joukkoliikenteen väreihin. Liikenneviraston Rata 2018 -seminaari järjestetään joka toinen vuosi. Nyt tapahtuma pidettiin Turun Logomossa. Raideliikenteen ammattilaisille, rautateistä kiinnostuneille sekä opiskelijoille suunnattu tapahtuma järjestettiin kymmenettä kertaa. Osallistujia se houkutteli ennätysmäärän eli yli 900. Tapahtuman pääteemana oli kunnossapidolla turvallisuutta. Puhujina seminaarissa olivat muun muassa Liikenneviraston uusi pääjohtaja Kari Wihlman, Trafin uusi pääjohtaja Mia Nykopp ja Turun uusi kaupunginjohtaja Minna Arve. Tarjolla 86 esitystä Tilaisuudessa kuultiin alustuksia mm. liikenteen ja maankäytön, tekniikan, turvallisuuden ja digitalisaation näkökulmista. Tallinnaan suunnitellaan rautatietunnelia, kaupunkiraideliikenne on Suomessa nousussa ja lisäksi henkilöliikenteen kilpailutus on käynnistymässä. Tapahtumassa oli tarjolla kaikkiaan 86 esitystä, joiden aiheina oli muun muassa henkilöliikenteen kilpailun avaaminen, tulevaisuuden asemaseutujen kehittäminen, tasoristeys-toimintasuunnitelma ja liikenteenohjauksen kyberuhkat. Kalustonäyttelyssä oli esillä mm. Transtechin uusi Artic-raitiovaunu maalattuna Turun Föli-joukkoliikenteen väreihin sekä erikoisrautatiekalustoa, esimerkkinä Destian massiivinen Plasser & Theurer Unimat 09-475/4S linja- ja vaihdetukemiskone. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku