13.4.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – onneton näkyvyys ja laajat katveet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virtaviivainen muotoilu voi muodostaa laajoja katvealueita etuviistoon. Automuotoilussa on siirrytty kulmikkuudesta pyöreyteen. Virtaviivainen muotoilu ja kolariturvallisuuden vuoksi yhä paksummat tuulilasin sivupilarit muodostavat laajan katvealueen etuviistoon. Muotoilun siirros pyöreyteen tuo linjakkaan korin, jonka ulottumia on vaikea arvioida pysäköitäessä. Avuksi käyvät parkkitutka, peruutuskamera tai pysäköintiavustin. Ulkomittojen kasvu tuo lisähaasteita. Virtaviivaisen muotoilun vuoksi yhä viistommat ja kolariturvallisuuden vuoksi yhä paksummat tuulilasin sivupilarit muodostavat laajan katvealueen etuviistoon, mikä heikentää näkyvyyttä risteyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laaja katve sivuille Törmäysturvallisuuden vuoksi entistä paksumpi sivupilari puolestaan muodostaa näköesteen sivulle vilkaistaessa, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi risteysajossa. Haitta on merkittävämpi pitkille kuljettajille: istuin on taaempana, jolloin pilarin katvealue laajenee. Onneton näkyvyys takaviistoon Peruuttaminen ei ole monenkaan toivepuuhaa, ja siitä on kehkeytynyt yhä haasteellisempaa. Pienet ulkopeilit, rajoitettu näkyvyys takaikkunasta, niukka takalasin pyyhkimen puhdistusalue ja himmeä peruutusvalo ovat auton arkikäytössä kiusallisia ratkaisuja. Viistoperämalleista ja muistakin korimalleista on tehty yhä virtaviivaisempia ja coupémaisempia – näkyvyyden kustannuksella. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti ja kuvat: Timo Turkula Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 5/2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku