16.2.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – löysät renkaat merkittävä riski Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alipaineiset autonrenkaat ovat merkittävä turvallisuusriski. Harmi kyllä, renkaiden ilmanpainetarrat vilisevät outoja mittayksikköjä. Outoja yksikköjä ja vieraskielisiä termejä vilisevät ilmapainesuositukset eivät edesauta renkaiden kunnosta huolehtimista. Renkaiden yleensä vieraskieliset ilmanpainetarrat ovat sekavia ja vilisevät outoja yksiköitä. Ohjetarrojen sekavuus ei innosta autoilijaa ilmanpaineiden tarkistukseen. Paineen mittayksikkönä on usein meille uppo-outo p.s.i. (pound per square inch) eli naulaa per neliötuuma. Seuraavaksi yleisin on virallinen mittayksikkö, SI-järjestelmän mukainen kPa (kilopascal). Huoltoasemien painemittareiden yleisin mittayksikkö on kuitenkin bar (baari). Se puuttuu useimmista ohjetarroista. Kilopascalit muuntuvat baareiksi vaivatta: 1 bar on 100 kPa:ta. Sormi menee suuhun kun kerrotaan, että 1 bar on 14,5037 p.s.i:tä. Jää muuten autoilijalta muunnoslasku huoltoaseman pihalla laskematta! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taitavasti piilotettu suositustarra Ilmanpainesuositusta on vaikea löytää, koska ohjetarroille ei ole vakioitua paikkaa. Tietoa on usein vaikea löytää myöskään ohjekirjasta. Ohjetarran älyttömin paikka on joissakin Toyota-malleissa hansikaslokeron kannen sisäpuolella alareunassa, josta piskuisen tarran numeroita on tihrustettava otsalampun avulla. Rengaspainesuositukset löytyvät yleensä tankin täyttöaukon kannesta, vasemmasta etuovesta, ovipilarista tai hansikaslokeron kannesta. Tarkista paineet kerran kuukaudessa Ilmanpaineet on hyvä tarkistaa kerran kuukaudessa ja kuormituksen muuttuessa – kylmistä renkaista. Autonvalmistajien painesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia. Takarenkaille on usein liian alhainen painesuositus, minkä noudattaminen tekee autosta horjakan. Monista malleista puuttuu täyden kuorman painesuositus. Näin on etenkin japanilaisten, korealaisten ja ranskalaisten kohdalla. Saksalaisissa autoissa (esimerkiksi Volkswagen) kuorman muutos on yleensä kiitettävästi huomioitu painesuosituksissa. Oikea ilmanpaine parantaa auton ajettavuutta ja alentaa ajokustannuksia. Vajaapaineiset renkaat ovat turvallisuusriski: hallittavuus vaikeutuu, ohjaustuntuma heikkenee ja rengasvaurion riski lisääntyy. Kun varustetaso paranee, mukavuus heikkenee Monissa japanilaisissa ja joissakin korealaisissa malleissa on outoja varustekytkentöjä: mitä parempi varustetaso, sitä leveämmät, matalaprofiilisemmat ja epämukavammat renkaat. Esimerkkinä uusi Nissan Qashqai. Perusvarustetasoilla rengaskoot ovat ajo-oloissamme järkevät 215/65 R16 ja 215/60 R17, mutta Tekna-huippuvarustelu tuo matalaprofiiliset 225/45 R19 -renkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leveät matalaprofiilirenkaat tuovat kömpelyyttä Huippuvarusteltu malli levein renkain voi olla kankeampi kääntymään kuin karvahattumalli. Esimerkiksi uuden Toyota Yaris -pikkuauton Style-varustelun leveät 195/50 R16V -renkaat lisäävät kääntöympyrän halkaisijaa lähes kaksi metriä! Pysäköitäessä Yaris Style -pikkuauto on kömpelö kuin kookas katumaasturi. Nopeusluokat kasvaneet Leveiden matalaprofiilirenkaiden yleistyessä myös renkaiden nopeusluokat ovat nousseet. Korkean nopeusluokan renkaalta vaadittu jämäkkyys voi osaltaan heikentää mukavuutta Suomen karkeilla teillä, etenkin pienemmissä ja kevyemmissä autoissa. Alemman keskiluokan perusmallisessa autossa, jonka huippunopeus on esimerkiksi 180 km/h, käytetään usein kovia V-nopeusluokan (240 km/h) renkaita, vaikka Suomen olosuhteissa mukavammat ja edullisemmat T-luokan (190 km/h) tai H-luokan (210 km/h) renkaat olisivat riittävät. Isot, leveät renkaat ovat tavallista kalliimpia ja kovempia. Niitä tarvitaan tehomalleissa, mutta perusmalleihin riittäisivät tavalliset renkaat, joissa maltillinen profiili ja nopeusluokka. Missä varapyörä? Autotehtaiden mukaan täysikokoisesta varapyörästä on luovuttu tilan säästämiseksi, painon keventämiseksi sekä kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi. Tästä syystä monen nykyauton takakontista löytyy vain tilapäisajoon tarkoitettu pieni vararengas tai täyttöpakkaus. Täysikokoisella varapyörällä voi ajaa huoleta, pienellä varapyörällä on nopeus- ja ajomatkarajoituksia. Täyttöpakkaus sisältää paikkausaineen ja sähkötoimisen kompressorin, joka tuottaa paineilmaa. Paikkausaineella voi hoitaa vain pienet pistoreiät, ei viiltovaurioita. Se ei myöskään toimi kovalla pakkasella. Valpas autonostaja selvittää, saako varapyörän lisähintaan. Joihinkin eurooppalaisiin autoihin varapyörän ja tunkin saa tehdastilauksena merkittävästi halvemmalla kuin jälkikäteen asennettuna. Jos autossasi on matkanjatkamispalvelu, tallenna numero kännykkään. Autoliiton tiepalvelukeskuksen numero on 0200 8080. Autoliiton Plus-jäsen saa laajan avustus- ja matkanjatkamispalvelun veloituksetta omasta palvelunumerosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunkki puuttuu tai se on hutera Jos autossa on tunkki, on se yleensä heppoinen. Hutera tunkki on turvallisuusriski. Tästä syystä autojen ohjekirjoissa yleensä kielletään tunkin käyttö renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Tunkki on tarkoitettu tilapäiskäyttöön rengasrikon yhteydessä. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti ja kuvat: Timo Turkula Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 3/2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?