Liikenne | Uutinen | 13.2.2018

Tämä on talvirenkaiden tärkein valintakriteeri – eikä se ole hinta

Suomalaisten tärkein talvirenkaiden valintaperuste on renkaan jääpito, selviää Trafin kyselytutkimuksesta.

Jaa artikkeli

Autoilijan tärkeimpiä päätöksiä talvella on oman liikennekäyttäytymisen lisäksi talvirenkaiden valinta. Talvirenkailla on erilaisia ominaisuuksia liittyen pitoon, hankintahintaan, ympäristövaikutuksiin, kulutuskestävyyteen ja meluun liittyen.

Tärkeimmät kriteerit jääpito ja hinta

Tuoreesta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin teettämästä kyselytutkimuksesta selviää, että tärkein talvirenkaiden valintakriteeri on renkaan pito jäisissä olosuhteissa. Pitokyky jäällä oli kyselyyn vastanneille kuljettajille tärkeämpää kuin renkaan pito märissä olosuhteissa.

Trafin mukaan nastarengaskäyttäjät priorisoivat jääpitoa kitkarengaskäyttäjiä useammin ja olivat ehdottomampia tämän yhden ominaisuuden suhteen. Kitkoja käyttävien vastaukset jakaantuivat enemmän, mutta heistäkin suurin osa laittoi jääpidon märkäpidon edelle.

Kitkarengaskäyttäjät suhtautuvat suopeammin renkaan ympäristövaikutuksiin hankintahintaan verrattuna. Kuitenkin koko tutkimusjoukosta yli puolet (58 %) asetti mahdollisimman alhaisen renkaan hankintahinnan ympäristövaikutusten edelle.

Kitkojen käyttö kasvanut?

Kyselytutkimuksen mukaan kitkarenkaiden käyttö näyttää lisääntyneen. Trafi kuitenkin huomauttaa, että kasvanut osuus (19 %) saattaa olla seurausta erilaisesta tutkimusjoukosta. Kyselyn mukaan kitkarenkaiden käyttö on yleisintä Uudenmaan alueella, missä noin joka kolmas (33 %) autoilija käyttää kitkarenkaita.

Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja pitää kitkarenkaiden käytön mahdollista lisääntymistä ympäristönäkökulmasta positiivisena asiana.

– Tiet ovat osan talvikaudesta sulina ja kitkarenkaisiin verrattuna nastarenkailla ajaminen kuluttaa tienpintaa enemmän, mikä lisää katupölyä. Lisäksi kitkarenkaat aiheuttavat nastarenkaisiin verrattuna vähemmän melua, joka vähentää paitsi liikennemelua ulkona, mutta tekee myös auton ajamisesta miellyttävämpää hiljaisemman sisämelutason vuoksi, Ampuja sanoo.

Lähde: Trafi Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu