Liikenne | Uutinen | 29.9.2017

Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä

Lähestyvän rengassesongin alla julkaistu talvirengastesti on kuluttajalle arvokas apu rengasostoksille lähdettäessä. Yllätyksiä nähtiin, kun Tekniikan Maailma vertaili nastat sekä kitkat ja Tuulilasi aloitti testit SUV-luokan nastarenkaista.

Jaa artikkeli

Uutta rengaskierrosta kaipaavalle kuluttajalle autolehtien puolueettomat talvirengastestit ovat arvokas tietolähde. Tänä vuonna vanhojen testimenestyjien asema ei ollut turvassa, sillä haastajia tuli jo ohikin. Erityisesti Tekniikan Maailman vertailuissa Hankookin sijoitus nastoissa ja Savan pärjääminen kitkarenkaiden seassa yllätti monet. BF Goodrich taaseen yllätti Tuulilasin jääradalla.

Tekniikan Maailma vertaili peräti 15 nastarengasta ja 11 kitkarengasta mittavassa testissään. Tuulilasi on jakanut suuren testin nykyään kahteen lehteen, joista ensimmäisessä keskityttiin SUV-luokan nastarenkaisiin. Tähän nastarengastestiin otettiin kahdeksan osallistujaa.

Molemmat lehdet suosittelevat välttämään testin heikoimpia renkaita talvikauden renkaita ostettaessa, mikäli turvallisuudella on merkitystä. Keskimäärin vertailuryhmien halvemmat renkaat myös menestyivät heikommin, mutta poikkeuksiakin löytyi. Valmistusmaa ei kuitenkaan enää kerro mitään renkaan ominaisuuksista.

TM ja haaste heitetty kestomenestyjille

Tekniikan Maailma -lehti valitsi vertailuunsa nastarengasmarkkinoilta seuraavat renkaat: Bridgestone Noranza 001, Continental IceContact 2, Falken Espia Ice, Gislaved Nord Frost 200, Goodyear Ultragrip Ice Arctic, Hankook Winter I*Pike RS+, Kumho WinterCraft ice Wi31, Michelin X-Ice North 3, Nankang Ice Activa SW-8, Nokian Hakkapeliitta 9, Pirelli Ice Zero, Sava Eskimo Stud, Triangle IceLink, Vredestein Wintrac Ice ja Yokohama Ice Guard iG65.

Renkaat testattiin lehden mukaan koossa 205/55 R16 ja testiautona käytettiin Volkswagen Golfia. Testin kokeista ja mittauksista vastasi renkaiden talvitestaukseen erikoistunut Test World.

Testin lähtökohtana pidettiin Pohjoismaisia talviolosuhteita ja suurin osa mittauksista suoritettiin jäällä, lumella ja märällä asvaltilla. Ajettavuus ja jarrutusmatka arvosteltiin näiden lisäksi myös kuivalla kestopäällysteellä. Tekniikan Maailman mukaan hyvän talvirenkaan on selviydyttävä kaikista olosuhteista. Lisäksi vaaditaan hiljaisuutta ja taloudellisuutta.

Testirupeaman aikana simuloitiin talvikauden ajotilanteita, kuten kiihdytyksiä, jarrutuksia sekä auton käsittelyä, erilaisissa olosuhteissa. Testissä huomioitiin myös melu, polttoaineen kulutus sekä suuntavakaus. Pisteytyksen kannalta oleellisimpia olivat luonnollisesti ne vaikeimmat tilanteet ja siksi myös arvostelussa jäälle on annettu selvästi suurin painoarvo. Renkaita koeteltiin yhteensä 16 eri testissä paremmuuden selvittämiseksi.

Loppuarvostelussa nastarenkaista täyteen viiteen tähteen kokonaispisteissä ylsi ainoastaan Continental IceContact2, vaikka toiseksi tullut Hankook Winter I*Pike RS+ sai vain yhden kymmenyksen pienemmän loppuarvosanan. Kolmas oli, neljän kymmenyksen erolla kärkeen, Nokian Hakkapeliitta 9.

Tekniikan Maailma antoi nastarenkaista, Hankookin ja Nokian lisäksi, neljä tähteä myös Goodyear Ultragrip Ice Arcticille sekä Pirellin Ice Zerolle.

Kolmen tähden veroisesti selvisivät Vredestein Wintrac Ice, Yokohama Ice Guard iG65, Bridgestone Noranza 001 sekä Gislaved Nord Frost 200. Michelin X-Ice North 3, Sava Eskimo Stud ja Triangle IceLink jäivät kahteen tähteen, mutta tämä ei suinkaan ollut vielä heikoin esitys.

Vaivaiseen yhteen tähteen ylsivät Nankang Ice Activa SW-8 ja Falken Espia Ice. Viimeiseksi jäänyt Kumho WinterCraft Ice Wi31 ei ansainnut edes yhtä tähteä.

Testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerossa 17/2017.

Tuulilasin ne pitävimmät

Tuulilasi-lehti otti tänä vuonna vertailuun kasvavan katumaasturikansan iloksi SUV-luokan nastarenkaat. Vertailuryhmässä oli mukana edellisvuoden vertailun kolme parhaiten menestynyttä rengasvalmistajaa, ja näille haettiin mielenkiintoisia haastajia. Tuulilasi on jakanut rengasvertailunsa kahteen eri numeroon, joten kitkarengasvertailu on vielä tulossa.

Testattavaksi valikoitui kahdeksan rengasta: BF Goodrich g-Force Stud, Bridgestone Noranza SUV 001, Continental ContiIceContact 2 SUV, Gislaved NordFrost 200 SUV, Nexen Winguard Winspike, Nokian Hakkapeliitta 9 SUV, Nokian Nordman 7 SUV ja Sailun IceBlazer WST1. Vertailun rengaskokona oli 215/65 R16.

Kaikki kahdeksan rengasvaihtoehtoa testattiin kattavasti jäällä, lumella, märällä ja kuivalla asvaltilla. Renkaiden väliset erot korostuivat jäällä, jossa esimerkiksi jarrutuskokeessa ero parhaimman ja huonoimman välillä oli hurjat 62 prosenttia. Märällä ja kuivalla asvaltilla erot olivat selvästi pienempiä ja menivät usein ristiin talviolosuhteiden kanssa. Hyvät talvirenkaat selvisivät kuitenkin kunnialla myös kesäisemmistä olosuhteista.

Tuulilasi huomioi myös melun ja taloudellisuuden lopputuloksissa. 14 osakokeen tuloksille annettiin testissä 5 – 10 prosentin painoarvo – lukuun ottamatta ajettavuutta jäällä, joka nostettiin tärkeimmäksi 15 prosentin painoarvolla. Paremmuusjärjestys ratkesi painotetun kokonaisarvosanan perusteella, joka koostui yhden desimaalin tarkkuudella annetuista osakokeiden kouluarvosanoista välillä 4–10.

Testivoitajaksi nousi Nokian Hakkapeliitta 9 SUV, vain yhden kymmenyksen erolla toiseksi sijoittuneeseen Continental ContiIceContact 2 SUV:hen.

Viimeinen palkintopallisijoitus jaettiin tasan kolmen renkaan kesken. Tuulilasin testitulosten mukaan neljä kymmenystä parhaasta jäivät Bridgestone Noranza SUV 001, Gislaved NordFrost 200 SUV ja Nokian Nordman 7 SUV.

Kolmen viimeisen erot olivat selvät. Kolmanneksi viimeinen BF Goodrich g-Force Stud ei jää kovin kauaksi edes palkintopallisijoituksesta ja eroa toiseksi viimeiseen BF Goodrich g-Force Stud on merkittävästi. Silti viimeiseksi jäänyt Nexen Winguard Winspike on selvällä erolla vertailun huonoin rengas ja sen pito jäällä on Tuulilasin mukaan ”luokattoman huono”.

Testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tuulilasin numerossa 12/2017.

Tekniikan Maailmalla myös kitkaa

Tekniikan Maailma testasi nastarenkaiden lisäksi myös kitkarenkaat samassa numerossa. Vertailuun valittiin kaikkiaan yksitoista mallia eri valmistajilta, joiden valmistusmaat olivat Japani, Kiina, Korea, Puola, Saksa, Suomi ja Venäjä.

Kitkojen osalta testirenkaat olivat: Bridgestone Blizzak WS80, Continental ContiVikingContact 6, Goodyear Ultra Grip Ice 2, Hankook Winter i*cept IZ2, Landsail Winter Lander, Linglong Green-Max Winter Ice I-15, Michelin X-Ice XI3, Nakang Ice Activa Ice-1, Nokian Hakkapeliitta R2, Pirelli Ice Zero FR ja Sava Eskimo Ice.

Testirenkaat arvioitiin nastarenkaista tuttuun tapaan koossa 205/55 R16 ja testiautona käytettiin Volkswagen Golfia.

Nastarenkaiden tapaan myös kitkat arvioitiin 16 erillisen testin kokonaisuuden perusteella. Kitka- ja nastarenkaiden yksittäiset testitulokset on piirretty lehdessä samoille pohjille, joten haluttaessa rengastekniikoiden välisten erojen vertailu on helppoa.

Kitkarengastestin voittaja nappasi Tekniikan Maailmalta ainoastaan kolme tähteä. Voittaja oli selvästi paras, keskikasti suuri ja heikoimmat erottuivat selvästi.

Voittaja oli viime vuoden tapaan Continental ContiVikingContact 6. Toiseksi tuli yllättäen Sava Eskimo Ice, mutta tälle heltisi vain kaksi tähteä. Goodyear Ultra Grip Ice 2 ja Nokian Hakkapeliitta R2 jakoivat kolmannen sijan.

Kuitenkin Goodyearin ja Nokian perään tasapistein sijoittuneet Hankook Winter i*cept IZ2 ja Michelin X-Ice XI3 jäivät palkintopallisijoituksesta vain kymmenyksen verran. Samaan kahteen tähteen ylsivät vielä Bridgestone Blizzak WS80 sekä Pirelli Ice Zero FR.

Kiinalaiskolmikko, Landsail Winter Lander, Linglong Green-Max Winter Ice I-15 ja Nankang Ice Activa Ice-1, jäi kokonaan ilman tähtiä.

Testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerosta 17/2017.

Lähteet: Tekniikan Maailma 17/2017 ja Tuulilasi 12/2017

Jaa artikkeli

Keskustelu