9.10.2018

Talvi tulee – näin esilämmität autosi

Auton polttomoottorin ja matkustamon sisätilojen lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Ja se tuo myös matkustusmukavuutta.

Auton polttomoottorin lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Ratkaisuja ovat verkkovirralla toimivat lohkolämmitin, letkulämmitin tai nykyautoissa yleinen öljypohjan säteilylämmitin. Nykyään autoissa on paljon myös polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, joiden käyttö ei ole sidottu verkkovirtaan.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa esilämmittämisen monista eduista.

– Auton esilämmitys on tärkeä asia sekä turvallisuuden että ajomukavuuden näkökulmista. Esilämmitys säästää myös auton moottoria ja vähentää kulutusta sekä päästöjä, Vesalainen kiteyttää.

– Ja mikä on pakkasaamuna mukavampaa, kuin käydä lämpimään autoon, jonka ikkunat eivät ole huurussa tai jäässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kylmä kangistaa – ja kuluttaa

Kylmänä käynnistetty moottori on polttoainesyöppö. Kylmän moottorin käynnistäminen esimerkiksi –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria monen sadan kilometrin ajoa vastaavan määrän.

VTT:n tekemien tutkimusten mukaan nykymoottorien lämmittäminen kannattaa aloittaa energiatehokkuuden näkökulmasta katsottuna ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle.

huurteisia autoja

Ajasta oikein sähkökäyttöinen esilämmitin

Suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:

  • 0,5h–1h, ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(-5˚C)
  • 1h–2h, ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(-10˚C)
  • 2h–3h, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚C

Suositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi.

Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.

Ratkaisuna polttoainetoiminen lämmitin

Polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:

  • 10–15 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa 0˚C–(-5˚C)
  • 15–20 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa -5˚C–(-10˚C)
  • 20–30 minuuttia, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚C

Käytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esilämmitys tuo mukavuutta

Vesalainen painottaa, että energiatehokkuus-näkökulman lisäksi lämmittämistä voi pohtia myös turvallisuuden ja mukavuuden kannalta. Hän kertoo jo nyt esilämmittävän omaa autoaan aamuisin polttoainetoimisen lisälämmittimen avulla, vaikka pakkasöitä on ollut Etelä-Suomessa vasta muutamia.

– Jo vartin esilämmitysajan jälkeen auton ikkunat ovat kuivat – toisin kuin niissä naapurien autoissa, jotka eivät ole vielä esilämmitystä aloittaneet.

Vesalaisesta on tärkeä turvallisuustekijä, että saa lähteä aamuhämärissä vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen huurteettomin ikkunoin.

– Tästä turvallisuudesta olen myös valmis maksamaan polttoainetoimisen lisälämmittimen vievän polttoaineen verran.

Toinen vaihtoehto olisi puhdistaa auton ikkunat kumilastalla kasteesta ja huurusta. Näin toimien ikkunat huurtuvat usein kuitenkin hetkellisesti uudelleen autoon sisälle mentäessä – toisin kuin esilämmitystä käytettäessä.

– Onhan se paljon mukavampaakin nousta lämpimään autoon, kuin alkaa kaapia huuruisia ikkunoita koleana syysaamuna tai kirpeänä pakkasaamuna, Vesalainen vinkkaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat