Liikenne | Uutinen | 4.6.2019

Taksiuudistus myllätään uusiksi

Epäkohtina ovat olleet taksien hinnoittelun läpinäkyvyys, taksien saatavuus ja taksien osaamisvajeet.

Jaa artikkeli

Tuoreen hallitusohjelman muotoilu ” tehdään liikennepalvelulain arviointi” voi tarkoittaa merkittävää mylläystä esimerkiksi taksiliikenteen sääntelyn höllentämisen tuomiin epäkohtiin.

Alaa edustava Taksiliitto ärähti jo huhtikuussa, että liikennepalvelulaki on osoittautunut taksiliikenteen osalta täysin epäonnistuneeksi. Laki tuli voimaan viime vuoden heinäkuussa.

Tilastokeskuksen tilastojen mukaan lain voimaantulon jälkeen taksialan arvonlisäverollinen toiminta on vähentynyt, verotuotot ovat siis laskeneet.

Taksiliiton mukaan hintataso on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noussut merkittävästi. Ongelmia on myös työvoiman osaamisessa kielitaidon ja paikallistuntemuksen osalta.

Ongelmat tunnustetaan

Hallitusohjelmassakin tunnustetaan ilmeiset ongelmat, tuodaanhan seuraavan vaalikauden linjauksissa esiin, että taksiliikenteen osalta tehdään tarvittavat korjaukset ottaen huomioon toiminnan turvallisuus ja harmaan talouden torjunta.

Kauppalehdessä haastateltu Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kiittelee hallitusohjelman linjauksia. Harmaan talouden osalta hän peräänkuuluttaa kaikkiin taksiautoihin taksamittaria eli kassakonetta tai sitä vastaavaa laitetta. Taksamittari vaaditaan nykyisin takseihin, joiden taksa määrittyy ajan tai ajomatkan perustella. Koskisen mukaan kassakone ehkäisisi sitä, ettei taksitoiminta jää verottajan seurannan ulkopuolelle.

Hallitusohjelmankin mukaan yksi havaittu epäkohta taksiliikenteessä on ollut juuri hinnoittelun läpinäkyvyys.

Toinen ongelma on ollut taksien saatavuus. Taksiliiton mukaan palvelun saatavuudessa on ollut ongelmia jopa maakunnallisesti merkittävän kokoisissa kaupungeissa.

Antti Rinteen (sd) johdolla linjatussa hallitusohjelmassa nostetaan esiin myös se, että Kela-taksien kilpailutuskäytännöt vaativat uudelleenarviointia.

Jaa artikkeli

Keskustelu