Taksitolppa

Liikenne Uutinen 6.9.2018

Taksien määrä pääkaupunkiseudulla räjähti uudistuksen myötä

Taksien uuden aikakauden kaksi ensimmäistä kuukautta on tuonut merkittäviä muutoksia autojen määrään ja paljon hämmennystä, mutta räikeiltä ylilyönneiltä on ainakin valvovan viranomaiset Trafin mukaan vältytty.

Taksiuudistus nosti uuden liikennepalvelulain poikkeuksellisen vahvasti kuluttajien tietoisuuteen heinäkuussa. Vuosia voimakkaasti säännellyn alan sääntelyn purkaminen on iso juttu. Heinäkuun helteillä voimakasta väittelyä käytiin uuden ja vanhan järjestelmän eduista ja vaaroista.

Uusi laki vapautti toimintaa ja höllensi monia taksialaa aiemmin sitoneita määräyksiä. Hinnoittelu vapautui, taksikupua tai taksamittaria ei ole pakko enää käyttää. Myös uusien yrittäjien alalle tulo helpottui huomattavasti.

Hakemusten tulva

Uusia taksiliikennelupahakemuksia saapui erittäin runsaasti: ensimmäisen 12 tunnin aikana taksiliikennelupahakemuksia saapui yli 620 kappaletta. Seuraavan parin päivän aikana tunku alalle oli yhä edelleen erittäin voimakasta: järjestelmän oltua auki lähes kaksi vuorokautta, hakemuksia oli yli 1100 kappaletta. Heinä-elokuussa hakemusten yhteismääräksi tuli jo 2800. Määrä on hurja ja tulee ilman muuta näkymään myös asiakkaille vähitellen, vaikka lupa ei kaikille hakijoille heltiäkään.

Automäärien muutos oli ennakoitavissa

Ennen lakimuutosta taksit olivat sidottuja asemapaikkaansa paikkakunnalle, jolle lupa oli myönnetty. Lupahakemusten määrästä oli jo vuosia pääteltävissä, että erityisesti suurissa kaupungeissa oli painetta lisätä taksien määrää. Sen sijaan pienemmillä paikkakunnilla kehitys oli jo useamman vuoden ajan yhä voimakkaammin mennyt suuntaan, jossa kaikille paikkakunnille ei taksiyrittäjiä aina löytynyt.

Lakimuutoksen jälkeen myönnetyt luvat keskittyvät erittäin voimakkaasti pääkaupunkiseudulle, eli käytännössä Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle.

Ennen heinäkuun alussa voimaan tullutta muutosta Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla oli yhteensä reilut 2100 taksiautoa ja merkittävästi vähemmän taksiyrittäjiä. Kuukausi uudistuksen jälkeen taksiliikennelupia oli haettu näille paikkakunnille liki 1000 kappaletta, ja myönnettykin lähes 500.

– Kun mukaan lasketaan vielä tavara-ja henkilöliikennelupayrittäjät, jotka tulivat mukaan taksiliikenteeseen sekä jo alalla olleiden yrittäjien automäärän lisäys, voidaan pääkaupunkiseudun potentiaalisen taksimäärän todeta nousseen merkittävästi hyvin lyhyessä ajassa, sanoo Meeri Niinisalo Trafista.

– Tämä muutos tulee vaikuttamaan pääkaupunkiseudun liikennemarkkinoihin.

Asiakkaan vastuu kasvoi

Hinnoittelun vapautuminen herätti keskustelua, mutta ainakaan toistaiseksi Trafissa ei ole havaittu tavanomaisesta poikkeavaa valitusten määrää. Aika näyttää, kelpaako taksikuvuton ja taksamittariton kyyti asiakkaille. Jos kelpaa, niin tällaiset taksipalvelut tulevat varmasti jäädäkseen.

Meeri Niinisalo kiteytti tilanteen napakasti:

– Totuus selviää, kun räntää alkaa sataa.

Jaa artikkeli