25.3.2019 Liikenne Taivaan omistavat Airbus ja Boeing 737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalaiselta Boeingilta saattaa tulla kaksi uutta matkustajakonemallia aikavälillä 2025–2030. Jo ennen maaliskuista Ethiopian Airlines-yhtiön Boeing 737 MAX -onnettomuutta hyvin ilmailuasioista perillä olevassa Flight International-lehdessä uutisoitiin, että jo valmistuksesta lopetetun Boeing 757:n seuraajaksi suunnitellaan NMA-konetta (New Middle Market Airplane, ”Boeing 797”). Samalla arvuutellaan, että Boeing harkitsee samalla myös 737:n seuraajamallin suunnittelun käynnistämistä puhtaalta pöydältä. Boeingilta saattaa putkahtaa kaksi täysin uutta matkustajakonemallia (NMA ja 737:n seuraajamalli) aikavälillä 2025–2030. Boeing ei ole voinut reagoimatta katsella Airbus A 321 NEO -mallin mahtavaa menestystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohti isompia ja pidempiä koneita Kapearunkokokoneissa on nyt selvä suuntaus isompiin ja pitempiin malleihin. Pitkä Airbus A321 NEO on suosittu ja sen pitkän matkan versiot pystyvät Atlantin ylitykseen, Airbus A321:tä myydään korvaamaan Boeing 757, jonka valmistus on lopetettu. Ensi vuonna liikenteeseen tuleva Boeing 737 MAX 10 ei pysty vastaavaan kantomatkaan kuin A321 NEO. 99 prosenttia tilauksista Airbusin ja Boeingin osuus on 99 prosenttia keskikoisten ja isojen lentokoneiden tilauksista. Nuo koneet muodostavat yli 90 prosenttia matkustajalentokoneiden kokonaismarkkinoista. Pienempien matkustajakoneiden tilaukset (alueellisen liikenteen suihku- ja potkuriturbiinikoneet) muodostavat vain seitsemän prosenttia matkustajakoneiden kokonaismarkkinoiden arvosta. Airbusin ja Boeingin yhteistyöprojektit pienempien valmistajien (Bombardier, Embraer) kanssa tulevat lisäämään entisestään duopolin voimaa. Kiinassa ja Venäjällä on uusia matkustajakoneprojekteja tekeillä ja yhteistyöprojektina uusi laajarunkokone, mutta kestää vähintään vuosikymmenen ennen kuin Kiina ja Venäjä voivat mitenkään horjuttaa vahvaa Airbus-Boeing -duopolia. Konemallien tiukkaa taistoa Kilpailu keskikokoisten kapearunkoisten matkustajakoneiden segmentissä (100–240 matkustajapaikkaa) on kiristynyt 2010-luvulla merkittävästi. Ensimmäinen Airbus A320 NEO luovutettiin 25. tammikuuta 2016, operaattorina Lufthansa. Airbus A321 NEO luovutettiin 20. huhtikuuta 2017, operaattorina Virgin America. Ensimmäinen Boeing 737 MAX 8 luovutettiin puolestaan 22. toukokuuta 2017, operaattorina Malindo Air. Lokakuussa 2017 Airbus ilmoitti, että se suunnittelee ostavansa 50.01 prosentin enemmistöosuuden CSeries-lentokoneprojektista. Vastaiskuna Airbusin toimille Boeing ilmoitti joulukuussa 2017 suunnittelevansa yhteistyötä (joint venture) brasilialaisen Embraer-yhtiön kanssa. Ensimmäinen Boeing 737 MAX 9 luovutettiin maaliskuun 21. päivänä, operaattori indonesialainen Lion Air. Ensimmäinen Embraer E190-E2 luovutettiin 24. huhtikuuta, operaattorina norjalainen Widerøe. Vuoden 2018 lopussa E2-koneita oli tilattu 258 kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bombardier CSeries, Airbus A220 Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin määräämien tuontitullien vuoksi kanadalaisvalmistaja Bombardierillä oli vaikeuksia saada konetta myytyä esimerkiksi yhdysvaltalaiselle Delta-yhtiölle. Heinäkuun 1. päivänä 2018 Airbus osti 50,01 prosentin osuuden CSeries-projektista ja kone nimeksi muutettiin Airbus A220. Airbus rakentaa toisen tehtaan Yhdysvaltoihin valmistaakseen siellä A220-koneita, jota on kaksi versiota, A220-100 ja A220-300. Alun pitäen nihkeästi alkanut C-sarjan myynti petrannut Airbusin hoivissa ja Airbus-nimellä. A220-koneita on toimitettu 60 ja tilauksessa on 476 konetta. Heinäkuun 5. päivänä 2018 varmistui Boeing-Embraer-yhteistyösopimus. Boeing hankki 80 prosenttia brasilialaisen Embraerin matkustajakonetuotannosta ja jälkimarkkinoista (huolto- ja varaosapalvelu). Embraerille jää 20 prosentin osuus. Sotilaskonetuotannosta tehdään erillinen yhteistyösopimus. Ensimmäinen alun pitäen Airbus A220-nimellä varustettu kone (A220-100) luovutettiin lokakuun 26. päivänä, operaattori yhdysvaltalainen Delta. Teksti: Timo Turkula Lähteitä: Flight International, www.flightglobal.com, Wikipedia, www.lentoposti.fi, valmistajat, Kuvat: Boeing ja Airbus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku