Liikenne | 6.10.2018

Syksyn ajokeli haastaa näkökyvyn – onko kontrastinäkö kunnossa?

Instrumentarium selvitti suomalaisten kokemuksia liikenteessä näkemisestä. Loppusyksyn ja talven liikenneolosuhteet koetaan haastaviksi. Osa jopa välttelee autolla ajamista talvella.

Jaa artikkeli

Puolet suomalaisista silmälasien käyttäjistä kokee näkevänsä hämärässä huonommin kuin valoisassa. Kolmasosalla silmät väsyvät iltaa kohden.

Tulokset käyvät ilmi Instrumentariumin teettämästä tutkimuksesta*, jossa selvitettiin suomalaisten näkemiseen liittyviä kokemuksia eri liikenneolosuhteissa.

Loppusyksyn pimeys

Vaikeimmaksi ajokeliksi koettiin loppusyksy, jolloin on pimeää ja tiet ovat paikoitellen hyvin liukkaat ja jäiset. Myös talvea pidettiin haastavana johtuen erittäin liukkaista teistä sekä pöllyävästä lumesta ja tasaisen valkeasta ympäristöstä.

Turvaväli

Kahdeksan prosenttia vastaajista välttelee talvella ajamista huonomman valaistuksen takia.

Yli puolet autoilevista vastaajista tunnusti käyttävänsä matkapuhelinta autoa ajaessa. Kun katse herpaantuu tiestä, näkökentän keskiö siirtyy muualle, missä sen pitäisi olla.

– Harva ymmärtää, kuinka pieni tarkan näkemisen alue todellisuudessa on. Katseen tarkentaminen takaisin liikenteeseen vie aikaa, ja tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita, sanoo Instrumentariumin optikko Arto Karhunen.

85 prosenttia vastaajista kokee, että Suomessa käytetään liian usein matkapuhelinta ajon aikana. Oman matkapuhelimen käytön myöntäneistä kolmasosa on kokenut vaaratilanteita, jotka johtuvat toisen kuljettajan matkapuhelimen käytöstä. Omasta matkapuhelimen käytöstä oli aiheutunut vaaratilanteita 15 prosentille vastaajista.

Sävyt hukassa

Vastaajista vain kymmenesosa tietää, mitä kontrastinäkö tarkoittaa.

Kontrastinäöllä tarkoitetaan silmän kykyä erottaa eri sävyjä toisistaan. Hämäränäkeminen muodostuu kontrastinäöstä ja kyvystä tottua valaistusolosuhteiden muutokseen. Kontrastinäkö vaikuttaa siis paljon siihen, miten hyvin näemme aamu- ja iltahämärällä ajaessa.

Hämäränäkö heikkenee luonnostaan, kun ikää karttuu. Taustalla on todennäköisesti se, että silmässä oleva lasiaisneste alkaa vähitellen samentua, jolloin valo ei pääse niin hyvin silmän verkkokalvolle.

Ruuhka

– Aika moni asiakas mainitsee näöntarkastuksessa, ettei tykkää ajaa illalla. Kaikki ei välttämättä osaa yhdistää, että taustalla on usein kontrastinäkeminen, Karhunen sanoo.

Nykyään kontrastinäköä voidaan tutkia. Tutkimusta suositellaan sillä jos kontrastinäössä on merkittäviä puutteita, voi jatkossa välttää ajamista haastavissa valaistusolosuhteissa.

Myös ajantasalla olevista silmälaseista on apua niitä tarvitsevalle. Instrumentariumin mukaan hämärässä ajaessa oranssinsävyiset linssit voivat auttaa, sillä sävy parantaa kontrastia.

– Hämärissä ja pimeissä olosuhteissa paljon ajaville suosittelisin hieman tavallista voimakkaampia miinusvahvuuksia. Pimeässä nimittäin pupillin koko muuttuu eri tavalla kuin valoisassa, ja voimakkaammat vahvuudet kompensoivat tätä muutosta, Karhunen kertoo.

Lähde: Instrumentarium Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

* Tutkimus toteutettiin internethaastatteluina 17.–24.8.2018. Tutkimukseen osallistui 1003 henkeä. Vastaajat olivat 18–69-vuotiaita silmälasien käyttäjiä.

Jaa artikkeli

Keskustelu