20.12.2018 Liikenne Suuntamerkkilaiskuus vaivaa suomalaisia – ennakoitavuus tärkeää turvallisuudelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan mukaan suomalaisilla on kommunikointiongelma liikenteessä. Liikenneturvan suorittamien seurantojen mukaan vain 84 prosenttia autoilevista kertoo kääntymisaikeestaan näyttämällä vilkkua. Liikenneympyrässä suuntamerkkiä karttaa tätäkin useampi: vain seitsemän kymmenestä vilkuttaa ympyrästä poistuessaan. Kyseessä voi olla unohdus, välinpitämättömyys tai tietämättömyys liikenneympyrässä ajamisesta. – Kertauksen vuoksi muistutettakoon, että ympyrästä poistuvan tulee näyttää vilkkua oikealle. Paitsi pakollinen suorite, se on myös toisia liikkujia huomioon ottava teko, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksinkertainen, mutta tärkeä teko Liikenteen toimivuus perustuu liikennesääntöjen noudattamiselle ja tiellä liikkuvien toiminnan ennakoitavuudelle. – Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi voida luottaa siihen, että ajoneuvo etenee kaistallaan suoraan. Kun tästä linjasta aiotaan poiketa, esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa tai risteyksessä käännyttäessä, tulee omista aikeista kertoa vilkkua näyttämällä. Näin oma toiminta ei tule toisille tiellä liikkujille yllätyksenä. Suuntamerkin näyttämisen pitäisi olla yksiselitteisen selkeää jokaiselle kuljettajalle. Vilkuttamisesta hyötyvät kaikki – muiden autoilijoiden lisäksi myös kävelijät, pyöräilijät ja esimerkiksi mopoilijat tietävät silloin, mitä suuntamerkkiä näyttävä on tekemässä. Vilkkua tulee myös käyttää oikein eli riittävän ajoissa. – Kääntymisaikeesta on hyvä viestiä muille vilkulla hyvissä ajoin eli reilusti ennen itse kääntymistä ja jo ennen jarrutusta. Näin toisille tienkäyttäjille jää aikaa havainnoida ja reagoida tilanteeseen. Vilkusta ei ole juurikaan hyötyä enää silloin, kun kädet jo kääntävät rattia, muistuttaa Nieminen ja jatkaa: – Jos yhtään empii, että pitäisikö se vilkku laittaa päälle vai ei, niin silloin kannattaa vilkuttaa. Vilkku ei kulu käytössä, ja suuntamerkkiä saa näyttää mieluummin hiukan enemmän kuin liian vähän. Sujuvasti liikenneympyrässä Liikenneturvan seurantatulos kertoo, että oikeaoppinen liikenneympyrässä ajaminen on suomalaisilla vielä heikommmin hallussa. Suuntamerkin käyttäminen on jokseenkin ainoa tapa varmistaa sujuva ja turvallinen liikkuminen liikenneympyrässä. – Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen poistumisliittymän mentyä. Jos poistuu heti ensimmäisestä liittymästä, kannattaa vilkku laittaa oikealle jo ympyrään tullessa. Näin toimimalla muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Nieminen. Isommissa liikenneympyröissä voi myös olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua. – Vilkuttamatta jättäminen on karhunpalvelus muille ympyrään tulijoille, ja se myös helposti ruuhkauttaa liikennettä entisestään. Viimeistään näin joulun tienoilla onkin hyvä muistaa lähimmäistä ja käyttää vilkkua aina tarpeen niin vaatiessa, Nieminen kannustaa. Lähde: Liikenneturva Kuvituskuvat: Liikenneturva/Moottorin arkisto Muista edes nämä: Laita vilkku päälle hyvissä ajoin eli jo ennen jarruttamista ja ratin kääntämistä. Liikenneympyrästä poistuessasi vilkuta oikealle heti edellisen liittymän jälkeen. Jos poistut ensimmäisestä liittymästä, kytke vilkku jo ympyrään ajaessasi. Vilkku ei kulu käytössä – jos mietit, pitäisikö vilkuttaa, niin vilkuta. Rajalliset keinot käyttöön Liikenneturvan viime toukokuussa teettämässä kyselyssä selvitettiin suomalaisten suhtautumista liikennerikkomuksiin ja niiden vakavuuteen. Suuntamerkin käyttämättömyyttä piti erittäin tai melko vakavana lähes kaksi kolmesta vastaajasta. – Liikenne on täynnä vuorovaikutusta, mutta keinomme viestiä ovat varsin rajalliset. Yksi näistä keinoista on vilkun käyttäminen. Pakollisen pahan sijasta suuntamerkin näyttämistä voisikin ajatella tekona liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja toisten liikkujien huomioimisen parantamiseksi, yhteyspäällikkö Marko Nieminen ehdottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?