20.12.2018

Suuntamerkkilaiskuus vaivaa suomalaisia – ennakoitavuus tärkeää turvallisuudelle

Liikenneturvan mukaan suomalaisilla on kommunikointiongelma liikenteessä.

Liikenneturvan suorittamien seurantojen mukaan vain 84 prosenttia autoilevista kertoo kääntymisaikeestaan näyttämällä vilkkua.

Liikenneympyrässä suuntamerkkiä karttaa tätäkin useampi: vain seitsemän kymmenestä vilkuttaa ympyrästä poistuessaan.

Kyseessä voi olla unohdus, välinpitämättömyys tai tietämättömyys liikenneympyrässä ajamisesta.

– Kertauksen vuoksi muistutettakoon, että ympyrästä poistuvan tulee näyttää vilkkua oikealle. Paitsi pakollinen suorite, se on myös toisia liikkujia huomioon ottava teko, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen toteaa.

Liikenneturva Liikenneympyrässä ajaminen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen, mutta tärkeä teko

Liikenteen toimivuus perustuu liikennesääntöjen noudattamiselle ja tiellä liikkuvien toiminnan ennakoitavuudelle.

– Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi voida luottaa siihen, että ajoneuvo etenee kaistallaan suoraan. Kun tästä linjasta aiotaan poiketa, esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa tai risteyksessä käännyttäessä, tulee omista aikeista kertoa vilkkua näyttämällä. Näin oma toiminta ei tule toisille tiellä liikkujille yllätyksenä. Suuntamerkin näyttämisen pitäisi olla yksiselitteisen selkeää jokaiselle kuljettajalle.

Vilkuttamisesta hyötyvät kaikki – muiden autoilijoiden lisäksi myös kävelijät, pyöräilijät ja esimerkiksi mopoilijat tietävät silloin, mitä suuntamerkkiä näyttävä on tekemässä. Vilkkua tulee myös käyttää oikein eli riittävän ajoissa.

– Kääntymisaikeesta on hyvä viestiä muille vilkulla hyvissä ajoin eli reilusti ennen itse kääntymistä ja jo ennen jarrutusta. Näin toisille tienkäyttäjille jää aikaa havainnoida ja reagoida tilanteeseen. Vilkusta ei ole juurikaan hyötyä enää silloin, kun kädet jo kääntävät rattia, muistuttaa Nieminen ja jatkaa:

– Jos yhtään empii, että pitäisikö se vilkku laittaa päälle vai ei, niin silloin kannattaa vilkuttaa. Vilkku ei kulu käytössä, ja suuntamerkkiä saa näyttää mieluummin hiukan enemmän kuin liian vähän.

Sujuvasti liikenneympyrässä

Liikenneturvan seurantatulos kertoo, että oikeaoppinen liikenneympyrässä ajaminen on suomalaisilla vielä heikommmin hallussa. Suuntamerkin käyttäminen on jokseenkin ainoa tapa varmistaa sujuva ja turvallinen liikkuminen liikenneympyrässä.

– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen poistumisliittymän mentyä. Jos poistuu heti ensimmäisestä liittymästä, kannattaa vilkku laittaa oikealle jo ympyrään tullessa. Näin toimimalla muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Nieminen.

Isommissa liikenneympyröissä voi myös olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua.

– Vilkuttamatta jättäminen on karhunpalvelus muille ympyrään tulijoille, ja se myös helposti ruuhkauttaa liikennettä entisestään. Viimeistään näin joulun tienoilla onkin hyvä muistaa lähimmäistä ja käyttää vilkkua aina tarpeen niin vaatiessa, Nieminen kannustaa.

Lähde: Liikenneturva Kuvituskuvat: Liikenneturva/Moottorin arkisto

Muista edes nämä:

Laita vilkku päälle hyvissä ajoin eli jo ennen jarruttamista ja ratin kääntämistä.

Liikenneympyrästä poistuessasi vilkuta oikealle heti edellisen liittymän jälkeen. Jos poistut ensimmäisestä liittymästä, kytke vilkku jo ympyrään ajaessasi.

Vilkku ei kulu käytössä – jos mietit, pitäisikö vilkuttaa, niin vilkuta.

Rajalliset keinot käyttöön

Liikenneturvan viime toukokuussa teettämässä kyselyssä selvitettiin suomalaisten suhtautumista liikennerikkomuksiin ja niiden vakavuuteen. Suuntamerkin käyttämättömyyttä piti erittäin tai melko vakavana lähes kaksi kolmesta vastaajasta.

– Liikenne on täynnä vuorovaikutusta, mutta keinomme viestiä ovat varsin rajalliset. Yksi näistä keinoista on vilkun käyttäminen. Pakollisen pahan sijasta suuntamerkin näyttämistä voisikin ajatella tekona liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja toisten liikkujien huomioimisen parantamiseksi, yhteyspäällikkö Marko Nieminen ehdottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat