18.5.2017 Liikenne Suositus pyöräilykypärän käytöstä aiotaan poistaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kypärän käyttö jakaa lakiluonnosta arvioivien kantoja voimakkaasti. Liikenne- ja viestintäministeriössä on vireillä lakiluonnos uudeksi tieliikennelaiksi. Se tuoreuttaa ja täydentää nykyistä vuodelta 1982 peräisin olevaa lakia monin osin – myös pyöräilyn ja pyöräilykypärän käytön näkökulmasta. Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäviksi syksyllä 2017. Yksi osa lakiehdotusta on poistaa suositus pyöräilykypärän käytöstä. Tämä aikomus jakaa voimakkaasti kantoja. Pyöräliitto kannattaa polkupyöräilijän suojakypärän käyttösäännöksen poistamista. Pyöräliitto toteaa lausunnossaan lakiehdotuksesta, että ”kypäräsäännös on aikanaan säädetty hyvin aikein, mutta puutteellisin tiedoin muun muassa säännöksen kokonaisvaikutuksesta kansanterveyteen, pyöräilyn suosioon ja liikenneturvallisuuteen.” Pyöräliiton mukaan käyttösäännöksen poistaminen on perusteltua, sillä säännöksestä on kansanterveyden kannalta selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Liiton mukaan säännöksen poistaminen tuskin saisi ketään lopettamaan pyöräilykypärän käyttämistä, mutta se alentaisi kynnystä pyöräilyyn uusille pyöräilijöille. Pyöräliitto tuo kantanaan esiin myös sen, että kypärän käyttösäännös on ristiriidassa kaupunkipyöräjärjestelmien kanssa. Vaikka nykylain mukaan kypärää tulee “yleensä” käyttää, muistuttaa Pyöräliitto, että kaupunkipyörien konseptiin kuuluu, ettei niiden käytön yhteydessä ole tarjolla kypärää, sillä se olisi teknisesti mahdotonta. Pyöräliiton havaintojen mukaan valtaosa kaupunkipyörien käyttäjistä ajaa ilman kypärää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: kypärä suojaa ja pelastaa Autoliitto on tyystin toisella kannalla kuin Pyöräliitto. Autoliitto on lausunut lakiehdotuksesta painokkaasti kantanaan, että pyöräilijän velvollisuus käyttää suojakypärää tulisi säilyttää ja sanktioida, jos vaihtoehtona on sen poistaminen valmisteltavasta tieliikennelaista. Autoliitto tiivistää kantansa kahteen virkkeeseen. ”Kypärä suojaa ja pelastaa ihmisiä. Sen vaikutus muun muassa aivovammojen vakavuuteen on kiistaton.” Teksti: Timo Turkula Lähde: LVM Kuvat: Moottorin kuva-arkisto www.liikenneturva.fi/2015_kyparaselvitys.pdf Kirjoittajan näkökulma: kypärä on henkivakuutus! Olen vahvasti pyöräilykypärän käytön kannalla – hyvistä ja ilmeisistä syistä. Olen käyttänyt kypärää säännöllisesti vuodesta 1990 alkaen aina pyöräillessäni – lukuun ottamatta yhtä kertaa, kun lainasin Helsingissä kaupunkipyörän. Kypärän käyttöön tulee ajan myötä tottumus – aivan kuin turvavyön käyttöön autoillessa. Kaupunkipyörä on poikkeus, se saatetaan ottaa käyttöön hetken mielijohteesta eikä kypärä ole silloin mukana. Toisaalta voi perustellusti olla sitä mieltä, että kevyen kypärän mukana kantaminen ei ole kaupunkipyöräilijälle suuren suuri rasite. Kypärä halkesi, henki säilyi Vuonna 1994 osallistuin Suomi pyöräilee -tapahtumaan eli pyöräilyjotokseen Kilpisjärveltä Helsinkiin. Ikaalisten paikkeilla valtatien leveällä pientareella oli alamäessä teräväreunainen kuoppa, johon olin vähällä itsekin ajaa. Yksi pyöräilijä ajoi kuoppaan, lensi tangon yli, mutta säilyi hengissä vähin vaurioin – kiitos kypärän! Kypärä halkesi ja takapuoli oli sinisenä. Ilman kypärää olisi käynyt pahemmin. Kuoppa voi yllättää Kypärä on hyvä turvallisuusvaruste. Onnettomuuden mahdollisuus on liikenteessä aina otettava huomioon, vaikka itse ajaisi kuinka varovasti. Liikenteen toinen osapuoli voi tehdä tahattoman virheen tai tiessä voi olla yllättävä monttu tai vaikkapa hiekkaa asvaltilla, mikä voi aiheuttaa kaatumisen. Kirjoittaja Timo Turkula on pyöräillyt ahkerasti läpi elämänsä, tyypillisesti huhtikuusta lokakuulle. Sähköavusteisilla polkupyörillä hän on ajanut vuodesta 2009 alkaen. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 21.3.2024 Uutinen Riku Routo: ”Se vaan lähtee lapasesta aina!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta