24.11.2018

Suomen Motoristit: moottoripyörien autovero puoliksi

Suomen Motoristit ry (SMOTO) on selvittänyt moottoripyörien autoveron alentamisen taloudellisia vaikutuksia ja sen vaikutuksia päästöihin.

Selvityksiensä tulosten perusteella SMOTO vaatii moottoripyörien autoveron alentamista verotuksen epäoikeudenmukaisuuden korjaamiseksi, puhtaamman liikkumisen edistämiseksi ja moottoripyöräalan taloudellisen kestävyyden ylläpitämiseksi.

Taustalla on se, että moottoripyörien autovero määräytyy moottorin tilavuuden mukaan siten, että isokokoisemmin moottorein varustetuista moottoripyöristä maksetaan enemmän autoveroa. Veroprosentti liikkuu 9,8–24,4 välillä.

Kaksipyöräalaa kismittää, että moottoripyörien autovero on vuoden 2019 alusta hiilidioksidipäästöihin nähden yli kaksinkertainen henkilöautoihin verrattuna.

– Koska moottoripyörät ovat merkittävästi pienipäästöisempiä kuin autot, vähentää niiden käyttö hiilidioksidipäästöjä, kun niillä korvataan henkilöautojen käyttöä, kiteyttää SMOTO tiedotteessaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haittaa alalle ja valtiolle

– Moottoripyörätoimiala kärsii verotuksen epäoikeudenmukaisuudesta johtuvasta kaupankäynnin vähentymisestä, joten siitä on taloudellista haittaa toimialalle sekä valtiontaloudelle. Moottoripyörien autoveron puolittaminen laskisi moottoripyörien hintaa niin paljon, että kaupankäynnin kasvu kompensoisi sen, SMOTOn varapuheenjohtaja ja edunvalvontajohtaja Jari Kielinen arvioi.

SMOTO arvioi, että veron puolittaminen kasvattaisi myyntiä vuonna 2017 ensirekisteröidystä 2 927 moottoripyörästä. Verotulot säilyisivät nykyisellä 15,5 miljoonan euron tasolla, jos uusien moottoripyörien myynti kasvaisi 47,5 % suuremmaksi 4 317 (+1 390) kappaleeseen.

SMOTO myöntää, että kasvuluku voi tuntua suurelta, mutta arvioitu 4 317 uuden moottoripyörän myyntimäärä on silti todenmukainen, sillä koko 2000-luvun alusta vuoteen 2012 saakka Suomessa myytiin sitä enemmän moottoripyöriä.

Moottoripyörämyynnin lisäys kasvattaisi myös varusteiden, varaosien, tarvikkeiden ja huoltopalvelujen myyntiä sekä vakuutuspalveluja ja autokoulujen mp-koulutusta. Kaupan ja työllisyyden lisäys kerryttäisivät lisäksi valtion verotuloja, SMOTO muistuttaa.

Lähde: SMOTO Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat