11.6.2019 Liikenne Suomen kuningas lentää Turun lentonäytöksessä – tällainen on Finnairin Airbus A350 XWB Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turun taivaalla nähdään jälleen Finnairin suurin ja komein. Airbus A350 XWB onkin uuden lukunsa arvoinen tapaus suomalaisessa matkustajailmailussa. Finnair siirtyi Airbus-aikaan alun perin jo 1980-luvun puolivälissä, kun sen laivastoon liittyi kaksi A300-konetta. Kyseessä olivat yhteiseurooppalaisen valmistajan ensimmäisen konetyypin edustajat. Kaukoreittien pääkalustona McDonnell Douglasin legendaariset kolmimoottoriset DC-10 ja sen korvannut jatkokehitelmä MD-11 pysyivät 2000-luvulle asti. Tuolloin Finnairille tuli eteen kaukoliikennelaivaston kokonaisvaltainen uusiminen, ja uuden lentokonesukupolven käyttöönotto. Yhtiö päätyi Boeingin sijaan Airbusin vaihtoehtoon, joka tosin muuttui vielä pariin otteeseen alkujaan tilattuihin verraten. Asiakkaat eivät nimittäin olleet tyytyväisiä eurooppalaisen uutuuden tuomiin vähäisiin edistysaskeliin edelliseen sukupolveen nähden, etenkään kilpailija Boeing 787:ään verrattuna. Koska Airbusin piti muuttaa A350:ksi nimeämäänsä uutuutta isolla kädellä, viivästyi sen käyttöönotto useilla vuosilla. Finnairin piti siis paikata muodostunut tyhjiö, niinpä se hankki Airbusin A340- ja A330 -laajarunkokoneita, joista jälkimmäisiä kaksimoottorisia on edelleen käytössä uuden kaluston rinnalla. Finnair sai ensimmäisen tällaisen A350-koneen laivastoonsa lokakuussa 2015. Kone on megaluokan hanke valmistajalleen Airbusille, ja se on käynyt erittäin hyvin kaupaksi. Finnair oli kolmas lentoyhtiö maailmassa ja ensimmäinen Euroopan alueella ottamassa A350:tä käyttöön. Finnairin käytössä on versio A350-900, joka on noin 67 metrin kokonaispituudellaan keskimmäinen kokoversio tuolloin tarjolla olleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännöllinen jättiläinen Finnairin menestyksen takana on Aasian-strategia, siis lyhyesti lentoreitti Kaukoidästä Eurooppaan Suomen kautta pohjoista sijaintia hyväksi käyttäen. Tähän tehtävään Airbus A350 on omiaan varsin erinomaisen kapasiteettinsa, hyvän matkustusmukavuutensa ja 15 000 kilometrin kantamansa ansiosta. Tällä hetkellä Finnairin laivastossa on 14 A350-konetta, ja tilauksessa niitä on vielä viisi lisää, joista viimeiset saadaan laivastoon vuoden 2023 tienoilla. Koneilla lennetään suurin osa Aasiaan suuntautuvista reittilennoista sekä etenkin talvikaudella lomalentoja myös Amerikan suuntaan. Kyytiin päästäkseen ei kuitenkaan tarvitse lähteä välttämättä kovin kauas, sillä A350:llä lennetään joka aamu Lontoon Heathrow’hun erityinen rahtilento, joka toimii samalla ihan tavallisena reittilentona. Talvikaudella Finnair lentää nykyisin myös Dubain-lentoja A350:llä. Myös Finnairin Oneworld-kumppani Qatar Airways käyttää Helsingin-reitillään A350-konetta. Qatar Airways on tämän konetyypin suurin asiakas, ja oli samalla avausasiakas, kun A350 otettiin kaupalliseen käyttöön joulukuussa 2013. Vaikuttavia lukuja Mallimerkinnässä Airbus A350 XWB viimeiset kolme kirjainta, XWB, tulevat englannin sanoista Xtra Wide Body, jolla tarkoitetaan erityisen leveää runkoa. Koneen runko onkin reilusti edellisen sukupolven kalustoa leveämpi, mikä tarkoittaa tietenkin myös suurempia sisätiloja. A350:n 300-paikkaisen matkustamon istuinrivit ovat muodossa 3+3+3, kun esimerkiksi Finnairin vanhemmissa A330-koneissa järjestys on 2+4+2. A350:ssä on siis yksi kokonainen jono lisää. Airbus A350:ssä on käytetty markkinoiden kaikista laajarunkokoneista eniten kevyitä ja ympäristöystävällisiä komposiittimateriaaleja. Niitä koko koneen rungossa on yli 50 %. Vaikka A350 on kaikilta ulkomitoiltaan Finnairin vanhempia koneita suurempi, ja melko ylivoimaisesti Suomen ilmailuhistorian suurin lentokonetyyppi, on sen havaittu olevan noin 20 % aikaisempaa kalustoa taloudellisempi, kuljettaen samalla toiseen maanosaan useiden tonnien edestä enemmän matkustajia, matkatavaroita ja lentorahtia. Finnair vie suuria määriä rahtia etenkin Kaukoitään. Yksi vakiolasteista A350:n ruumassa ovat norjalaiset kuningasravut, jotka matkaavat Helsinki-Vantaan kautta Japaniin. Finnairin Airbus A350 painaa maksimikuormalla ja polttoainetankit täynnä lentoonlähdössä 280 tonnia, mikä vastaa esimerkiksi viiden Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunun taistelupainoa, ja asettaa tietysti omat vaatimuksensa koneen voimanlähteille. Suorituskyvyn takana ovat Rolls-Roycen A350:tä varten suunnittelemat Trent-XWB -moottorit. Trent-XWB:t ovat täydelläkin teholla ällistyttävän hiljaiset, mikä on tietysti positiivinen uutinen niin koneen sisällä kuin ulkonakin. Valmistaja kertoo moottorista hauskan yksityiskohdan, jonka mukaan yksi ainoa turbiinin siipi tuottaa Formula 1:n verran tehoa, noin 800 hevosvoimaa. Näitä siipiä moottorista löytyy yhteensä 68. Airbus ja sen asiakkaat tuovat A350:n mielellään näytteille suurempiin lentonäytöksiin, ja tekevät sillä myös näytöslentoja. Valtavat laajarunkokoneet ovatkin ensilinjan hävittäjien ohella yleisön suosikkeja. Finnair toi lippulaivansa ensimmäistä kertaa lentonäytösyleisön eteen kahden vuoden takaiseen historialliseen Kaivopuiston juhlanäytökseen. Tuolloin lentokapteeni Marko Valtonen miehistöineen lensi spektaakkelinomaiset kierrokset eteläisen Helsingin yllä vain muutaman sadan metrin korkeudessa. Turussa esillä näyttävästi Turun lentonäytöksessä on nyt oivallinen tilaisuus nähdä vastaavanlainen esitys. Tällä kertaa ollaan tosin lentokentällä, joten Finnair on luvannut lisätä ohjelmaan ainakin takuulla näyttävän läpilaskun. Ohjelmaa on päivitetty muiltakin osin. Lentonäytöksissä esiin tulevan laajarunkokoneiden hämmästyttävän ketteryyden salaisuus piilee pitkälti moottoreissa. Säädökset nimittäin pakottavat valmistajat virittämään moottorit niin tehokkaiksi, että lentoonlähtö onnistuu joka tilanteessa, vaikka toinen moottoreista jostain syystä pettäisikin. A350:n kertaalleen mainitut Rollssit puskevat siis typötyhjää konetta kuin pääskystä Turun taivaalla. Turku Airshowssa Airbus A350 esiintyy aikataulun mukaan lauantaina 15.6. osana iltapäivän pääohjelmaa kello 17:15. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finnair Lue myös Ilmateiden uusi suosikki – Airbus A350 XWB -matkustajakone, Moottori Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta