13.11.2017

Suomalaiset rehellisiä peltikolareissa, vaikka miehiä hävettääkin

Vauriokorjaamo Autoklinikan tiedote paljastaa suomalaisten käyttäytymisen kolareissa.

Suomalaiset ovat kolareissa rehellisiä, kertoo Autoklinikan tilaama tutkimus. Viidestäsadasta vastanneesta yli 69 prosenttia oli ollut osallisena kolarissa, ja heistä peräti 95 prosenttia pystyi kertomaan asiasta ystävilleen ja läheisilleen.

Suomalaiset ovat siis rehellistä kansaa, eikä epäonnistumisia hävetä liikaa. Aivan kaikkia töppäilyjä ei kehdata kuitenkaan kertoa, paljastaa Autoklinikka. Tutkimuksen mukaan erityisesti 18–22 –vuotiaat naiskuljettajat salailevat kolhujaan, ja heistä 6 prosenttia jopa jätti kertomatta asiasta vakuutusyhtiölleen.

Ketään tuskin yllättää, että miehiä hävetti eniten kertoa törmäilyistään ystävilleen.

Häpeän lisäksi toinen tyypillinen syy kolhujen salailuun on taloudellinen. Autoklinikka haluaa muistuttaa, ettei ”seuraavan kolhun odottaminen” kuitenkaan kannata, sillä vakuutus vain vauriot, jotka on ilmoitettu vuoden sisällä vahinkopäivästä.

– Eräs asiakkaamme oli onnistunut vaurioittamaan uuden Mazdansa etupuskurin pian hankinnan jälkeen. Hän sai aikaiseksi tuoda sen arvioitavaksi ja korjautettavaksi vasta neljän vuoden kuluttua tapahtuneesta. Koska asiakas ei ollut tehnyt vahinkoilmoitusta ajoissa, hän joutui kustantamaan koko 2 000 euron korjaussumman itse, vaikka oli maksanut tunnollisesti kaikki vakuutusmaksunsa, Autoklinikka Vantaan työnjohtaja Marko Tuokko kertoo tiedotteessa.

Tuokko kertoo vauriokorjaamiseen liittyvän paljon väärinkäsityksiä. Monet luulevat yhä, että itse aiheutettujen vaurioiden korjaaminen tulee aina kalliiksi. Autoklinikka painottaakin kaikkien autoon tulleiden töytäisyjen näyttämistä korjaamolla: pinta voi näyttää ehjältä, mutta joustavan puskurin alla voi olla mittavat vahingot.

Pysäköintialueilla tapahtuvissa kolaroinneissa on siksi erittäin tärkeää jättää yhteystiedot autoon, jonka kuljettaja ei ole paikalla. Pahimmassa tapauksessa oman auton vetokoukku on voinut upota syvälle toisen auton keulaan ja aiheuttaa esimerkiksi jäähdytinvaurion.

Lähde: Autoklinikka, kuva: Eila Parviainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat