Liikenne | Uutinen | 5.12.2017

SnapSkan – automaattinen renkaiden urasyvyyden mittaus parkkihallissa

Turussa keskustan Stockmann Q-Park –pysäköintihalliin sijoitettiin kesäkuussa 2017 skanneri, joka mittaa renkaiden urasyvyyden laser-tekniikan avulla.

Jaa artikkeli

SnapSkan on 3D-skannausteknologian mahdollistama uudenlainen tapa mitata renkaiden urasyvyyttä nopeasti ja tehokkaasti. Ajoneuvo ajetaan automatisoidun yliajoskannerin yli, joka ”lukee” renkaiden kulutuspinnan samalla kun kamera tunnistaa ajoneuvon rekisterinumeron perusteella.

Skannauksen jälkeen ajoneuvon kuljettaja saa halutessaan henkilökohtaisen maksuttoman rengasraportin tekstiviestillä tai sähköpostilla, riippumatta siitä minkä valmistajan renkaat autoon on asennettu. Mitään erillisiä laitteita ei ajoneuvoon tarvitse asentaa ja skannaus sujuu normaalin ajon aikana.

Nokian Renkaat Vianor SnapSkan

Skanneri on Turun Stockmann Q-Park -parkkihallin sisäänajoväylällä ennen puomia. Näyttötaulu kertoo tehdystä mittauksesta. Renkaiden mittaustuloksia ja luettua rekisterinumeroa ei yhdistetä ennen kuin auton haltija antaa siihen luvan. Tietoja säilytetään kaksi viikkoa.

Mittaustuloksen saa älypuhelimeen lähettämällä auton rekisteritunnuksen tekstiviestinä numeroon 18136. Mittaus näyttää kaikkien neljän renkaan urasyvyyden ja antaa tarvittaessa suosituksen renkaiden uusimisesta. Tulosten tarkastamiseen on myös nettipalvelu SnapSkan.fi

Käytännön kokemuksia

Kokeilussa olleen auton kesärenkaiden urasyvyys oli 4,0–4,5 mm, jolloin älypuhelimeen tuli suositus: ”Huomio – kuluneet renkaat! Renkaasi ovat kuluneet, mutta kulutuspintaa on vielä niukasti yli turvasuosituksen. Suosittelemme renkaiden uusimista lähitulevaisuudessa. Turvallisia ajokilometrejä!”

SnapSkan

Urasyvyydet on esitetty millimetreinä ja pylväikkönä, mikä näyttää mitattujen renkaiden kuluneisuuden verrattuna uusiin renkaisiin, turvasuositukseen ja lain minimivaatimuksiin. Skanneri tunnistaa kesä- ja talvirenkaat ja kertoo tuloksen Liikenneturvan urasyvyyssuositusten mukaisesti. Tosin kitkarenkaiden vaihtelevat kuviot saattavat aiheuttaa vaikeuttaa rengastyypin tunnistusta.

Lain vaatima renkaiden kulutuspinnan pääurien vähimmäissyvyys on kesärenkailla 1,6 mm ja talvirenkailla 3,0 mm, mikä on liian vähän turvalliseen ajoon. Liikenneturvan turvasuositus on kesärenkaille vähintään 4 mm ja talvirenkaille vähintään 6 mm.

Tuloksissa esitetään myös urasyvyydet erikseen kaikista neljästä renkaasta. Lisäksi saadaan tieto jarrutusmatkan muutoksesta märällä kelillä mitatuilla renkailla verrattuna uusiin renkaisiin.

SnapSkan-palvelu on kokeiluvaiheessa. Joulukuun alussa 2017 käytössä on vain yksi parkkihalliin sijoitettu skanneri, joka löytyy Turun Stockmannin Q-Parkista Turun keskustasta (Kristiinankatu 11, 20100 Turku). Aiemmin pilottina toiminut Helsingin Erottajan parkkihallin skanneri on poistettu.

Lisäksi SnapSkan–teknologiaa hyödynnetään käsiskannereiden muodossa Vianor-palvelupisteissä Espoossa, Helsingissä, Tampereella ja Turun seudulla: Tällä hetkellä mittaus on mahdollista Espoossa Olarissa ja Juvanmalmilla, Helsingissä Konalassa, Kalliossa ja Herttoniemessä, Tampereella Sarankulmassa, Turussa Satakunnantiellä, Tierankadulla, Kuormakadulla ja Nuppulantiellä, Ruskossa ja Raisiossa.

SnapSkan

Jatkossa palvelua on tarkoitus laajentaa: Palvelu tulee ennen pitkää löytymään kätevästi autoilijoiden arkireiteiltä, esimerkiksi juuri pysäköintihalleista.

Palvelu toteutetaan yhdessä Nokian Renkaat Oyj:n omistaman Vianor-rengaspalveluketjun kanssa. Palvelun käyttäjä saa halutessaan myös tarjouksen uusista renkaista.

Tekninen ratkaisu on kehitetty yhteistyössä Futuricen ja Affecton kanssa. Kokonaisuuden mahdollistaa brittiläisen Sigmavision-yhtiön patentoima ainutlaatuinen 3D-skannausteknologia.

Parantaa kuljettajan tietoisuutta renkaiden kunnosta

Suomessa joka seitsemännessä (14,1 %) henkilö- tai pakettiautojen aiheuttamassa vuosina 2000–2014 sattuneessa kuolonkolarissa renkaat ovat olleet riskitekijä. Rengasriskeistä yleisin syy on ollut huonokuntoiset renkaat (46,4 %). Kesärenkaat ovat vaarallisemmassa kunnossa kuin talvirenkaat.

Tieliikenneonnettomuudet aiheuttavat suuria kustannuksia yhteiskunnalle. Tilastokeskuksen mukaan vakavat ja lievät loukkaantumiset sekä kuolemat maksoivat vuonna 2014 eri osapuolille arviolta yhteensä 1,3 miljardia euroa.

Rengasriski on selvästi yleisin ajoneuvon tekniikkaan liittyvä taustariski kuolonkolareissa. Suuri osa autoilijoista ei tiedä missä kunnossa autonsa renkaat ovat. Kesäkaudella renkaat ovat yllättäen jopa huonommassa kunnossa kuin talvikaudella.

SnapSkan

Autorengasliiton selvitysten mukaan huonoilla kesärenkailla autoilevista vain joka neljäs (24,7 %) tiedosti renkaidensa huonon kunnon. Euroopan komission tutkimukset osoittavat jopa hieman yllättäen, että talvirenkaita huolletaan paremmin kuin kesärenkaita: kesärenkailla varustetuista vahingoittuneista autoista 30 %:lla oli vähintään yksi huonokuntoinen rengas, kun vastaava luku talvirenkaiden kohdalla oli alle 10 %.

– Tavallinen autoilija ei valitettavasti juurikaan kiinnitä huomiota renkaidensa kuntoon. Toisin sanoen renkaat eivät keskivertoautoilijaa kiinnosta. Auton turvallisuutta mittaavia sovelluksia, jotka ovat käyttäjälle yksinkertaisia, informoivia ja maksuttomia ei ole tähän asti ollut. Siksi SnapSkan on tervetullut tapa saada kätevästi tietoa auton alla olevien renkaiden todellisesta kunnosta, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Renkaat ovat auton aktiivisin turvavaruste. Vain neljä kämmenen kokoista pintaa pitää autosi tiellä ja sinut autosi hallitsijana. Ei siis ole yhdentekevää, millaisilla renkailla ajat. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että autossa käytetään urasyvyydeltään ja tyypiltään keliin soveltuvia renkaita.

On myös huomattava, että ESC-ajonvakautusjärjestelmä ei toimi kunnolla jos renkaissa ei ole pitoa niiden huonon kunnon vuoksi. Nykyaikainen turvatekniikka kuten lukkiutumattomat ABS-jarrut ja ESC-ajonvakautus vaativat toimiakseen hyväkuntoiset, vuodenaikaan ja keliin sopivat laadukkaat renkaat, joissa on pitoa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Nokian Renkaat, Timo Turkula, Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu