23.11.2018

Sitra: Suomi voi yltää tiukkaan päästövähennykseen

Tieliikenne päästöt

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Sitran tuoreen selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.

Lokakuussa julkaistu kansainvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n raportti herätti laajaa huomiota. Siinä tähdennettiin, että kaikkien maailman maiden on ryhdyttävä nopeisiin ja voimakkaisiin toimiin päästöjen vähentämiseksi.

Pariisin ilmastosopimuksessa maailman maat sitoutuivat rajaamaan maapallon keskilämpötilan nousun selvästi alle kahden asteen verrattuna esiteolliseen aikaan, pyrkimyksenä rajata nousu 1,5 asteeseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monenlaisia toimia

Sitran yhdessä konsulttiyhtiö McKinsey & Companyn kanssa laatima selvitys osoittaa, että Suomi pystyy teknisesti ja taloudellisesti saavuttamaan nykytavoitteita suuremmat päästövähennykset. Se esittää Suomelle sarjan toimia eli päästövähennyspolun, jonka avulla päästöjä voidaan vähentää 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 vertailutasosta. Määrä vastaa noin 27 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (27 MtCO2e). Tämä toisi Suomen toimenpiteet linjaan Pariisin ilmastosopimuksen kanssa ja toimisi välietappina maamme pyrkimyksille kohti hiilineutraaliutta.

– Päästöjen nopea vähentäminen on välttämätöntä tai muuten ilmastonmuutoksen kustannukset karkaavat käsistä. On päättäjistämme kiinni, toimivatko he välittömästi ja johdattavat Suomen oikealle polulle, Sitran johtaja Mari Pantsar sanoo.

Vuosi sähköllä PHEV vs. Electric

Tuulivoima ja sähköautoja

Sitran mukaan tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen ovat erityisen kustannustehokkaita päästötalkoissa.

Sitran selvitys kokoaa päästövähennystoimia neljällä eniten päästöjä tuottavalla sektorilla: teollisuus, sähkö ja lämpö, liikenne sekä rakennukset.

Noin 50 prosentin päästövähennyksiin on jo mahdollista päästä keinoilla, joiden elinkaaren aikaiset kustannukset ovat yhtä suuret tai jopa pienemmät verrattuna nykyisiin ratkaisuihin. Keinot, joilla katetaan viimeinen 10 prosenttiyksikköä tarvittavista päästövähennyksistä, ovat sen sijaan kalliimpia ja epävarmempia.

– Tieliikenteen sähköistämisestä tulee nopeasti halpenevien akustojen myötä kaikkein kustannustehokkain yksittäinen päästövähennyskeino, Sitran Ilmastoratkaisut-tiimin projektijohtaja Janne Peljo linjaa.

– Tuulivoima tulee puolestaan olemaan kustannustehokkain tapa tuottaa sähköä, myös tarvittava varastointikapasiteetti huomioiden.

Jopa 800 000 sähköautoa

Selvitys ennustaa liikenteen sähköistymisen tapahtuvan vaiheittain. Esimerkiksi sähkö- ja hybridikäyttöisten henkilöautojen määrä voi kasvaa nykyisestä noin 11 000:sta jopa 800 000:een vuoteen 2030 mennessä.

Näkemystä sähköautojen määrästä voi pitää varsin epärealistisena ja ylioptimistisena, sillä se on jopa yli kolminkertainen hallituksen tällä hetkellä tavoittelemaan 250 000 sähköautoon verrattuna.

Lisäys tarkoittaisi, että lähes kolmannes Suomen autokannasta olisi tuolloin sähköistetty. Henkilö- ja raskaan liikenteen sähköistymisen edellytyksenä on kattava latauspisteiden verkosto, minkä rakentaminen maksaa arviolta 1,5 miljardia euroa.

Sitra penää päästötavoitteisin pääsemiseksi hallitukselta tarvitaan ripeitä toimia ja kunnianhimoisia suunnitelmia. Sitran mukaan Suomi tarvitsee kansallisen hiilineutraaliussuunnitelman.

– Suunnitelma on tärkeä, jotta ilmastotavoitteet saadaan selkiytettyä ja luotua yli vaalikausien ulottuvaa ennustettavuutta, Sitrasta perustellaan.

Lähde: Sitra Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat