Liikenne | Uutinen | 21.5.2018

Saksalaisoikeus: vanhempien autojen dieselrajoitteissa ei ole siirtymäaikaa

Hampuri aikoo ottaa ensimmäiset dieselrajoitukset käyttöön jo kuun vaihteessa.

Jaa artikkeli

Saksan korkein hallinto-oikeus päätti viime perjantaina, että saksalaiskaupungeilla on oikeus rajoittaa vanhempien dieselautojen liikkumista ilman erillistä siirtymäaikaa. Helmikuussa oikeus päätti, että kaupungeilla on oikeus rajoittaa dieselautojen käyttämistä tietyillä alueilla, mutta nyt tehty päätös antaa kaupungeille asettaa ajorajoitteita pikimmiten.

Hallinto-oikeuden päätös rinnastaa dieseleiden liikennerajoitukset muihin tieliikennelaissa määriteltyihin ajokieltoihin, joihin autoilijoiden täytyy aina olla valmiina. Hampurin kaupunki kertoi viime viikolla, että se on jo alkanut asettaa vanhempien dieselautojen ajoa rajoittavia liikennemerkkejä, varsinaisten rajoitusten astuessa voimaan kuun vaihteessa.

Maltilla eteenpäin

Kaupunkien mahdolliset tulevat dieselautojen ajorajoitukset eivät koske uusimpia Euro 6 -päästöluokiteltuja henkilöautoja. Autot muodostavat noin 2,7 miljoonaa Saksan 15 miljoonasta dieselautosta. Oikeus suositteli kuitenkin, että ainakin laajojen kaupunkialueiden rajoittamiset tapahtuisivat asteittain, alkaen vanhemmista Euro 4 -dieseleistä.

Saksalaisten autotehtaiden yhteenliittymä VDA kehoitti kaupunkeja päättämään tekemisistään maltilla ja että kaupunkien typpioksidiarvojen pitäisi pudota lähikuukausina muutenkin, kiitos vapaaehtoisten moottorinohjauspäivitysten ja Euro 6 -autojen yleistymisen. Päätöksen arvioidaan asettavan autovalmistajille isompia paineita myös laitteistopohjaisiin dieselpäivityksiin, jotka saattaisivat maksaa autoalalle Evercore ISI:n arvion mukaan 14,5 miljardia euroa.

Helmikuussa hallinto-oikeus linjasi, että Euro 5 -autojen liikennerajoitteita ei pitäisi asettaa ennen ensi vuoden syyskuuta. Poikkeuksia pitäisi voida tehdä myös ammatinharjoittajille ja joillekin asukkaille.

Kaupunkien ilmanlaadun asialla

Saksalaisen hallinto-oikeuden uusi päätös tuli päivä sen jälkeen kun Euroopan komissio kertoi tekevänsä valituksen Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Unkarista, Britanniasta ja Romaniasta sen perusteella, että maat eivät ole toistuvasti onnistuneet suojelemaan ilmanlaatuaan. Lukuisat saksalaiskaupungit, kuten Hampuri, München ja Stuttgart kärsivät EU-rajat ylittävistä typpioksidiarvoista (NOx).

Eurooppalaiset autovalmistajat ovat panostaneet voimakkaasti dieselmoottoreihin, jotka tuottavat pääsääntöisesti bensiinimoottoreita vähemmän ilmaston lämpenemisen kannalta haitallista hiilidioksidia. Saksalaiskaupunkien ajorajoitukset voivat nyt osaltaan aiheuttaa merkittäviä muutoksia autoteollisuudessa.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu