Liikenne | 5.2.2019

Saksalainen turvallisuustilasto: Finnair turvallisin lentoyhtiö

Finnair nousi JACDECin tilastoissa kärkeen edellisvuoden kuudennelta sijalta.

Jaa artikkeli

Saksalainen JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) selvittää vuosittain suurimpien lentoyhtiön turvallisuuden laajassa raportissaan. Uusimmassa tammikuussa 2019 julkaistussa tilastossa Finnair nousi kärkeen edellisvuoden kuudennelta sijalta. Finnair on menestynyt hyvin vuosikausia muissakin turvallisuustilastoissa.

Finnair – puhdas tili jo 55 vuotta

Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia yli 55 vuoteen. Viimeisin tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.

Finnair nousi perusteellisen JACDEC-selvityksen parhaaksi turvallisuusindeksillä 93,91 maksimipistemäärän ollessa 100.

Halpalentoyhtiöt pärjäävät

Uutena yhtiönä listaukseen tullut halpalentoyhtiö Scoot Tigerair Singaporesta nousi toiseksi ja pudotti norjalaisen halpalentoyhtiö Norwegian Air Shuttlen edellisvuoden kakkostilalta kolmanneksi. Edellisen selvityksen paras, Emirates, sijoittui neljänneksi.

Mielenkiintoista on, että 10 parhaan joukossa on neljä halpalentoyhtiötä ja 20 parhaan joukossa kahdeksan halpalentoyhtiötä. Parhaat halpalentoyhtiöt käyttävät yleensä varsin uutta lentokonekalustoa.

Indonesiassa ongelmia

Indonesian lentoturvallisuudessa on ollut ongelmia jo vuosikymmeniä: Tässäkin selvityksessä indonesialaiset yhtiöt pitävät perää: Listan viimeisenä, sijalla 100 on Garuda Indonesia – kuten edellisvuoden tilastossa, turvallisuusindeksi vain 53,11.

Indonesialainen halpalentoyhtiö Lion Air on toiseksi viimeinen sijalla 99. Lion Air-yhtiön Boeing 737 MAX 8 -koneelle sattui lokakuussa vuoden 2018 kaikkein tuhoisin lentoturma, jossa menehtyi 189 ihmistä. Lion Air-yhtiön turvallisuusindeksi on ainoastaan 54,20.

Listauksen häntäpäästä löytyy myös venäläinen S7 Airlines sijalla 98 ja etiopialainen Ethiopian Airlines sijalla 97.

33 arvostelukriteeriä, kolme pääkategoriaa

JACDEC määrittää turvallisuuden vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella peräti 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa pääkategoriassa, jotka ovat onnettomuus- ja vaaratilannehistoria, ympäristötekijät ja lentoyhtiön operatiiviset tekijät.

Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta.

Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo. Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa.

Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin (RPK).

Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät.

Lentoturvallisuus

Auditointi paljastaa puutteet

Auditoinneista tärkein on lentoyhtiön kotimaan ICAO / USOAP -auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme).

ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin. Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat.

ICAO-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen.

Lentoyhtiön operatiivisia tekijöitä ovat muun muassa IOSA-auditointi, lentokonelaivaston ikä, reittiprofiili ja selvitys siitä, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi myös teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen.

Perusteellinen auditointi käsittää peräti 1 067 eri kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. Jos auditoinnin tulosta ei yhtiöllä ole, joko auditointia ei ole hyväksytty tai auditointia ei ole tehty. Auditoinnin puuttuminen heikentää arvosanaa.

IOSA-auditoinnin lisäksi JACDEC selvittää lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla.

Reittiprofiili vaikuttaa

Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon.

Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1–2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä.

JACDEC-turvallisuustilasto 2018

Tilastossa 100 suurinta lentoyhtiötä, jotka lentävät pääasiassa suihkukoneilla.

Lentoyhtiö

Turvallisuusindeksi,
prosentteina
(100 = paras mahdollinen)

Indeksin muutos
edellisvuoteen
verrattuna

1. Finnair (Suomi) 93,91 +
2. Scoot Tigerair (Singapore), LCC 93,60 uusi
3. Norwegian Air Shuttle (Norja), LCC 93,48 +
4. Emirates (Yhdistyneet arabiemiirikunnat) 93,29
5. Air Europa (Espanja) 93,03 +
6. Transavia (Hollanti), LCC 92,78 uusi
7. Etihad Airways (Yhdistyneet arabiemiirikunnat) 92,70 +
8. Virgin Atlantic Airways (Britannia) 92,48
9. KLM – Royal Dutch Airlines (Hollanti) 92,33
10. Jetstar Airways (Australia), LCC 92,31 +
11. Cathay Pacific Airways (Hong Kong) 92,23 +
12. EVA Air (Taiwan) 92,13 +
13. Vueling Airlines (Espanja), LCC 92,03 +
14. EasyJet (Britannia), LCC 91,85
15. Jetblue Airways (Yhdysvallat,USA), LCC 91,71 +
16. Singapore Airlines (Singapore) 91,37
17. Oman Air (Oman) 91,31 +
18. WestJet Airlines (Kanada), LCC 91,30
19. Virgin Australia (Australia) 91,23 +
20. Air Transat (Kanada) 91,11 +
21. Lufthansa (Saksa) 90,97 +
22. Capital Airlines (Kiina) 90,97
23. Air Canada (Kanada) 90,84
24. Qantas (Australia) 90,63 +
25. Eurowings (Saksa), LCC 90,59
26. Spirit Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC 90,41
27. Air New Zealand (Uusi-Seelanti) 90,33 +
28. Aer Lingus (Irlanti), LCC 90,26
29. LATAM Chile (Chile) 90,23 +
30. Air Asia X (Malesia), LCC 90,22 +
31. Delta Air Lines (Yhdysvallat, USA) 89,77
32. Aerolineas Argentinas (Argentiina) 89,62 uusi
33. Southwest Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC 89,58
34. Frontier Airlines (Yhdysvallat, USA), LCC 89,56
35. WizzAir (Unkari), LCC 89,51
36. Thomas Cook Airlines (Britannia), LCC 89,48
37. Jet2.com (Britannia), LCC 89,31 uusi
38. All Nippon Airways (Japani) 89,12
39. Shandong Airlines (Kiina) 89,09 +
40. Qatar Airways (Qatar) 89,08 +
41. Condor Flugdienst (Saksa), LCC 89,04 +
42. Juneyao Airlines (Kiina) 89,04
43. Shanghai Airlines (Kiina) 88,91
44. United Airlines (Yhdysvallat, USA) 88,88 +
45. Hawaiian Airlines (Yhdysvallat, USA) 88,86 +
46. Hainan Airlines (Kiina) 88,86 +
47. Rossiya Airlines (Venäjä) 88,81 uusi
48. Ryanair (Irlanti), LCC 88,69
49. TUI Airways UK (Britannia); LCC 88,67
50. British Airways (Britannia) 88,56 +
51. Austrian Airlines (Itävalta) 88,38
52. Avianca Colombia (Kolumbia) 88,30 +
53. TAP Air Portugal (Portugali) 88,16 +
54. Shenzhen Airlines (Kiina) 88,12 +
55. Sichuan Airlines (Kiina) 87,99
56. Alitalia (Italia) 87,89 +
57. Spring Airlines (Kiina), LCC 87,83
58. Volaris (Meksiko), LCC 87,73
59. Japan Airlines (Japani) 87,71
60. Swiss Airlines (Sveitsi) 87,60
61. EL AL – Israel Airlines (Israel) 87,55
62. Indigo (Intia), LCC 86,26
63. Korean Air (Etelä-Korea) 85,95 +
64. Thai AirAsia (Thaimaa), LCC 85,59
65. Copa Airlines (Panama) 85,35 +
66. Azul Brazilian Airlines (Brasilia) 85,14
67. Skywest Airlines (Yhdysvallat, USA) 85,11 +
68. Pegasus Airlines (Turkki); LCC 84,75
69. AirAsia (Malesia), LCC 84,72 +
70. Air France (Ranska) 84,38 +
71. Air China (Kiina) 84,36 +
72. China Eastern Airlines (Kiina) 84,18 +
73. Alaska Airlines (Yhdysvallat, USA) 83,89 +
74. Iberia (Espanja) 83,73 +
75. Xiamen Airlines (Kiina) 83,55
76. Aeroflot – Russian Airlines (Venäjä) 83,51 +
77. Aeromexico (Meksiko) 83,34 +
78. China Southern Airlines (Kiina) 83,18 +
79. FlyDubai (Yhdistyneet arabiemiirikunnat), LCC 83,16 +
80. American Airlines (Yhdysvallat, USA) 82,58 +
81. Ural Airlines (Venäjä) 81,57 uusi
82. Philippine Airlines (Filippiinit) 80,55 +
83. Saudia – Saudi Arabian Airlines (Saudi-Arabia) 80,14 +
84. Vietjet Air (Vietnam), LCC 79,29 uusi
85. LATAM Brasil (Brasilia) 77,90 +
86. Vietnam Airlines (Vietnam) 77,32 +
87. Scandinavian Airlines – SAS (monikansallinen) 77,07 +
88. Asiana Airlines (Etelä-Korea) 76,92 +
89. Thai Airways International (Thaimaa) 75,92 +
90. GOL – Transportes Aereos (Brasilia), LCC 75,21
91. Air India (Intia) 72,45 +
92. THY Turkish Airlines (Turkki) 72,40 +
93. Jet Airways (Intia) 71,49 +
94. Malaysia Airlines (Malesia) 71,34 +
95. Cebu Pacific Air (Filippiinit), LCC 69,78 +
96. China Airlines (Taiwan) 69,65 +
97. Ethiopian Airlines (Etiopia) 68,90 +
98. S7 Airlines (Venäjä) 67,39
99. Lion Air (Indonesia), LCC 54,20
100. Garuda Indonesia (Indonesia) 53,11
(LCC = Low Cost Carrier, halpalentoyhtiö)

Tilastot eivät kerro ihan kaikkea

Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila – turvallisuuslupaus on lunastettava joka päivä ja joka lennolla uudestaan.

Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, yhtiön johdon sitoutuminen turvallisuusasioihin, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita lentoturvallisuudessa.

Kaupallisen lentoyhtiön turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät.

Esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus ja terrorismi.

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta

Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä.  Myös taloudellinen paine ja aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa.

Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

Jaa artikkeli

Keskustelu