sähköpyörän hankintatuki

Liikenne Uutinen 21.3.2018

Sähköpyörän hankintatuki jakaa mielipiteitä

Jää arvailujen varaan, lisäisikö hankintatuen käyttö autoilua vähentävää pyöräilyä.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei lämpene hallituksen aikeelle, jonka mukaan valtio tukisi sähköpyörien hankintaa kiinteällä tukisummalla.

– Kertaluonteiset kampanjat ovat hankalia ajoituksen suhteen. Ne kohtelevat sattumanvaraisesti kansalaisia. Yleensä kampanjat päättyvät tukirahan loppumiseen, Nieminen arvioi esitystä.

Hallitus esittää sähköavusteisen polkupyörän hankintaan 400 euron suuruista tukea vuosille 2018–2021. Tuen ehdotetaan astuvan voimaan 1. heinäkuuta 2018, mutta tukea voisi hakea takautuvasti jo 1. huhtikuuta ostetuista polkupyöristä. Tuen myöntämisestä vastaisi Trafi.

Ministeriön mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt, ja sitä voisi hakea kerran kalenterivuodessa. Se siis tarkoittaa sitä, että ostaja saisi 400 euroa pois uuden sähköpyörän hinnasta joka vuosi.

Pyöräilytukea kaikille

Autoliiton Pasi Niemisen mielestä ostovaiheen kiinteää tukisummaa mielekkäämpi tapa tukea pyöräilyn kehittymistä olisi pyöräilyolosuhteiden yleinen parantaminen.

– Se olosuhteiden kohennus kohdistuisi myös tavallisiin pyöräilijöihin.

Kansallisten ilmastotavoitteiden taustalla on tavoite lisätä kävelyn ja pyöräilyn osuutta 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Liikenneministeriö perustaa tukiajatusta myös tutkimuksiin, joiden mukaan sähköavusteinen pyöräily pidentää keskimääräisiä pyöräilymatkoja ja korvaa automatkoja.

Houkuttelee halpapyöriin

Autoliiton Niemisen mielestä kiinteä tukisumma houkuttelee halvimman tuotteen ostoon.

– Prosenttituki, kuten Ruotsissa käytössä oleva 25 prosentin alennus hinnasta, ei sitä samalla tavalla tee.

Sähköpyöriä myyvän Electrobiken omistaja Jani Jokinen on samoilla linjoilla.

– Kiinteä tuki ohjaa hankkimaan halvan markettipyörän. Tuen ehdot täyttäviä sähköpyöriä saa reilusti alle tuhannella eurolla. Prosenttialennus Ruotsin tapaan olisi parempi tapa tukea hankintaa, Jokinen linjaa.

Hankintatuen saisi, jos hankittava sähköavusteinen polkupyörä on varustettu polkimin tai käsikammin ja on varustettu maksimissaan 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy pois toiminnasta pyörän saavuttaessa 25 kilometrin tuntinopeuden.

Hyöty- vai huvipyöräilyä?

Jokinen kertoo, että Electrobikeltä ostetun sähköpyörän keskihinta on noin 3 000 euroa. Vantaan Tammistossa sijaitsevan liikkeen edullisimmat kaupunkipyörämallit maksavat noin 1 500 euroa.

– Epäilen, ettei valtio saa sähköpyörien hankintatuen avulla haluamaansa, että pyöräily merkittävästi lisääntyisi eli ihmiset vaihtaisivat autoilun esimerkiksi työmatkoilla pyöräilyyn tai luopuisivat vaikka kakkosautosta pyöräilyn vuoksi, uumoilee Jokinen.

Pyöräkauppias epäilee, että tuen avulla sähköpyöriä eivät välttämättä hankkisi arki- ja hyötypyöräilyyn siirtyjät, vaan monella pyörä tulisi huvikäyttöön.

sähköpyörän hankintatuki

Suomessa myydään vuosittain noin 300 000 polkupyörää. Jani Jokinen arvioi, että sähköavusteisia polkupyörien myynti Suomessa voi tänä vuonna nousta noin kahdeksaantuhanteen pyörään.

– Me myymme kuluvan vuoden aikana ne parituhatta pyörää, jotka ylipäätään saamme myyntiin, enkä usko, että hankintatuki vaikuttaa suuressa määrin myyntiimme. Moni alan liike on tilannut jo viime heinäkuussa tänä vuonna myytävät sähköpyörät.

Autovero pois!

Autoliiton Niemisellä on esittää nyt kaavaillun kaltaisia yksittäistoimia tehokkaampi keino päästötalkoisiin, joiden yksi osa on pyrkimys kasvattaa pyöräilyn suosiota.

– Tehokkainta olisi autoveron poistaminen.

Hallitus on Suomessa linjannut tavoitteeksi, että vuonna 2030 liikenteessä olisi 250 000 sähköautoa, 50 000 kaasuautoa ja lisäksi ajoneuvoja, jotka käyttävät biopolttoaineita.

Näihin tavoitteisiin yltäminen vaatii myös ajoneuvokannan nykyistä nopeampaa nuorentumista.

– Tätä hidastaa autovero eli hankintahinnassa maksettava vero, josta pitäisi luopua, Nieminen muistuttaa.

Miten käy sähköautotuen?

Hallituksen kaavailema sähköpyörien hankintatuki olisi pois sähköautojen hankintatukeen ja muuntotukiin (etanoli- ja kaasukonversiot) varatusta vuosittaisesta kuudesta miljoonasta eurosta.

Alle 50 000 euron sähköauton ostoon voi hakea Trafilta 2 000 euroa, ja muuntotukea voi hakea 1 000 euroa kaasukonversiolle ja 200 euroa etanolikonversiolle.

Sähköautotuki on Niemisen näkemyksen mukaan rakenteeltaan sellainen, ettei sitä käytetä kuten valtiovalta on suunnitellut.

– Siinä on valuvika, joka korjataan nyt ottamalla rahaa pois sähköautoilta.

Jaa artikkeli