25.4.2019 Liikenne Sähköistä työajoa yhteiskäyttöautoilla – yllättävän jouhevaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aviapolis-kokeilussa Vantaan Energian työntekijät ajoivat sähkö-Smarteilla ja hybridi-mersuilla. Tulevaisuuden liikkuminen on todennäköisesti nykyistä fiksumpaa, hiljaisempaa, turvallisempaa ja vähäpäästöisempää, ainakin jos Aviapolis Liikennelabra-hankkeen tavoitteet toteutuvat. Liikennelabra on Traficomin ylläpitämä kokonaisuus. Vantaan Aviapoliksen tiivistyvän kaupunkialueen alueella ovelta ovelle -liikkumispalvelut voisivat monipuolistaa alueen liikkumisvaihtoehtoja. Vantaan kaupunki kehittää Aviapolis Liikennelabrassa yli kolmenkymmenen kumppanin kanssa monenlaisia tulevaisuuden liikenneratkaisuja, jotka edesauttavat vähentämään yksityisautojen tarvetta. Esimerkkeinä ratkaisuista ovat erilaiset kyytien jakamispalvelut. Haastavana visiona on peräti se, että Aviapoliksen liikenne siirtyy omista henkilöautoista ja aikatauluihin sidotuista julkisista kulkuyhteyksistä kohti uudenlaista älykästä liikkumista, jossa yhdistyvät julkisen liikenteen vähäpäästöisyys ja yksityisen liikkumisen mukavuus ja joustavuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työajot sähkö-Smarteilla Yksi tuore osa hanketta on huhtikuussa lopussa päättyvä kokeilu, jossa Vantaan Energian työntekijät ovat voineet ajaa päivittäiset työajot sähkö- tai hybridi-autoilla. Käytössä on ollut Veholta saadut kaksi Mercedes-Benz C-sarjan ladattavaa hybridiä sekä kaksi sähkö-Smartia. Autot on varattu Virta Oy:n applikaatiolla. – Taustalla on tavoite, jossa liikkuminen olisi kiinteä osa ihmisten asumispalveluja ja myös vähäpäästöisempää työajoa. Yksi ratkaisu vähentää liikkumisen päästöjä ovat sähköiset yhteiskäyttöautot, joita nyt kokeiltiin Vantaan Energian kanssa, Vehon uusien liiketoimintojen kehityspäällikkö Nicholas Zaeske taustoittaa. – Saadut kokemukset ovat rohkaisevia myös kodin ja työpaikan välisen liikkumisen näkökulmasta. Vantaan Energian työntekijä ovat kokeilussa voineet ajaa kokeiluautoilla myös ajaa sähkö-Smarteilla vapaa-ajallaan. Kokeilu on ollut talon sisällä niin suosittu, etteivät ihan kaikki halukkaat ole vielä ehtineet ajaa kokeiluautoilla. Kolme sähköajoa päivässä Vantaan Energialla on Peltolantien toimiston pihalla viisi sähköautojen latauspaikkaa. Niiden luo tulee kaksi kokeilijaa. – Molempia autoja on tullut kokeiltua. Niillä hoituvat vaivattomasti tyypilliset noin 40–50 kilometrin päivän aikana eteen tulevat työajot Vantaan rajojen sisällä, asiakkuuspäällikkö Janne Hartikainen kertaa ajokokemuksia. – Pidemmillä matkoilla tulisi ennakolta mietittyä tarkasti, minne asti täyteen ladatuilla akuilla pääsee ja uskaltaa ajaa, Smartilla sähköajon toimintamatka on maksimissaan 150 kilometriä. Smartin kohdalla tuo 150 kilometriä tarkoittaa, että päivän aikana kolme ei työntekijää on voinut ajaa Smartilla yhden noin 40–50 kilometrin asiakaskäynnin tai muun työajon ilman tarvetta välilataukselle. Riittävän rivakka – ja ketterä Liittymäpalveluasiantuntija Markku Räsänen kiittelee pikkuruista kahden hengen kaupunkiautoa näppäräksi kulkupeliksi. – Sähköajon luvattu toimintamatka pitää hyvin kutinsa, ja auto on erittäin näppärä pysäköitävä kaupunkialoissa. Sähköautoiluun tutustunut mies kehuu myös kaupunkiauton voimalinjaa. – Voima on käytössä heti ja viiveittä, eikä vaihtamisesta tarvitse huolehtia. Auto lähtee mukavan rivakasti liikkeelle, Smartilla on vaivatonta pysytellä muun liikennevirran tahdissa, Räsänen pohtii. Kuvassa Markku Räsänen (vas.) ja Janne Hartikainen (oik.) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latauspaikkojen määrä pullonkaula Molemmat kokeilijat havaitsivat, että julkisia latauspaikkoja saisi olla tiuhemmassa, vaikka yksistään oman työnantajan rakentamia paikkoja on Vantaan alueella kaikkiaan 36 kappaletta. – Ja sekin tuli havaittua, ettei julkinen lataus aina onnistunut ongelmitta, Räsänen kertoo. Latauspaikkoja tulee hiljalleen lisää myös Vantaan alueelle. Asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén kertoo, että Vantaan Energian rakentaa vuosittain kaupungin alueelle viitisen uutta julkista latauspaikkaa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku