25.5.2019

Sähköautojen tuki jakaa puoluekenttää

Hallituksen muodostaminen ja hallitusohjelman teko ovat käynnissä. Moottorin vaalikyselyn perusteella SDP, Vihreät ja RKP kannattavat valtion tukitoimia täyssähköautojen hankintaan.

Puheenjohtaja Antti Rinteen (Sdp) johdolla Säätytalolla käytävät keskustelut hallitusohjelmasta ovat vielä kesken. Näissä päätöspöydissä käydään lävitse myös autoiluun ja liikenteen liittyviä kysymyksiä ja linjataan tulevaa liikennepolitiikkaa hallitusohjelmaan.

Sdp:n lisäksi hallitusneuvotteluihin osallistuvat keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja Rkp.

Yksi kiinnostava aihe on täyssähköautojen mahdollinen hankintatuki. Taustalla ovat liikenteen haitalliset kasvihuonepäästöt, joita tulee vähentää. Suomi on Pariisin ilmastosopimuksessa sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta.

Yhtenä valtiovallan tavoitteena on edistää vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä. Vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpien täyssähköautojen yleistymisen ripeyttäminen vaatinee hankintatukia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena päästöttömyys 2045

Suomen tavoitteena on päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Siihen yltäminen vaatinee monenlaisia kipeitäkin päätöksiä ja liikkumistapojen muutoksia. Viime vuoden lopulla julkistetun liikenne- ja viestintäministeriön ohjaaman työryhmän ilmastoraportin toimenpidesuositusten keskiössä on sähköautojen määrän kasvattaminen – polttomoottoriautojen kustannuksella. Tavoitteiden mukaan Suomessa olisi 670 000 sähköautoa vuonna 2030 ja noin kaksi miljoonaa sähköautoa vuonna 2045.

Satojen miljoonien eurojen tukipotti

On perusteltua arvioida, että sähköautojen merkittävä hankintatuki tulee meille veronmaksajille kalliiksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ilmastoraportissa arvioidaan, että täyssähköautojen tukitarve olisi vuosittain 32–56 miljoonaa euroa, vuosina 2019–2025 yhteensä siis 338,85 miljoonaa euroa.

Suomen teillä liikkuu tätä nykyä 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Vuoden 2018 lopussa liikennekäytössä oli 2 404 täyssähköautoa ja 13 095 ladattavaa hybridiä.

Keskusta ja Vasemmistoliitto tukia vastaan

Moottori teki eduskuntavaalien alla kattavan autoiluun ja liikenteeseen liittyvän vaalikyselyn, joka julkaistiin Moottoreissa 3 ja 4/2019 ja Moottorin netissä. 

Puolueet kertoivat kantansa Moottorin kattavassa vaalikyselyssä myös siihen, tulisiko valtion tukea täyssähköautojen hankintaa.

Myöntävästi vastasivat Sdp, Vihreät ja RKP. Keskusta ja Vasemmistoliitto vastasivat kielteisesti.

Vaalikyselyn vastauksissaan hankintatukeen kielteisesti suhtautunut keskusta toki myönsi, että ”sähköautojen tällä hetkellä korkea hinta on yksi keskeinen hankintaa hidastava tekijä.”

Keskustan mukaan sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea.

Vasemmistoliiton mukaan liikenteen vähäpäästöisyyteen pyrittäessä ensiksi tulee toteuttaa nopeimmin vaikuttavat keinot eli saada kaupungeissa ihmiset liikkumaan jalkaisin, julkisilla, pyörällä, yhteiskäyttöautoilla ja sähköautoilla.”

Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat