1.1.2017 Liikenne Saako Euroopassa autoileva käyttää tutkanpaljastinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automatkailijan kannattaa selvittää ennakolta, saako kohdemaassa käyttää nopeusvalvontakameroita etsiviä laitteita tai kojelautakameraa. Euroopassa autoilevan on syytä perehtyä siihen, miten ei maissa suhtaudutaan nopeusvalvontakamerat paljastavien laitteiden ja kojelautakameroiden käyttöön. Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynnisen mukaan käytännöt vaihtelevat maittain. Esimerkiksi Itävallassa on kiellettyä käyttää jatkuvasti tallentavia autovideokameroita. Luvattomasta käytöstä voi rapsahtaa tuntuva 10 000 euron sakko! Alla vinkkilista automatkailijoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alankomaat: Aktiivisesti poliisin nopeusvalvontakameroita etsivät tai valvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Saksalaisen autoilijajärjestö ADACin mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta. Albania: Nopeusvalvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Belgia: Navigaatiolaitteet, joihin on tallennettu kiinteiden valvontakameroiden sijainnit, ovat sallittuja, mutta tutkan- tai valvonnanpaljastuslaitteet, jotka aktiivisesti etsivät valvontakameroita tai jotka haittaavat poliisin valvontavälineitä, ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat ADACin mukaan kojelautakameran käyttöä tulisi välttää Belgiassa tietosuojalakien vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bosnia ja Hertzegovina: Jos navigaattorissa on poi-kohteina nopeusvalvontakameroiden sijaintitiedot, pitää kyseinen toiminto deaktivoida. Myös tutkanpaljastimien käyttö on kielletty. Kojelautakamerat ADACin mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta. Maassa ei ole vielä aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä. Bulgaria: Aktiivisesti poliisin nopeusvalvontakameroita etsivät tai valvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Espanja: Aktiivisesti poliisin nopeusvalvontakameroita etsivät tai valvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä, mutta navigaattoreissa olevat poi-pisteet, jotka ilmoittavat kiinteiden valvontakameroiden sijaintipaikat, ovat sallittuja. Valvontakameroiden sijaintitiedot löytyvät myös Espanjan liikenneviraston verkkosivuilta. Kojelautakamerat Kojelautakameraa saa käyttää Espanjassa. Mutta kiellettyä on laitteen käsittely ajon aikana, eli kuljettaja ei saa tehdä mitään, mikä voi viedä huomion pois ajamisesta. Kameraa ei saa asentaa siten, että se estää kuljettajaa näkemästä tuulilasin läpi. Poliisi voi sakottaa, jos kameraa käsittelee ajon aikana, tai jos kamera on sijoitettu näkyvyyttä haittaavasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Irlanti: Tutkanpaljastimet ovat kiellettyjä. Ne voidaan takavarikoida. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla, mutta koska verkossa on monia irlantilaisia kojelautakameroiden myyjiä, on oletettavaa, että käyttö maassa on ongelmatonta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Islanti: Navigaatiolaitteet, joihin on tallennettu valvontakameroiden sijainnit, ovat sallittuja, mutta paljastuslaitteet ja -sovellukset, jotka haittaavat valvontavälineitä, ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Iso-Britannia: Nopeusvalvontakameroiden sijainnin paljastavia tutkanpaljastimia, jotka toimivat puhelimen tai navigaattorin poi-pisteinä, saa käyttää. Kojelautakamerat ADACin mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta. Italia: Tutkanpaljastimet ovat kiellettyjä. Navigaatiolaitteiden POI-pisteet, jotka osoittavat kiinteästi asennettujen kameravalvontalaitteiden sijainnin, ovat sallittuja. Kojelautakamerat ADACin mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Itävalta: On sallittua käyttää navigaattoreiden poi-pisteitä, jotka ilmoittavat kiinteästi asennettujen valvontakameroiden sijainnit. Sen sijaan tutkanpaljastimet ja muut laitteet, jotka aktiivisesti etsivät tutkia tai valvontalaitteita tai haittaavat poliisilaitteiden toimintaa, ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Automaattisesti tallentavien autovideokameroiden käyttö on kielletty. Itävallassa pitää julkisissa tiloissa tai julkisella alueella jatkuvasti kuvaaville kameroille saada lupa tietosuojakomissiolta. Kuvaamisesta ilman lupaa voi saada 10 000 euron sakon ja jos kyseessä on teon toistuminen, jopa 25 000 euron sakon. Kreikka: Aktiivisesti poliisin nopeusvalvontakameroita etsivät tai valvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä. Tutkanpaljastimen käytöstä voi seurata 2 000 euron sakko. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Kroatia: Aktiivisesti poliisin nopeusvalvontakameroita etsivät tai valvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä. Kiinteästi asennetuista automaattikameroista ilmoittavat navigaattorit tai älypuhelinsovellukset ovat sallittuja. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latvia: Tutkanpaljastimet ja poliisivalvontaa häiritsevien laitteiden käyttö on kielletty. Sakko laiminlyönnistä 55 euroa ja laitteen takavarikointi. Sen sijaan matkapuhelinsovellukset, jotka ilmoittavat kameravalvonnan sijaintipaikat (esimerkiksi Waze), ovat sallittuja. Kojelautakamerat Maassa ei ole lakia, joka kieltäisi videoimisen tai filmaamisen ajoneuvosta käsin. Mutta on olemassa määräys, jonka mukaan tällaiseen tarkoitukseen soveltuvat kameralaitteet pitää rekisteröidä valtion Tietosuojavirastossa (Data State Inspectorate). Rekisteröintimaksu on 30 euroa yksityishenkilölle ja 57 euroa yritykselle. Laitteiden rekisteröintiä vaaditaan yksilön tietosuojalain perusteella. Liettua: Ajoneuvoissa ei saa olla mitään sellaisia laitteita, jotka haittaavat nopeusvalvontalaitteiden toimintaa eikä sellaisia ajoneuvoja saa ajaa, joissa on tutkanpaljastin tai muu nopeusvalvontaa häiritseva tai nopeusvalvonnan paljastava laite. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Luxemburg: Valvontakameroiden toimintaa häiritsevät laitteet ja tutkanpaljastimet ovat kiellettyjä. Sakkoa 251–5 000 euroa, ja/tai vapausrangaistus 8 vuorokautta– yksi vuosi sekä laitteen takavarikointi. Kiinteästi sijoitetuista valvontakameroista varoittavat navigaattorien poi-pisteet tai vastaavat älypuhelinsovellukset ovat sallittuja. Kojelautakamerat Kojelautakameran omistaminen ei ole kiellettyä, mutta kiellettyä on kuvaaminen julkisilla paikoilla (kielto koskee myös yleisiä teitä). ADAC neuvoo pidättäytymään kuvaamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Makedonia: Tutkanpaljastimet ja GPS-navigaattorien valvontakameroista varoittavien poi-pisteiden käyttäminen ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Norja: Tutkanpaljastimien käyttö on kielletty, laiminlyönnistä seuraa sakkoja ja mahdollisesti laitteen takavarikointi. Sen sijaan GPS-navigaattoreissa olevat kameravalvonnasta varoittavat poi-pisteet ovat sallittuja. Kojelautakamerat ADACin mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta. Portugali: Nopeusvalvontakameroita aktiivisesti hakevat tai poliisin toimintaa häiritsevät laitteet ovat kiellettyjä. Sen sijaan GPS-navigaattoreissa olevat kiinteästi asennetuista valvontakameroista varoittavat poi-pisteet ovat sallittuja. Kojelautakamerat Käyttö on kielletty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puola: Tutkanpaljastimien omistaminen ja käyttäminen on kielletty. Kojelautakamerat Ei tietoa määräyksistä saatavilla. Lehtien mukaan kojelautakameroita käytetään paljon Puolassa, mutta samalla varoitetaan tietosuojakysymyksistä. Ranska: Tutkanpaljastimet ovat kiellettyjä. Myös navigaattoreissa olevat kiinteästi sijoitetuista valvontakameroista varoittavat poi-pisteet ovat kiellettyjä. Uhkana on 1 500 euron sakot, 6 rangaistuspistettä ja mahdollinen ajoneuvon takavarikointi. Tästä huolimatta esimerkiksi TomTom kertoo oman järjestelmänsä olevan sallittu Ranskassa, koska ohjelma ilmoittaa vain kaikista mahdollisista vaarallisista vyöhykkeistä (joilla voi olla vaikkapa valvontakameroita), mutta ei ilmoita yksittäisten kameroiden tarkkaa sijaintia. Lähde: TomTom speed camera service and the law Kojelautakamerat ADAC:n mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta sillä edellytyksellä, ettei laite ole näkemäesteenä kuljettajalle eikä häiritse hänen keskittymistään ajamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruotsi: Tutkanpaljastuslaitteet, jotka etsivät aktiivisesti nopeusvalvontakameroita tai haittaavat poliisin laitteistoja, ovat kiellettyjä. Sen sijaan GPS-navigaattoreissa olevat kameravalvonnasta varoittavat poi-pisteet ovat sallittuja. Kojelautakamerat Käyttö on sallittu Ruotsin korkeimman hallintotuomioistuimen 21.10.2016 tekemän päätöksen mukaan. Päätös on luettavissa internetissä. Saksa: Tutkanpaljastimet ovat kiellettyjä. Tutkanpaljastin voidaan takavarikoida tai tuhota. Jos navigaatiolaitteessa tai matkapuhelimessa on nopeusvalvonnasta ilmoittavat poi-pisteet, pitää ne kytkeä pois päältä Saksassa. Laiminlyönnistä seuraa sakkoa 75 euroa ja 1 rangaistuspiste Flensburgin KBA:n rekisteriin. Automaattivalvonnan paljastinsovellukset ovat kiellettyjä kuljettajille, mutta ei autossa mukana oleville matkustajille. Kojelautakamerat Kojelautakamerat ovat Saksassa kiistanalainen aihe. Saksan tietosuojaviranomaisten mielestä kojelautakameroita saa käyttää vain henkilö- tai perhekohtaisiin tarkoituksiin, esimerkiksi tien varren kauniita maisemia saa kuvata, mutta ei ketään ulkopuolisia henkilöitä eikä muiden ajoneuvojen rekisterikilpiä. Baijerissa on erittäin tiukat säännöt. Oikeudenpäätökset ovat ristiriitaisia. Saksassa mahdollisesti rangaistavaan toimintaan kohdistuvaa videokuvausta saa tehdä vain poliisi – ja sekin erittäin tiukoin ehdoin. Serbia: Poliisien tutkavalvonnasta ilmoittavien tutkanpaljastimien ja poliisin mittauslaitteita häritsevien laitteiden käyttö on kielletty. Jos laitteita löydetään, seuraa ankara sakko. Sen sijaan navigaattorin poi-pisteinä ilmoitetut kiinteiden valvontakameroiden sijaintitiedot ovat sallittuja. Kojelautakamerat ADACin mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Slovakia: Kaikenlaiset tutkanpaljastimet ja valvontakameroiden sijainnin ilmoittavat laitteet ovat kiellettyjä. Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Slovenia: Tutkanpaljastimien tai vastaavien aktiivisesti poliisin valvontalaitteita häiritsevien laitteiden käyttö on kielletty. Sakko 400 euroa. Sen sijaan navigaattorin poi-pisteinä ilmoitetut kiinteiden valvontakameroiden sijaintitiedot ovat sallittuja (lähde: ÖAMTC). Kojelautakamerat Ei tietoa saatavilla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Shutterstock Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku