15.10.2016

Robottiauto ja raitiovaunuongelma – Mercedes päätyi ratkaisuun klassikkopulmassa

Mercedes raitiovaunuongelma

Moraalifilosofian klassikko, raitiovaunuongelma, on jälleen esilllä autonomisten autojen saapuessa. Mercedes kertoi kuitenkin päätyneensä jo ratkaisuun.

Autonomisten järjestelmien saapuminen autoiluun on nostanut jälleen esiin monia etiikan ja moraalifilosofian ongelmia. Asian taustalta löytyy se, että monien muiden tekoälyjen lisäksi myös autonomisen auton järjestelmät täytyy ohjelmoida ja samalla täytyy opettaa, miten vaikeissakin tilanteissa tehdään.

Eräs näistä ongelmista onkin todellinen moraalifilosofian klassikko: jos onnettomuutta ei voida välttää, kenen pelastamiseen pitäisi keskittyä?

Useimmiten puhutaan niin sanotusta raitiovaunuongelmasta, joka kaikkein yksinkertaisimmillaan menee näin: jos raitiovaunun jarrut ovat pettäneet, onko oikein ohjata se raiteelle A, jossa raitiovaunun alle joutuu yksi ihminen tai raiteelle B, jossa vaunun uhriksi joutuu viisi ihmistä. Oikeaa vastausta ei ole, sillä melko nopeasti ongelma ja sen lukuisat variaatiot ajautuvat keskusteluksi ihmisryhmistä ja moraalista: mitä jos raiteella A onkin raskaana oleva nainen ja raiteella B viiden murhamiehen joukko? Entäpä jos raidevivun kääntämisen sijaan joudut työntämään yhden henkilön raiteille?

Autonomisten autojen yhteydessä ongelma on jälleen noussut kuumaksi perunaksi, sillä ei ole kaukaa haettua, että autonominen ajoneuvo joutuu päättämään matkustajiensa ja esimerkiksi jalankulkijoiden välillä. Esimerkkiongelmana voisi olla se, että robottiauto joutuu valitsemaan tielle juoksevien lasten ja vastaantulevan rekan välillä.

Nyt Mercedes-Benzin turva- ja avustinjärjestelmien johtaja Christoph von Hugo on kertonut Car & Driverin haastattelussa, että saksalaisvalmistajan tulevaisuuden kehittyneet autonomiset (autonomiatasot 4 ja 5) ajoneuvot valitsevat aina matkustajien turvallisuuden.
– Jos tiedät, että voit pelastaa ainakin yhden henkilön, niin pelasta hänet. Pelasta auton matkustaja, Hugo kiteyttää yhtiön valitseman kannan.

Mikäli yhtiön valitsemaa kantaa verrataan äskeiseen ongelmaan, on siis Mercedeksen logiikassa parempi ajaa jalankulkijoiden päälle ja pelastaa ajoneuvon matkustaja varmasti, kuin uhrata ajoneuvo ja joutua epävarmuuden piiriin törmäämällä rekkaan: matkustajien lisäksi myös onnettomuus voi vaarantaa sivullisia, kuten väistöliikkeellä juuri pelastetut jalankulkijat.

Jotain tilanteen vaikeudesta kertoo sekin, että esimerkiksi Science-lehden teettämän tutkimuksen mukaan suurin osa ihmisistä haluaisi, että autonominen auto suojelee erityisesti jalankulkijoita, mutta he eivät myöskään hankkisi autonomista autoa, joka ei suojelisi ensisijaisesti matkustajiaan.

Selvää on, että valitsi ajoneuvo kummin tahansa, autovalmistaja joutuu vastaamaan oikeudessa ohjelmointinsa tuloksista. Volvo ja Audi ovatkin jo ensimmäisenä kertoneet, että ne ottavat tulevaisuudessa täyden vastuun autonomisten autojensa järjestelmien päätöksistä.

Vaikka autonomisen autoilun odotetaan siis vähentävän onnettomuuksia merkittävästi, se ei tarkoita liikennettä ilman onnettomuuksia. Nähtäväksi myös jää, ottavatko päättäjät kantaa siihen, miten autonomisten autojen ja muiden tekoälyjärjestelmien tulisi käyttäytyä raitiovaunuongelman tyyppisissä tilanteissa.

Lähde: Car & Driver Kuva: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat